Engelsk-sprogede sange til brug i undervis~
Fra : Per Madsen

Dato : 28-03-04 15:57

Jeg har været så heldig at få et barselsvikariat som lærer på en
folkeskole. Jeg skal bl.a. undervise 6.-9. klasse-elever i engelsk, og
vil i den forbindelse gerne krydre undervisningen med noget
engelsk-sproget musik,- og så har jeg desuden et naivt håb om, at kunne
få dem til at interessere sig for teksterne til den musik, de til daglig
går og lytter til.
Jeg har fundet noget musik, hvor udtalen af teksten er klar og tydelig,
men kunne godt bruge et par gode forslag til nogle flere sange. Jeg
plejer at printe teksterne til sangene ud til eleverne. De læser
derefter teksten op på skift, og sammen oversætter vi bagefter til
dansk. Til slut hører vi sangen, mens eleverne følger teksten på arket.

Jeg vil meget gerne høre, om I har nogle gode forslag til nogle sange på
engelsk, der passer til elever i 6.-9. klasse. Der er masser af fed
musik jeg kunne præsentere dem for, men fokus skal selvfølgelig, i denne
forbindelse, være på det rent sproglige. Indtil videre har jeg selv
fundet følgende sange:

The The: "The Beat(en) generation"
The The: "Heartland"
Harry Chapin: "Cats in the cradle"
The Beautiful South: "The Table"
Alanis Morrisette: "King of pain"
Crowded House: "Don't dream it's over"
Morrissey: "Boxers"
Suzanne Vega: "Luka"
Manic Street Preachers: "If you tolerate this..."

Dead Kennedy's: "Too drunk to fuck"... (just kiddin')

Håber I kan hjælpe..På forhånd tak!

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : iddqd

Dato : 28-03-04 22:07

Per Madsen wrote:

> [...]
> Morrissey: "Boxers"
> Suzanne Vega: "Luka"
> Manic Street Preachers: "If you tolerate this..."

Fede numre, men ikke det allernyeste hvilket de måske vil foretrække.
Eller evt. bare nogle navne de kender bedre, tag f.eks. Madonna's udgave
af American Pie.

Et par bud fra hitlisterne det sidste års tid kunne være:

Dido: Life for rent
Madonna: American Life
Anastacia: Left outside alone (Dvs. den er vist først på vej op nu)

Mvh

Bruno

PS. Skulle jeg vælge noget The The så ville jeg forresten snuppe
"Armageddon days are here (again)" selvom den næsten er for oplagt.

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Per Madsen

Dato : 28-03-04 23:20

iddqd <DontUse@ThisAdress.Ever> wrote:

> [...]
>

> PS. Skulle jeg vælge noget The The så ville jeg forresten snuppe
> "Armageddon days are here (again)" selvom den næsten er for oplagt.

Hej Bruno

Tak for forslagene. Dem vil jeg prøve at servere for ungerne...

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-04 02:32

Per Madsen wrote:

> [...]
> musik jeg kunne præsentere dem for, men fokus skal selvfølgelig, i denne
> forbindelse, være på det rent sproglige.

Det er nok mest til din ældste årgang, men hvis det skal være aktuel
hiphop kunne du tage: Kanye West - "Through The Wire". Den er i hvert
fald sprogligt interessant med både intertekstuelle referencer,
historiefortælling, ordspil og slang - uden en masse four-letter-words.
Men den kræver nok noget hjælp til forståelsen.

Et andet oplagt valg ville være Eminem - "Lose Yourself", som sprogligt
er mere lige ud af landevejen, men som vel kan være oplæg til diskussion
om fattigdom, desperation, den amerikanske drøm, måden at bruge musik på
og hvad ved jeg.

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-03-04 13:28

"Per Madsen" <permandREMOVETHIS@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Suzanne Vega: "Luka"
> Manic Street Preachers: "If you tolerate this..."
>
> Dead Kennedy's: "Too drunk to fuck"... (just kiddin')

Det som jeg vil foreslå, er ikke af nyere dato, men indholdet var nok værd
at beskæftige sig med, specielt i en tid, hvor jeg føler de unge snart har
udhulet sig selv. Så prøv at kigge på Lobo's tekster.

M.V.H.....Benny..

Fra : iddqd

Dato : 29-03-04 16:31

Benny Mortensen wrote:

> Det som jeg vil foreslå, er ikke af nyere dato, men indholdet var nok værd
> at beskæftige sig med, specielt i en tid, hvor jeg føler de unge snart har
> udhulet sig selv. Så prøv at kigge på Lobo's tekster.

Lidt nysgerrig her - hvad mener du med "udhulet sig selv"?

Måske det her er på vej til at blive en diskussion om kulturelle forskelle?

Mvh

Bruno

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-03-04 01:02

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse

> Lidt nysgerrig her - hvad mener du med "udhulet sig selv"?
>
> Måske det her er på vej til at blive en diskussion om kulturelle
> [...]
Hej Bruno

Man holder facaden oppe, men glemmer indholdet. Hvad får mennesker til, at
udvikle et sprog, hvor hvert andet ord er FUCK. Lade sit liv styres af
mobil telefonen og sms beskeder. Begå gruppe voldtægter, næsten før man har
fået kønsbehåring. Man skal helst have stjålet sin første bil, inden man
fylder 14 år, have hængt døddrukken på samtlige diskoteker til klokken 4,
inden man fylder 15 år. Er man rigtigt Tough, så har man kørt sin første
veninde ihjel, inden man fylder 16 år, og den helt hårde kerne, praler af
det, inden de fylder 17 år. Med sådan en start, er det vel kun fantasien
der sætter grænsen for, hvordan resten af livet skal blive.
Når Sex, Druk, Narko, Vold og Tyveri er noget, som man stort set gør, bare
for ikke at kede sig, så tør man næsten ikke tænke på, hvad der sker, når
selv disse ting bliver kedelige.

M.V.H.....Benny..

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-03-04 08:34

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> for ikke at kede sig, så tør man næsten ikke tænke på, hvad der sker, når

Er det dit generelle billede af den danske ungdom?

/David

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-03-04 08:41

> Er det dit generelle billede af den danske ungdom?

Jeg tror han skriver ud fra egne erfaringer....

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-03-04 13:02

> Er det dit generelle billede af den danske ungdom?
>
> /David

Det kommer jo nok lidt an på, hvordan du vælger at læse det.
Hvis du regner med en der skal opfylde dem alle, så nej.
Men hvor mange passer på dig selv, eller nogen du kender ??

M.V.H.....Benny..

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-03-04 15:44

Benny Mortensen wrote:

> Det kommer jo nok lidt an på, hvordan du vælger at læse det.
> Hvis du regner med en der skal opfylde dem alle, så nej.
> Men hvor mange passer på dig selv, eller nogen du kender ??

Ikke mange, men jeg ved heller ikke om jeg er i målgruppen. Jeg er
omkring de 30.

/David

Fra : -V-

Dato : 30-03-04 16:10

David Rasmussen wrote:
> Ikke mange, men jeg ved heller ikke om jeg er i målgruppen.

Vil det sige at du heller ikke morer dig med "Sex, Druk, Narko, Vold og
Tyveri" og..... "gruppe voldtægter", sådan når du keder dig?

Er du ikke en rigtig ingeniør?

-V-

PS: Jeg er selv ingeniør, og jeg bryder mig slet ikke om ovenstående. Ok,
nogle af dem. Sommetider.

Fra : @

Dato : 30-03-04 21:28

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-03-04 00:53

> Ikke mange, men jeg ved heller ikke om jeg er i målgruppen. Jeg er
> omkring de 30.
>
> /David

Hej David

Nej du er jo nok lige i ydergruppen, men det var vel lige omkring den tid,
hvor det så småt begyndte at skride. Det var vist heller ikke helt
almindeligt, da du var 12 - 15 år, at i sad og hang på værtshuse og
diskoteker, til langt ud på natten. Bare dette gjorde, at de fleste kunne
styre uden om de værste problemer.

M.V.H.....Benny..

Fra : David Rasmussen

Dato : 31-03-04 08:57

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> almindeligt, da du var 12 - 15 år, at i sad og hang på værtshuse og
> diskoteker, til langt ud på natten. Bare dette gjorde, at de fleste kunne

Tja, men jeg kender jo mennesker i den aldersklasse du snakker om, og
kan se dem i min hverdag. Det er absolut ikke alle eller flertallet der
er som du beskriver.

/David

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-03-04 12:24

> Tja, men jeg kender jo mennesker i den aldersklasse du snakker om, og
> kan se dem i min hverdag. Det er absolut ikke alle eller flertallet der
> er som du beskriver.
>
> /David

Hej igen David

Nej heldigvis da. Men se på antallet for 15 - 18 år siden, se så på
antallet idag, og når man så tager i betragtning, at det er små årgange nu,
i forhold til dengang, så hvis ikke udviklingen vendes nu, hvordan ser det
så ud om yderligere 15 år. Når først det er blevet normalen, så har vi jo
passeret Point of no return. Da du var barn, var det vel 0,1 til 0,2 %,
hvad er det i dag, 3 - 5 %. Hvis forløbet fortsættes proportionelt, er det
så for tidligt, at gøre noget for at stoppe det, eller skal vi bare
acceptere, at det er 25 % på din 50 års fødselsdag. Det var jo så kun det
ene problem, så kommer følgerne af dette bagefter. De følger, som allerede
nu, betegnes som et stort samfundsproblem.

M.V.H.....Benny..

Fra : Peter G

Dato : 30-03-04 18:41

FuiPer Madsen skrev:

> [...]
> musik jeg kunne præsentere dem for, men fokus skal selvfølgelig, i denne
> forbindelse, være på det rent sproglige. Indtil videre har jeg selv

Jeg ville først anbefale noget udvalgt Arab Strap og især det smukke nummer
"Infrared", men når man læser teksten, er emnet (sex) nok ikke lige det
bedste.

Noget med Black Box Recorder og Luke Haines / The Auteurs.
Sarah Nixey har en meget klar og smuk engelsk udtale og deres tekster er
ikke kedelige.
Titler: "The Art Of Driving", "Weekends", "Facts Of Life", "The School
Song", "Andrew Ridgley" et cetera.

The Beloved - Sweet Harmony (tydelig udtale)

Claudia Brücken / Oceanhead - Eyemotion (tydelig udtale med tysk accent.
Hvis du har problemer med at finde den, send mig en mail)

Noget med Kate Bush fra "Hounds Of Love"-pladen. "Cloudbusting" er altid
god.
Placebo har forresten lavet et glimrende (og tydeligt) cover af "Running Up
That Hill".

The Church - Under The Milky Way

Billy Joel - We Didn't Start The Fire (for de hurtige ;))

ALT med Hawksley Workman.

For at nævne et par enkelte eksempler.

--
Regards, Peter.
Topposters/bottomquoters will be killfiled in silence.

Fra : MRN

Dato : 02-04-04 00:34

Også Eminem med Lose Yourself...

Fra : Bekim

Dato : 02-04-04 08:18

Hej Per!!!

Det er måske ikke det fedeste musik jeg kan foreslog her, men rent
sprogmæssigt synes jeg at du skulle prøve nogle af følgende numre:

Lionel richie: Lady
Sabyia: The second you sleep
The Beatles: Knocking on heavens door
Eagles: Hotel California