"IP filters" i D-Link 614+ Hvordan?!
Fra : Jens

Dato : 27-03-04 21:31

Hej NG

Håber på hjælp fra jer, da jeg gerne vil sætte en regel op for én bestemt
computer på mit LAN, således denne computer ikke kan få adgang til WAN´et på
bestemte tider af døgnet.

Jeg har en D-Link 614+ router...

Har forsøgt med IP filters, men det gav ingen resultat. Har så prøvet vha.
MAC filters, men der er IP adressen blokeret hele tiden.

Nogen, der har et godt forslag?

Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-03-04 22:06

On Sat, 27 Mar 2004 21:31:07 +0100, "Jens" <Glem.det@mail.net> wrote:

> [...]
>computer på mit LAN, således denne computer ikke kan få adgang til WAN´et på

Du skal bruge Outbound IP Filter - check iøvrigt online hjælpen.

Så skal du iøvrigt huske at give maskinen fast ip-adresse, ellers
risikerer du at maskinen på et tidspunkt får tildelt en anden
ip-adresse. Og så er din filteropsætning virkningsløs

Formoder du vil begrænse ungernes udfoldelser på nettet - Det er en
tvivlsom løsning: Enhver skoleelev med respekt for sig selv kan omgå
den spærring.

<mlr>

Fra : Jens

Dato : 28-03-04 09:06

"Michael Rasmussen" <YouCantFindMe@invalid> skrev i en meddelelse

> Formoder du vil begrænse ungernes udfoldelser på nettet - Det er en
> tvivlsom løsning: Enhver skoleelev med respekt for sig selv kan omgå
> den spærring.

Det afhænger vel af hvilket OS og hvilke rettigheder ungerne har på maskinen
gør det ikke ?

Hvis de ikke kan ændre ipèn, macadressen eller tiden i pcèn, og ikke kan
komme ind på routeren, er den vel sikker nok.

Mvh Jens

Fra : Jens

Dato : 28-03-04 09:50

Hej og tak for svarene.

Men som beskrevet nedenfor (FAQ fra D-Link), så kan man ikke afbryde en
forbindelse vha. Routeren, hvis den pågældende computer er i gang med at
downloade (f.eks. vha. emule/kazaa, FTP eller MSN) og det er lige det, som
de unge mennesker jo gør.

"Q: Will scheduled Firewall, Virtual Server, or IP Filters, used for denying
access to the Internet, stop active connections?
A:
Unfortunately not. Active connections must be stopped before the rules take
effect.

For Example: If you have an active FTP download when the schedule takes
effect, the session will not be terminated until the download is complete.
Once the schedule is effective and the FTP download has completed, you will
not be allowed to initiate another FTP connection until the scheduling
permits."

Findes der andre muligheder?

Eller skal jeg selv til at fremstille en switch med timer til at afbryde
forbindelsen til ADSL modemet og låse den inde i en saftyboks eller lign. ?!

/Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-03-04 14:16

"Jens" <Glem.det@mail.net> wrote:

> [...]
>not be allowed to initiate another FTP connection until the scheduling

Det er ikke høfligt at afbryde en samtale

Jeg kan ikke se det store problem - Nok fortsætter de aktive forbindelser, men der kan ikke oprettes nye. Så reelt får ungerne
lige lov til at afslutte det de er i gang med, herefter er det slut...

>Findes der andre muligheder?
>
>Eller skal jeg selv til at fremstille en switch med timer til at afbryde
>forbindelsen til ADSL modemet og låse den inde i en saftyboks eller lign. ?!

Det er den definitive løsning.

Og nok den eneste der er 100 % effektiv. Du drømmer ikke om hvor fantasifulde unger kan være når det gælder om bryde
børnesikringer.

Men hvorfor gøre sig alt det besvær - Hjemme hos os kører vi efter princippet 'Kontrol er godt, men tillid er bedre'. Og det
fungerer til alles tilfredshed.

<mlr>

Fra : Jens

Dato : 28-03-04 23:05

"Jens" <Glem.det@mail.net> skrev i en meddelelse

> Findes der andre muligheder?

Sæt et ur på stikkontakten, så den slukker 2 minutter når dem skal lukke for
ungerne....., så er aktive forbindelser afbrudt, eller lav en genstart af
pcèn......., der findes små programmer der kan den slags, men om du kan
holde det skjult for ungdommen er nok tvivlsomt.

Hvilke rettighedder har de på pcèn ?
brugere , superbrugere eller administratorer ?

Mvh Jens