luftaffjedring med pumpe ?!
Fra : Brian

Dato : 27-03-04 12:54

Hejsa

Jeg så en bil igår, hvor en gut havde en pumpe liggende i bagagerummet. Da
jeg spurgte hvad han brugte den til, sagde han at det var til at justere
støddæmperne med!

Er det mig der er for meget bonderøv, eller er der mening med galskaben i
det ?

Det var forøvrigt en alm. Ford Escort fra '94, de var monteret på.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-04 14:42

> [...]
> det ?
>
> Det var forøvrigt en alm. Ford Escort fra '94, de var monteret på.

Lyder ikke helt usansynligt. På min motocross cykel kunne man også pumpe
luft ind og lave dæmperne ekstra hårde.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 27-03-04 14:46

On Sat, 27 Mar 2004 14:41:34 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Lyder ikke helt usansynligt. På min motocross cykel kunne man også pumpe
>luft ind og lave dæmperne ekstra hårde.

Og på de gamle VW Caraveller virkede sprinklersystemet på samme måde:
Man måtte pumpe tryk på beholderen vha. en cykelpumpe. Folk skreg af
grin, når man praktiserede "øvelsen" ifm. tankning...

/Mogens

Fra : alexbo

Dato : 27-03-04 15:19

"Hr. Mogens Knudsen" skrev i

> Og på de gamle VW Caraveller virkede sprinklersystemet på samme måde:
> Man måtte pumpe tryk på beholderen vha. en cykelpumpe. Folk skreg af
> grin, når man praktiserede "øvelsen" ifm. tankning...

Det må være nogen der ikke kender noget til folkevogne, i boblen virker
sprinkleren på lufttrykket fra reservehjulet.
Man pumpede dækket til 40 psi og derfra til trykket var faldet til 20 psi
kunne man tappe luftryk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens K

Dato : 27-03-04 19:47

On Sat, 27 Mar 2004 15:19:20 +0100, "alexbo"
<alexbo@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>sprinkleren på lufttrykket fra reservehjulet.
>Man pumpede dækket til 40 psi og derfra til trykket var faldet til 20 psi

Hvornår har en Caravelle været lig med en Bobel?
Hvor er det liiige, at reservehjullet er placeret i en Caravelle?

/Mogens

Fra : alexbo

Dato : 27-03-04 21:33

"Mogens K" skrev i

> Hvornår har en Caravelle været lig med en Bobel?
Har den været det?

> Hvor er det liiige, at reservehjullet er placeret i en Caravelle?
Hvilken Caravelle?

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens K

Dato : 27-03-04 22:36

On Sat, 27 Mar 2004 21:32:46 +0100, "alexbo"
<alexbo@post.cybercity.dk> wrote:

>Har den været det?

Du skriver noget om det, IMO...

>Hvilken Caravelle?

VW

/Mogens

Fra : alexbo

Dato : 27-03-04 15:22

"Brian" skrev

> Er det mig der er for meget bonderøv, eller er der mening med galskaben i
> det ?

Der er navnlig god mening med stort læs eller campingvogn, man kan holde
bilen vandret,
det har den ulempe at man snyder den lastafhængige bremseventil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 27-03-04 17:34

Hejsa

alexbo skrev:

> Der er navnlig god mening med stort læs eller campingvogn, man kan
> holde bilen vandret,

Hvordan virker det så i praksis, kan man risikere at pumpe dem, så
de får forskellig højde ?

Jeg fortryder lidt at jeg ikke fik spurgt ind til det, men blev sgu helt
lamslået over sådan en anordning

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 27-03-04 18:14

"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev

> Hvordan virker det så i praksis, kan man risikere at pumpe dem, så
> de får forskellig højde ?

Ja, nogen har pumpetilslutningerne koblet sammen så de pumpes samtidig, men
princippet er det som at pumpe hjul.
Det er en slags luftaffjedring/højderegulering, det har ikke rigtigt noget
med støddæmperfunktionen at gøre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 28-03-04 09:41

Hejsa

alexbo skrev:

> Ja, nogen har pumpetilslutningerne koblet sammen så de pumpes
> samtidig, men i
> princippet er det som at pumpe hjul.

Medmindre man kører tungt lastet, har man altså ikke en
hujende fis at bruge det til..... sikke noget at putte i sin bil.

> Det er en slags luftaffjedring/højderegulering, det har ikke rigtigt
> noget med støddæmperfunktionen at gøre.

Det er da altid noget, så kan det vel heller ikke gå ud over
sikkerheden/styringen af bilen ?

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 28-03-04 10:21

"Brian" skrev

> Medmindre man kører tungt lastet, har man altså ikke en
> hujende fis at bruge det til..... sikke noget at putte i sin bil.

Det meste af det bilejeren putter i og på deres bil, er noget ligegyldigt
gejl.

> Det er da altid noget, så kan det vel heller ikke gå ud over
> sikkerheden/styringen af bilen ?

Nej, det er kun det ene problem, at man snyder bremsereguleringen, den måler
hvor meget bilen er trykket i fjedrene, og regulerer bremsetrykket efter
det, så når bilen bliver holdt kunstigt oppe måler den forkert.

Det samme problem har man med sænkning, reguleringen tror bilen er trykket
helt i bund, men her kan man justere sig ud af det, for ændringen er
permanent

mvh
Alex Christensen

Fra : Fam. Olsen

Dato : 28-03-04 21:37

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor meget bilen er trykket i fjedrene, og regulerer bremsetrykket efter
> det, så når bilen bliver holdt kunstigt oppe måler den forkert.

Jeg forstår godt hvad du mener. Bremsereguleringen virker som du beskriver,
men den måler ikke forkert. Når røven på bilen hæves, forskydes der vægt fra
røven og frem på forhjulene.

På jobbet har vi en bjærgningsvogn med en "grill" bag på til at bugsere
lastvogne med. Når vi kører med et køretøj ophængt i grillen, hæver vi røven
vha. luft og forskyder vægt fremefter. Dette gøres af hensyn til den § i
vedtægterne for motorkøretøjers indretning der siger at man skal have mindst
20% af vægten på de styrende hjul. Alt dette har ikke nogen indvirkning på
bremserne. Ikke engang forbremserne, da de også er styret af en ALB ventil.

> Det samme problem har man med sænkning, reguleringen tror bilen er trykket
> helt i bund, men her kan man justere sig ud af det, for ændringen er
> permanent

Her er jeg til gengæld helt enig.

MVH Niels

PS: Jeg mener de omtalte støddæmpere er beregnet til kørsel med campingvogn.

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-04 19:01

> [...]
> vha. luft og forskyder vægt fremefter. Dette gøres af hensyn til den § i
> vedtægterne for motorkøretøjers indretning der siger at man skal have

Kan vel ikke være mange miligram man forskyder vægten bare fordi man hæver
bagenden en smule.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 29-03-04 22:01

> Kan vel ikke være mange miligram man forskyder vægten bare fordi man hæver
> bagenden en smule.

Tja jeg ved egentlig ikke hvor meget det drejer sig om. Men noget giver det
altså.

MVH Niels

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-03-04 13:14

alexbo wrote:
> det har den ulempe at man snyder den lastafhængige bremseventil.

Pyt med det. Den er rustet fast alligevel

mvh
Henning

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-03-04 10:37

Når man læser alle disse indlæg i denne tråd, kan man ikke lade være at
undres over hvorfor folk vil bøvle med alle disse krumspring for at opnå de
egenskaber som en Citroen med hydraulik har helt standard - hvorfor ikke
bare købe den ægte vare ? - så får man et system hvor komponenterne er
afstemt efter hinanden .....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : alexbo

Dato : 28-03-04 10:41

"Andreas M. Hansen" skrev

> [...]
de
> egenskaber som en Citroen med hydraulik har helt standard -

Tja. Citroen laver også biler uden, egentlig tror jeg de laver flere uden,
end med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 28-03-04 15:30

On Sat, 27 Mar 2004 12:53:44 +0100, "Brian" <Nejtak@til.spam> wrote:

> [...]
>det ?
>
>Det var forøvrigt en alm. Ford Escort fra '94, de var monteret på.

Den bil dumper til syn!
Flemming Jacobsen

Fra : Brian

Dato : 28-03-04 19:51

Hejsa

Thunderbird [7100] skrev:

> Den bil dumper til syn!

Erfaring eller formodning ?

Hvis den ellers er godkendt og der ingen sikkerheds problemer er, kan
jeg ikke se hvorfor den skulle dumpe pga. det ?

/Brian

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 28-03-04 22:43

On Sun, 28 Mar 2004 20:51:08 +0200, "Brian" <Nejtak@til.spam> wrote:

>Hejsa

>Erfaring eller formodning ?
>
>Hvis den ellers er godkendt og der ingen sikkerheds problemer er, kan
>jeg ikke se hvorfor den skulle dumpe pga. det ?

Mener at der var nogen der på et tidspunkt forespurgte til et af de
amerikanske "lowrider" systemer, mene at det var AirRide det hed. Altså
dem hvor at man kan hæve og sænke bilen. Og der var svaret herinde da at
det var ulovligt netop fordi at det påvirkede køreengenskaberne
negativt.

Og at Statens BilSyn ikke ville accepterer det uanset hvor mange store
og fine papirer man kom med.

Men kan tænkes at det er mig der husker forkert.
Flemming Jacobsen