Allergi
Fra : Carsten Gravesen

Dato : 28-03-04 16:44

Hej

Jeg vil gerne have hund, men har en svag allergi over for hunde ( hår
), jeg får nærmest en fornemmelse af en hårklump i halsen.
Er der nogen hunderecer der er at foretrække frem for andre, evt. pels
typer. Jeg har hørt at ruhårede skulle være rimelige, jeg tænker på en
cain terrier. Der er selvføldig hårløse, men det er ikke en hund i
mine øjen, en pudel skulle også kunne gå an.
Jeg vil gerne om der er nogen der har erfaringer med problemet, og
hvordan man evt. har løst det.

MVH

Carsten

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-03-04 18:45

> [...]
> mine øjen, en pudel skulle også kunne gå an.
> Jeg vil gerne om der er nogen der har erfaringer med problemet, og

HEj Carsten

JEg kender en med samme problem. hun har peruviansk hårløs som hund

mvh MArtin

Fra : Holm

Dato : 28-03-04 19:24

"Carsten Gravesen" <yaris@sport.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ), jeg får nærmest en fornemmelse af en hårklump i halsen.
> Er der nogen hunderecer der er at foretrække frem for andre, evt. pels

Hej ..

Du har selv fat i de rigtige hundetyper , men selvom en hund ikke fælder kan
man godt være allergisk overfor den alligevel, da allergien også kan
fremkaldes via skæl , hudceller og lign.
Jeg har oplevet at få allergi lignende udbrud af perserkatte , men ikke
andre typer kat eller hund , så jeg tror godt du kan finde en hund med en
"pels" der passer til dig ,...problemet er så bare at få det afprøvet før du
køber en hund !!!
Måske kunne du få lov et låne en hund af den type du gerne vil have , og se
om du får nogle reaktioner ?...
Løwchen skulle også være allergi venlig , søg under hunde der ikke fælder på
google , der kommer da nogle links om emnet !

Venlig hilsen Holm

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 29-03-04 21:51

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Måske kunne du få lov et låne en hund af den type du gerne vil
have , og se
> om du får nogle reaktioner ?...

Tja her må jeg godtnok stå af .. en hund er da ikke noget man låner
for at afprøve.. hvem er det i sidste instans denne afprøvning går
ud på .. for mig at se hunden
hejhils fra Ami

Fra : Ann Nielsen

Dato : 29-03-04 21:58

Det bedste er klart at besøge en kennel med racen. Kan man tåle en kennel af
den hunderace du vil "teste" på dig selv med masser af hunde, så er der gode
chancer for at man kan tåle en enkelt hund.... Dog da jeg fik min hund fik
vi ham også på "prøve". Dvs at hvis min kæreste ikke kunne tåle den, måtte
vi gerne aflevere hunden tilbage og få pengene igen. Det var en lille bitte
trøst, og vi krydsede fingre for at vi kunne tåle ham. Vi besøgte 2 kenneler
med racen inden valget blev truffet!

Med venlig hilsen

Ann

Fra : Jimmy

Dato : 28-03-04 19:50

"Carsten Gravesen" <yaris@sport.dk> wrote in message

> Hej
>
> Jeg vil gerne have hund, men har en svag allergi over for hunde

Min erfaring er, at svag allergi ikke nødvendigvis trigges af at man får en
hund.
Derimod går det helt galt, hvis man lader den sove i sengen, da man så er
eksponeret i lang tid.

Jeg ved dog ikke, om allergien forværres med tiden, hvis man slår ud over
for hunden, men slår allergien ned med medicin.

Mvh
Jimmy

Fra : fam. Ager

Dato : 28-03-04 19:51

> [...]
> mine øjen, en pudel skulle også kunne gå an.
> Jeg vil gerne om der er nogen der har erfaringer med problemet, og

Hej Carsten!

Jeg er indehaver af en Cairn Terrier, og når pelsen bliver trimmet
regelmæssigt, fælder den ikke! Jeg har haft både langhårede, og korthårede,
og må indrømme, at det er den rene luksus med sådan en pels!. Men som Holm
også skriver, kan det også være støvet og skæl man er allergisk over!.
venligst Marie.

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 28-03-04 20:22

Hejsa

"Carsten Gravesen" <yaris@sport.dk> skrev i en meddelelse

Hæng mig ikke op på det, men jeg mener at ha' hørt, at man kan få noget mod
hunde allergi ( en indsprøjtning ). Måske der er andre den ved mere om det,
ellers prøv at snak med din læge om det

Mange hilsner fra
Bolette

Fra : Jimmy

Dato : 28-03-04 20:48

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> wrote in message
> [...]
mod
> hunde allergi ( en indsprøjtning ). Måske der er andre den ved mere om

Det kan man.
Hundeallergi falder typisk ind under hø-feber.

Men om man bliver mere allergisk med tiden pga forøget eksponering til det
man er overfølsom ved jeg ikke, men det er nok værd at tage med i
overvejelserne (Allergi er en af de hyppigste grunde til at folk afleverer
hunden igen)

Mvh
Jimmy

Fra : Lillian Schnell

Dato : 28-03-04 21:36

hej Carsten.

Jeg har også allergi.

Jeg opdrætter Australske Terrier. Har også solgt flere hunde til folk med
allergi, hvor de ikke har haft nogle gener. Jeg har heller ikke selv.

Fra : Carsten Gravesen

Dato : 28-03-04 22:07

On Sun, 28 Mar 2004 17:44:28 +0200, Carsten Gravesen <yaris@sport.dk>
wrote:

Hej Igen

Tak for alle de foreløbige svar.
Min tro på at det er pelsen/hår jeg er overfølsom over for, beror på
at jeg har den samme reaktion, når jeg klipper min bror eller selv
bliver klippet.
Min ide om en cain terrier ligger i at jeg syndes at den er fuld af
charme og liv, og så har jeg læst at den ikke fælder, men skal
plukkes/trimmes, så kunne det måske være en mulighed.
Det kan da godt være jeg bør kontakte min læge før jeg ser på for
mange hvalpe....)
På forhånd tak !!

MVH

Carsten

Fra : Ann Nielsen

Dato : 28-03-04 23:01

Hej Carsten.

Min kæreste fik også konstateret allergi overfor hunde, katte og heste. Det
var også pelsen. Han får dog "kun" symptomerne; nysen og øjnene løber i
vand.

Vi har nu en 5½ måned gammel chinese crested, powder puff. Chinese crested
er den hårløse "model" og powder puff'en den langhårede. Den fælder lidt
ligesom os mennesker. Min kæreste har været sammen med 10 hårløse og powder
puff's og har aldrig vist symptomer overfor dem. Det er en smags-sag om man
vil have en hårløs eller ej, vi ville bare gerne have en hund der lignede en
hund, hvis du forstår! Og så er den heller ikke så "sart" når den har pels!
Der findes ikke så mange af racen i DK, men hvis du er interesseret i at
vide mere, kan du bare skrive igen :)

Ang. vaccinen, vi er blevet advaret imod at få vaccinen imod allergi. Men
det er måske også i dette tilfælde op til lægens vurdering :)

Med venlig hilsen

Ann

Fra : - STAN -

Dato : 29-03-04 08:29

Jeg har hørt at mange med allergi mod hunde ofte kan tåle at have en
PUDELHUND.

Jeg ved ikke om det kan hjælpe.

Prøv evt at "låne" én..........

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-03-04 12:59

> [...]
> mine øjen, en pudel skulle også kunne gå an.
> Jeg vil gerne om der er nogen der har erfaringer med problemet, og

Hej Carsten

Der er en hunderace, som man næsten med garanti kan tåle, hvis man er
allergisk overfor hunde, men læs grundigt om racen, inden du kaster dig ud i
en sådan hund. Den er ret krævende, og er altså ikke ret meget det kæledyr
som folk mest forbinder med en hund. Til gengæld er den noget af det aller
flotteste der overhovedet kan opdrives inden for hunde. Så læs meget
grundigt om racen " Sibirian husky " Det lyder fjollet, for den har masser
af pels, og fælder i perioder som bare pokker, men ikke noget som generer
folk, med allergi mod hunde. Men som sagt, læs grundigt om den først, for
det er en arbejdshund, et trækdyr, som trives allerbedst, når den slæber
afsted med dig, og du kan ikke vænne den af med at trække, og prøve på det,
ville være dyrplageri. Så køb et par rulleskøjter, og en SH, så er det let
at gå tur, køber du to, så trækker de dobbelt så godt )... Sibirian's
trives heller ikke allerbedst alene. så hunden vil blive meget gladere, hvis
du så anskaffer to. Til gengæld er de, når de er inde, meget stille, og du
kan få gæster, uden at de opdager at du har hunde, så altså vagthunde, det
er de bestemt ikke. Men skulle de have interesse, så kan vi snakke videre
om det.

M.V.H.....Benny..

Fra : JJ

Dato : 30-03-04 12:59