Hjulvægt
Fra : //zlgge

Dato : 29-03-04 02:58

Hej.

Pt. køre jeg med stålfælge og er glad for den komfort og det lave støjniveau
det giver.
Men jeg kom til at tænke lidt over hvor stor forskel det egentligt gør,
hvilke fælge man køre med, hvis dækket er det samme?
Hvor meget betyder det for vejgreb mm. om man køre med stålfælge, alu-fælge
eller "rigtige" letvægts fælge?

Mvh
//zigge

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-03-04 03:54

//zlgge skrev:

> Hvor meget betyder det for vejgreb mm. om man køre med stålfælge,
> alu-fælge eller "rigtige" letvægts fælge?

....alt andet lige må en lav "u-affjedret vægt" give et bedre vejgreb, da
hjulets lavere vægt giver mindre enerti (bl.a. i op- og nedadgående
retning)...
Hans

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-03-04 07:41

//zlgge wrote:
> [...]
> hvilke fælge man køre med, hvis dækket er det samme?
> Hvor meget betyder det for vejgreb mm. om man køre med stålfælge, alu-fælge

Mag-fælge er seje og dyre :)

Hvis ellers fælgene er rette og 100% runde (stålfælge er presset ud)
er den typiske stålfælg faktisk lettere end den gennemsnitlige alufælg.

Med en god let fælg (fek OZ superleggere) nedbringer man det man
kalder den ikkeaffjedrede masse, dvs den del af bilen der skal bevæge
sig hurtigt op og ned og følge underlaget vha affjedringen. Jo mindre
den ikkeaffjedrede masse er desto bedre holdes hjulene på asfalten og
desto bedre vejgreb har bilen.

Om det betyder noget i den daglige trafik er nok nærmest teoretisk,
men der er jo nogen der ikke er tilfreds med et *måske* :)

Personlig spilder jeg mine penge på alufælge da jeg bilder mig ind at
de er mere rette og runde end stål og så er de jo pænere at se på.

--
Roberto Saldo