Skærme
Fijala 3554
Problemer med IBM L170P LCD skærm
Fra : Slorup

Dato : 29-03-04 17:01

Hej alle sammen,

Jeg har lige købt ovennævnte skærm og er blevet skuffet. Jeg har læst
diverse tests, hvor den dog har klaret det til UG. Billedet virker lidt
"knidret" og utydelig.

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde diverse test programmer der evt. kan
hjælpe mig med at indstille skærmen korrekt?.

På forhånd tak for hjælpen

/Søren

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 29-03-04 18:07

"Slorup" <lorup@"FJERNES"city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> hjælpe mig med at indstille skærmen korrekt?.

Hej Slorup
Når du skriver at teksten står gnidret og utydeligt er det første der rinder
mig ihu har han nu sat sit grafikkort rigtigt nemlig til skærmens native
opløsning, og det burde for denne IBM være 1280 x 1024 ved 60Hz
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : JK

Dato : 29-03-04 21:06

On Mon, 29 Mar 2004 19:06:38 +0200, "Paul Østerby Sørensen"
>mig ihu har han nu sat sit grafikkort rigtigt nemlig til skærmens native
>opløsning, og det burde for denne IBM være 1280 x 1024 ved 60Hz

Jeg vil bare forklare det lidt:

pixels ligger i overfladen på en TFT-skærm. Derfor skal den have sin
medfødte opløsning: 1280x1024.

Hvis du kører den ved andre opløsninger, passer pixel antallet jo
ikke, og den laver et kompromis. Resultat: væsentligt mere uskarpt
billede.

Hvis det bliver for småt, skulle du have købt en 19" TFT skærm. De
kører nemlig også med 1280x1024.

Repetitions-frekvensen er mindre afgørende. Det kan være 60-75 og har
næppe særlig indflydelse på billedet.

Men en CRT skærm er anderledes trinløs, m.h.t. opløsning.

mvh

John

Fra : Slorup

Dato : 29-03-04 21:47

Hej Paul og JK.

1280x1024 gjorde tricket. Der er en verden til forskel!.

Det er der dog også hvad angår repetitions-frekvensen. Den er betydelig
bedre på 72Hz end ved både 60 og 70 Hz.

Endnu engang tak for hjælpen!. :0)

/Søren