Marylin Manson
Fra : Tue Linder

Dato : 27-04-01 15:50

Hej gruppe!
Al respekt for hr.Manson.Han er tilpas vred.
Men der er noget jeg har lagt mærke til gennem lang tids lytten til hans
plader.
Hvis en sang har et omkvæd,der starter med akkorden E-dur,
er det næsten 100% sikkert at den næste akkord er G-dur.
Altså et spring på 3 toner.
Samme princip hvis omkvædet starter i C-dur,så er næste tone gerne Eb.
Det sker så tit,at det er ved at være pinligt.
Men Marylin har jo ret.Det virker som det skal,men man bliver træt af det
når 5-6 sange på en plade har disse skift
Er der andre,der har bemærket denne tendens?

Fra : Gergen

Dato : 27-04-01 16:32

Tue Linder <tue.linder@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cc12q$mn7$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> når 5-6 sange på en plade har disse skift
> Er der andre,der har bemærket denne tendens?

Ja, lidt. Feks. er 3-toners riffene i Fight Song og Disposable song bygget
over de samme toneintervaller.

--
Christian
-----

Fra : nikolaj borg

Dato : 27-04-01 17:00

"Tue Linder" <tue.linder@mail.tele.dk> wrote in message
> Hvis en sang har et omkvæd,der starter med akkorden E-dur,
> er det næsten 100% sikkert at den næste akkord er G-dur.
> Altså et spring på 3 toner.

Det lyder ikke usandsynligt. Med mit begrænsede kendskab til musik-teori vil
jeg mene, at der er noget mol-agtigt over dette spring (i modsætning til 4).
Man kunne som eksperiment rykke lidt rundt på hans akkorder, så det blev til
4-spring istedet. Dette ville nok gøre hans udtryk lidt gladere. Jeg mener
at være stødt på noget lignende hos DAD, som har en tendens til at benytte
E-G temmeligt tit, særligt i "gamle" dage.

/Nikolaj

Fra : Invader Zim

Dato : 27-04-01 23:52

"Tue Linder" <tue.linder@mail.tele.dk> wrote in message
> Hej gruppe!
> Al respekt for hr.Manson.Han er tilpas vred.

skægt nok har jeg ingen respekt for manson, ud over at han er en genial
forretningsmand. men ikke mere om det... jeg vil ikke starte en flamewar om
noget så ligegyldigt.

-Invader Zim