Hård mave hos en 6 mdr. gammel gut
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 28-03-04 18:12

Hejsa

Min søn på 6 mdr. har hård mave med jævne mellemrum. Det sker vel
gennemsnitligt en gang hver 1½ uge. Når det står på, er det ret hårdt
ved ham, og han græder, når han skal af med noget afføring.

Nogle gange har vi - når det har taget ham for lang tid - hjulpet med
en vatpind med lidt olie på for at løsne lidt. Det hjæper i 8 ud af 10
tilfælde. Men er det sundt? Er det ok, eller kan man 'ødelægge' noget?

Vi bruger selvfølgelig også laktulose, når det er galt, men det er som
regel først når det ER for sent.

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Michael Zedeler

Dato : 28-03-04 19:37

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> tilfælde. Men er det sundt? Er det ok, eller kan man 'ødelægge' noget?
>
> Vi bruger selvfølgelig også laktulose, når det er galt, men det er som

Min datter har til tider også en anelse hård mave. I hendes tilfælde har
det vist sig at hænge tæt sammen med den kost, hun får. Har hun fået en
del modermælkserstatning i løbet af dagen, er hård mave som regel
resultatet.

Vi regulerer det med to midler: surmælksprodukter (syrnet Allomin og
yoghurt) samt sveskemos. Sidstnævnte virker rigtig godt - også i akutte
situationer.

Vi har aldrig givet hende laktulose omend der er en uåbnet flaske klar
hvis det bliver nødvendigt.

Mvh. Michael.

Fra : Brian

Dato : 28-03-04 20:20

Hej

Min søn som nu er 1 år havde også hård mave en gang imellem, da vi gik over
til alm. mad. Vi brugte sveskemos og gav ham et halvt glas, af dem man kan
købe færdig, et par dage i træk. Det hjalp rigtig godt.

Håber det vil lykkes for jer.

MVH :Helle

Fra : Michael-7500

Dato : 28-03-04 20:29

> [...]
> en vatpind med lidt olie på for at løsne lidt. Det hjæper i 8 ud af 10
> tilfælde. Men er det sundt? Er det ok, eller kan man 'ødelægge' noget?

Om det er sundt ved jed ikke. Men vores læge foreslog samme metode, dog med
spidsen af et termometer, i en lignende situation.

Får han væske nok...? Hvis ikke kan det være derfor....

Mvh
Michael

Fra : Søren Mors

Dato : 28-03-04 22:01

Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
> gennemsnitligt en gang hver 1½ uge. Når det står på, er det ret hårdt
> ved ham, og han græder, når han skal af med noget afføring.

Fra vores den store begyndte at spise og til han var 1½ eller deromkring
fik han et æggebægerfuld sveskemos hver morgen (med D-vitaminer hældt
oveni). Hver gang vi glemte det fik han prompte hård mave, ellers var
der aldrig problemer.

Man kan iøvrigt bruge blendet sveskegrød istedet for det der er beregnet
til spædbørn. Der er flere af mærkerne der ikke indeholder
konserveringsmidler osv, og det koster kun 1/3 af nestles glas.

Søren Mors