Åbning af porte i router ?
Fra : SpookiePower

Dato : 27-03-04 14:14

Jeg har ikke problemer med at forwarde porte
i min cicso 677 router. Men kan man ikke bare åbne
en port, uden at skulle forwarde den til en bestemt
computer på netværket ?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-03-04 14:55

On 2004-03-27, SpookiePower <boxjunk2600@hotmail.com> wrote:
> Jeg har ikke problemer med at forwarde porte
> i min cicso 677 router. Men kan man ikke bare åbne
> en port, uden at skulle forwarde den til en bestemt
> computer på netværket ?

I min cisco 677 skulle jeg ekspilicit _lukke_ for porte.
De åbne porte blev omdirigeret til 192.168.1.2 såfremt
der ikke var en defineret en nat entry.

Thomas

Fra : SpookiePower

Dato : 27-03-04 15:09

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> I min cisco 677 skulle jeg ekspilicit _lukke_ for porte.
> De åbne porte blev omdirigeret til 192.168.1.2 såfremt
> der ikke var en defineret en nat entry.

Grunde til mit spørgsmål er at jeg spiller online
på min PS2 via adsl forbindelse
som køre gennem en cisco 677 router. Jeg ved hvordan
man forwarder porte til min computer, men hvordan
gør man til sin PS2 ? Min computer hedder 10.0.0.3
men hvad hedder min PS2 ? Min tanke var at hvis en port var
åbne kunne det være at det kom frem til min PS2.

Jeg har fundet MAC adressen på min PS2, men kan
ikke finde ud af at forwarde porte til en MAC adresse,
hvis det altså kan lade sig gøre. Jeg skal have forwardet
UDP 3658 & UDP 3659 til min PS2.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-03-04 15:15

In article <c441t1$2rer$1@news.cybercity.dk>, SpookiePower wrote:

> [...]
> men hvad hedder min PS2 ? Min tanke var at hvis en port var
> åbne kunne det være at det kom frem til min PS2.

Kan du ikke bare ping'e alle adresser på din inderside ?
Hvis din router slutter på .1 og du har en PC på .2 så er
din PS2 nok på .3

> Jeg har fundet MAC adressen på min PS2, men kan
> ikke finde ud af at forwarde porte til en MAC adresse,
> hvis det altså kan lade sig gøre. Jeg skal have forwardet
> UDP 3658 & UDP 3659 til min PS2.

Du kan bruge en netværkssniffer til at se hvilken IP
adresse den får.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-03-04 15:42

On 2004-03-27, SpookiePower <boxjunk2600@hotmail.com> wrote:
> [...]
> ikke finde ud af at forwarde porte til en MAC adresse,
> hvis det altså kan lade sig gøre. Jeg skal have forwardet

Du kan ikke forwarde via MAC som du har fundet ud af.
Når du booter dine maskiner så kan de enten have statiske
ip adresser (som du siger din computer har), eller dynamiske
(som din PS2 helt sikkert har per default).

Den dynamsike bliver tildelt af routeren og kan skifte fra gang
til gang. Hvis du kan sætte din PS2 til en statisk ip adresse
kan det være en løsning.

Ellers er løsning at kun PS2 maskinen får en dynamisk ip adresse
(dvs. _alle_ dine andre computere skal have en statisk 10.0.0.x (x>=4, 3
er jo taget).

Du kan logge ind på routeren og køre

"show nat" for at se hvilke net entries du har. Du kan hurtigt gætte
dig til hvad din PS2 har (den skal så være tændt mens du laver det her nummer)

Du kan også (og her er det fra hukommelsen):

"show dhcp server pool 0 leased" eller "show dhcp server leased"

Kan ikke lige huske det :-/

Håber du har fået en ide om hvad der sker i dit netværk.

Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-03-04 15:57

On Sat, 27 Mar 2004 14:42:06 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Du kan ikke forwarde via MAC som du har fundet ud af.
>Når du booter dine maskiner så kan de enten have statiske
>ip adresser (som du siger din computer har), eller dynamiske
>(som din PS2 helt sikkert har per default).

Nu sidder jeg ikke lige ved min PS2, men så vidt jeg husker kan den
ikke opsættes til fast ip-adresse...

Men når MAC adressen kendes, kan Cisco vel sætte op til at tildele
samme IP-adresse hvergang ?!?!

<mlr>

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-03-04 16:24

On 2004-03-27, Michael Rasmussen <YouCantFindMe@invalid> wrote:
> Men når MAC adressen kendes, kan Cisco vel sætte op til at tildele
> samme IP-adresse hvergang ?!?!

Ikke med de versioner af CBOS jeg har haft på min cisco 677.
Der har jeg kun kunne angive hvor jeg ville starte med at
tage de dynamiske fra.

Måske nogle herinde kender til en udgave der kan?

Jeg har alligevel en linux server stående, så jeg slog ciscoens
dhcp server fra og brugte den der fulgte med min linux. Der
kan jeg gøre som jeg lyster ... men det hjælper jo ikke dig :-/

Mvh Thomas

Fra : SpookiePower

Dato : 27-03-04 19:08

> Du kan også (og her er det fra hukommelsen):
>
> "show dhcp server pool 0 leased" eller "show dhcp server leased"

Her kan jeg se at min PS2's MAC adresse får tildelt 10.0.0.2
Så må det næsten være den IP jeg skal forwarde til ?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-03-04 22:41

On 2004-03-27, SpookiePower <boxjunk2600@hotmail.com> wrote:

> Her kan jeg se at min PS2's MAC adresse får tildelt 10.0.0.2
> Så må det næsten være den IP jeg skal forwarde til ?

Ja. Problemet med DHCP er dog, at du ikke er garanteret at din PS2 får den
ip. Hvis nu din XYZ kommer forbi med en bærbar, kan du risikere at 10.0.0.2
går til den og din PS2 så får 10.0.0.3-255

Thomas

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-03-04 17:39

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> men hvad hedder min PS2 ? Min tanke var at hvis en port var
> åbne kunne det være at det kom frem til min PS2.

Man forwarder nøjagtig på samme måde som man gør til enhver anden computer.

Dit problem er som jeg forstår, at du stadig ikke har fundet IP'en til din
PS2. Udførte du den instruks som David skrev til dig, han fortæller trin
for trin hvordan du finder ud af det.

--
Bjarke Andersen

Fra : Morten Davidsen

Dato : 28-03-04 08:29

> Dit problem er som jeg forstår, at du stadig ikke har fundet IP'en til din
> PS2. Udførte du den instruks som David skrev til dig, han fortæller trin
> for trin hvordan du finder ud af det.
Hvem David? - Anders! :P
Ej, spøg til side .. jeg smider det da lige ind her igen hvis han skulle
have misset det:
Log ind på din Cisco router >
http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/cisco_677/login/
Og benyt kommandoen: sh arp

/MD

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-03-04 00:11

On Sat, 27 Mar 2004 14:13:41 +0100, "SpookiePower"
<boxjunk2600@hotmail.com> wrote:

> Jeg har ikke problemer med at forwarde porte i min cicso 677
> router. Men kan man ikke bare åbne en port, uden at skulle
> forwarde den til en bestemt computer på netværket ?

Nej, for teknisk set "åbner" man ikke for en port, man mapper den
statisk til en bestemt adresse på indersiden. (Det er ikke et
filter, det er statisk NAT).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/