2 forskellige gastryk på CV
Fra : Sten bo

Dato : 27-03-04 12:18

Emnet har tidligere været debatteret -

Jeg faldt over et afsnit i vejledningen til Elektrolux køleskabe

http://www.dometic.se/files/um/caravan/DK_RM7xx1-5.pdf punkt 6.8
inde i et afsnit der beskriver gasbestemmelser og installationskrav - og
stødte
så på dette.

Citat: Et køretøj må kun ha et tilslutningstryk. En plade, der altid
tydeligt og klart henviser til driftstrykket, skal anbringes fuldt synligt
på det sted hvor gascylinderen er installeret. Citat slut.

Har i set at man kan få køleskabe der kører på diesel

http://www.dometic.com/node1078.asp

hilsen sten bo

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-03-04 15:32

> Har i set at man kan få køleskabe der kører på diesel
>
> http://www.dometic.com/node1078.asp
>

> hilsen sten bo

Tak , det gav mig da en idé.
Det skulle vel ikke være umuligt at erstatte gasbrænderen i køleskabet med
en petroliumsbrænder ala den i en flagermuslygte.
Brænderen sidder jo næsten helt frit under skorstenen og brænder op gennem
den.

Hilsen, Steen Jakobsen.

Fra : Sten bo

Dato : 27-03-04 17:51

Steen Jakobsen wrote:

> [...]
> køleskabet med en petroliumsbrænder ala den i en flagermuslygte.
> Brænderen sidder jo næsten helt frit under skorstenen og brænder op

Hvis du kikke på linket er der i bunden et link til billeder og forklaring.
hilsen sten bo

Fra : Sten bo

Dato : 29-03-04 06:58

Sten bo wrote:
> [...]
> altid tydeligt og klart henviser til driftstrykket, skal anbringes
> fuldt synligt på det sted hvor gascylinderen er installeret. Citat

Talte i weekenden med en bekendt der også camping gasteknikker hos et
caravancenter - der fortalte at nogle vogne først har en 50 mb regulator til
et gasfyr ude i gaskassen (i sepparat rum?) der kører på 50 mb - og derefter
fortsætter på sammen rør med en 30 mb regulator ind i vognen. 30 mb
regulatoren virker udmærket selv om den fødes gennem en 50 er. At man nok
tolkede det så sådan at bestemmelserne selvfølgelig mener, at et tryk inde
i vognen ikke er i modsætning til et andet tryk i en installation ude i
gaskassen.

Var vist også sådan vi hørte en campist med mixset tryk vogn beskrive sit
anlæg?

Men som jeg læser teksten citeret ovenover - "Et køretøj" - må det vel
også omfatte gaskassen
Han havde også eksempler på vogne der har gas og el installation, batteri og
lader fabriksanbragt ved siden af hinanden i gaskassen - hvilket er klart
ulovligt.

Dometic s tekst må selfølgelig bunde i bestemmelserne og stå et eller andet
sted.

Kan ikke lige her indse farligheden, hvis det vel og mærke er en
gasteknikker der laver evt ændringer på anlægget - så man ikke mikser 30 og
50 mb tilslutninger forkert.

hilsen sten bo