Endelig en hvalp til os... Lidt Lang
Fra : Sidse

Dato : 28-03-04 12:25

Hej gruppe.
Nu er det endelig blevet vores tur til at få en hvalp.
Der er lige blevet ringet i dag, en som har en berner sennnen han, som
blev født i onsdags, den skal vi købe. Sammen med glæden over hvalpen,
dukker
der dog også mange spørgsmål op omkring det at få den hjem og gøre den
renlig,
og lære den at være alene. det er altså selvfølgelig ikke bare en hals
over hale beslutning
vi har taget, det er bare det, at nu er det snart alvor.
Vi har begge haft hund før, mens vi boede hjemme, men aldrig hvalpe, altid
nogle brugte, andre var blevet trætte af, så den første periode er helt
nyt for os...

Er det en fordel den er mere end 8 uger før vi får den, eller er 8 uger
optimalt, i forhold til at vi skal præge den. Det er første gang dens mor er
blevet mor, har det nogen betydning for de 8 uger?

Vi skal selvfølgelig gå til træning med den, både for vores og hvalpen
skyld, så
kan vi lære at blive rigtige hundeejere.

Den skal forenes med vores meget forkælet kat på 2 år, hvordan kan vi gøre
det
behageligt for dem begge 2? Katten har indtil videre valgt at sætte benene
på nakken, når en hund har søgt kontakt til den. Det er en ude / inde kat.
Nogen siger vi bare skal lukke dem ind i et rum sammen, mens vi
selvfølgelig
også er der, er det en ide?

Vi modtager råd og forslag med kyshånd..... der er sikkert nogle ting vi
slet ikke har tænkt på...

Mange Hilsner fra

sidse
--
www.gsx.dk

Fra : qfha

Dato : 30-03-04 18:41

"Sidse" skrev d. 28-03-04 12:25 dette indlæg :

> [...]
> selvfølgelig
> også er der, er det en ide?
>
> Vi modtager råd og forslag med kyshånd..... der er sikkert nogle

------

Selvfølgelig gider vi svare på dine spørgsmål, men du har nok ret i, at
det er et ret bredt og stort spørgsmål.
Men som det første synes jeg det er vigtigt at få hvalpen når den er
præcis 8 uger, for jeg mener den prægning vi har på hvalpen i den alder
er ufattelig vigtig. Mange hvalpe er i den alder så krævende at
opdrætteren og hundemoderen ikke længere kan stimulere en hel flok, så
den skal i menneskehænder(ny ejer) så hurtigt som muligt.

Så skal I tænke på, at det er en hundebaby i får hjem, den skal lære
alting først, samtidig med at den skal tilpasse sig nye ting og mangler
sin flok og mor. Alt i alt en lidt svær situation for en hvalp. Lad være
med at forvente noget af hvalpen de første dage og giv den også mulighed
for ro til at falde til. Dvs hele familien og naboer bør lige vente et
par dage før vidunderet inspiceres.

Når du får den hjem bliver det vigtigste at skabe tillid og samhørighed
mellem dig og hvalpen, masser af snak og kærlighed. Selv lader jeg altid
en ny hvalp sove i en papkasse ved siden af sengen, så er det nemt at
stikke en trøstende arm ned til en ulykkelig hvalp. Men det er der mange
holdninger til hvordan det bedst gøres, så det må blive et temperaments
spørgsmål, men jeg synes det er synd at lade en hvalp være alene de
første par dage.
Ang. hundekurv, så vent med at købe en, giv den en papkasse med et tæppe
i til de første måneder, mange hvalpe vil bide i kurven så en ny dyr
kurv vil hurtigt blive ødelagt og hvalpen er komplet ligeglad. En
pilefletkurv kan være direkte farlig for en hvalp.
Ang. luftning, så skal den tisse når den har sovet, spist , leget og
midt i mellem. Læg mærke til et søgen kropssprog og få den ud i en fart,
lykkes det roses hvalpen uhæmmet. Læg en avis som den kan tisse på,
gerne ved den dør som den skal benytte når den skal ud.
Efter en dag eller to begynder du at lære hvalpen, sit og indkald, hvis
det var en apporterende hund også at apportere. Den skal også til at
lære at gå i line.
Fodring må du spørge opdrætteren om, her får du forhåbentlig med med til
hvalpens første tid.
Det var kommentarer til enkelte af dine spørgsmål. Men gå på biblioteket
og lån bøger om hvalpens første tid. Mange opdrættere har også lavet en
vejledning til køberne, hvor alle disse ting også er beskrevet.
Tillykke med hvalpen
mvh
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Anette

Dato : 30-03-04 21:46

Sidse <sidse@(SPAM)stubnet.dk> wrote:
> [...]
> / inde kat. Nogen siger vi bare skal lukke dem ind i et rum sammen,
> mens vi selvfølgelig også er der, er det en ide?

For katten er der stor forskel på en voksen hund og en hvalp. Voksne hunde
er - for nogle katte, blandt andre vores - "sindsygt farlige", også
selvom hunden er bedøvende ligeglad med katte

Da vi fik ( voksen) hund, sørgede vi for at kattene havde et sted at stikke
af hen, altså et rum/ et sted som hunden ikke kan komme. Kattene var/er vant
til at være i hele huset, men fortrak til fyrrummet, kom ikke i stuen eller
køkkenet trods deres madskåle står i køkkenet.
Fornærmelse over hele linien, de spiste ikke når den hund tillod sig at
stirre på dem. Det gik dog om natten, hvor vi lukkede dørene så kattene
kunne have stue og køkken for sig selv. Først efter små 4 måneder er det ved
at lysne i øst og de kan være i stue med Mickey, - dog med behørig distance.

Men det er noget lidt andet med en hvalp. Katten ved det er en unge, og når
katten ellers er kommet sig over fornærmelsen over at skulle dele "sit hjem
og personale" med en hund, skal den nok få hunden lært hvem der bestemmer

Lukke dem i samme rum -nej. For os dur det ikke at tvinge dyrene til at være
i samme rum, man kan ikke forcere angst væk. Det skal nok komme stille og
roligt, bare man giver sig tid til at tage sig kærligt af dem begge, gerne
med lidt ekstra forkælelse og opmærksomhed til katten.

/ Anette

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 30-03-04 22:01

Hej Sidse.
Jeg kan da prøve at svarre på nogen af dine spørgsmål.
Det er optimal at få hvalpen som 8 uger gammel så i kan præge den; og det
vil være rigtig godt hvis du kan holde minds 14 dages ferie i forbindlse med
at få hvalpen hjem, der er jo mange ting den skal lære bla. at være selv
hjemme og renlighed.Det er vigtig at hvalpen først falder til i sine nye
omgivelser og så starte med at gå fra den en ½ time af gangen og så gradvis
øge tiden, ja! det med at få hvalpen renlig kræver at hver gang den har
spist/sovet/leget så skal den ud og besørge sig og husk at rose rigtig meget
når den gør det ude. Nogen hvalpe har det med at sætte sig ned og bare kikke
når de kommer ud, så skal du prøve at få den til at bevæge sig rundt, så
plejer det at give gevindst. Hvis hvalpen sætter sig inde så tag den op og
gå ud med den, ikke skælde ud, det kan så godt tage lidt tid inden den gør
det ude efter at være afbrudt så der er tålmodighed en god ting, men skulle
uheldet ske indenfor ja! så er der kun en ting at gøre og det er at samle op
eller tørre op og husk!!! ingen udskæld.
Ang. møde med din kat må jeg melde pas, da jeg ikke selv har haft hund og
kat sammen.
Held og lykke med din hvalp.
Hilsen susanne.

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 31-03-04 07:56

> [...]
> selvfølgelig
> også er der, er det en ide?
>
> Vi modtager råd og forslag med kyshånd..... der er sikkert nogle ting vi

hej Sidse - skønt med en ny hvalp - har I været henne og kigge på den I
skal have? Den race bor vel mest udendørs hvorfor den ikke er omkring
mennesker 24 timer i døgnet eller fra helt spæd kender til de lyde der er i
et hjem. Så er det vigtigt I får den når den er 8 uger gammel så den
hurtigst muligt kan vænne sig til hvad der foregår i et hjem - og hvor den
skal bo eller have sin egen plads .... For den race jeg har synes jeg ikke
er egnet til at komme hjemmefra ved 8-ugers alderen - de er født og opvokset
indendørs, går sammen med hundemor og far og kender alle lyde i en
husholdning - Jeg tænker ofte på hvad folk mener med at præge en hvalp? jeg
ved du stillede spørgsmål, men det gør jeg også Jeg hælder mere til en
hvalp skal vejledes ved det at en hvalp skal have forholdsvis faste rammer
hvad angår at spise, sove, lege og gåture - Har I begge arbejde hele dagen?
Her har jeg heller ingen erfaring med hvorledes man forholder sig, da jeg
forlanger at mine hvalpekøbere ikke lader en hvalp være alene mere end max 3
timer om dagen selv efter den har vænnet sig til sit nye hjem - måske et
stort forlangende, men sådan er det ..... alternativt er der jo dukket så
mange hvalpepasningssteder op at man kan benytte sig af dem hvis man er
borte i længere tid eller få en fast person til at lufte ens hund - jeg har
aldrig forstået at man skal have hund når man er udearbejdende og med dertil
hørende problemer ........ men det hører nok til i en anden tråd

hvad angår din kat, så overlad til den om den har lyst til at være sammen
med hvalpen - en kat kan du ikke tvinge til noget .... men det skal nok gå
altsammen ........... håber I får glæde af hvalpen ...

hilsen Pia