Må man det?
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-03-04 11:53

I aftes holdt der to biler i nødsporet på Sydmotorvejen lige syd for
Rønnede.

Den ene af dem vendte den "forkerte" vej, åbenbart for at skaffe
arbejdslys til at reparere den anden.

Nødsporet er ikke bredt nok til at man kan vende derinde, så man må
have brugt selve motorvejen til det.

Er det lovligt, og hvis ikke, hvad vil straffen være?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Nicolai

Dato : 27-03-04 12:03

Helt klart en betinget frakendelse, som det mindste!!!

Nicolai

Fra : Møller

Dato : 27-03-04 12:35

> [...]
> Rønnede.
>
> Den ene af dem vendte den "forkerte" vej, åbenbart for at skaffe

Det lyder godt nok lidt alternativt.

Så vidt jeg kan se er der da mindst 2 regler der er overtrådt:

1. stoppe og vende på motorvej.
2. parkere i forkert vejside efter mørkets frembrud.

Så det var da godt at du ikke kørte reglementeret højre om forlygter på en
modkørende bil

Med de 25 tons, eller mere, du kommer buldrende med, kunne det da godt være,
at der havde været nogle der havde fået sig en forskrækkelse

--
Møller

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-03-04 12:40

"Møller" <Bil@nyhe.dk> skrev :

>2. parkere i forkert vejside efter mørkets frembrud.

*den* er vist hjemmestrikket. ;)

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 27-03-04 13:11

jan@stevns.net skrev:

> *den* er vist hjemmestrikket. ;)

Ja, den med mørkets frembrud Men der er i øvrigt mange, der fejlagtigt
tror, at det er tilladt at krydse vejbanen og parkere modsat
kørselsretningen.

Vh

Morten

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-03-04 14:10

"Morten Højgaard Roth" <mhroth@ruc.dk> skrev :

>Ja, den med mørkets frembrud Men der er i øvrigt mange, der fejlagtigt
>tror, at det er tilladt at krydse vejbanen og parkere modsat
>kørselsretningen.

(er vist også lidt vel svært på en motorvej.......)

Den med at skulle parkere i egen vejside, er egentligt defineret i
færdselsloven, så det er man vel ikke i tvivl om.

citat § 28 :

.....Stk. 2.
Standsning eller parkering må kun ske i højre side af vejen i
færdselsretningen.

På mindre befærdet vej og vej med ensrettet færdsel kan standsning
eller parkering dog ske i venstre side.

< rem: Heldigt man ikke må parkere på en nordjysk motorvej >

Ved standsning eller parkering skal køretøjet anbringes i vejens
længderetning ved kørebanens yderkant eller om muligt uden for denne.
Ved standsning eller parkering på parkeringsplads, som uden for
tættere bebygget område er anlagt i umiddelbar tilslutning til vejen,
skal føreren så vidt muligt benytte parkeringsplads, der er beliggende
til højre i færdselsretningen

Se - egentligt står der ikke en skid om hvilket vej, bilen skal
vende, vel ? <grin>

Og parkering, er også defineret : lige indtil man får en
parkeringsbøde, fordi man har stillet en bil med eksploderet batteri
på en landevej.

Skraldgrinende, kan man så spørge hvornår *den* vej er blevet til en
hovedvej ;)

(Der blev givet kvajebasser på politi-stationen, den dag , hehe...)

Fra : Møller

Dato : 27-03-04 15:31

<jan@stevns.net> wrote in message

> *den* er vist hjemmestrikket. ;)

Jo da lad os blot kalde den hjemmestrikket, men det er blot en forkorte
konklution af flere regler i færdselsloven:

Citat fra: BEKENDTGØRELSE AF FÆRDSELSLOV

§ 46. Kørsel over midterrabat eller gennem åbninger i denne er ikke tilladt.
Stk. 2. På motorvej og på tilkørsels- eller frakørselsvej til sådan vej er
det ikke tilladt at foretage vending eller bakning. Der må ikke standses
eller parkeres uden for de anviste parkerings- eller rastepladser.
Standsning ved nødtelefon er dog tilladt med henblik på anvendelse af
nødtelefonen.

§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på en
sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.
Stk. 2. Standsning eller parkering må kun ske i højre side af vejen i
færdselsretningen. På mindre befærdet vej og vej med ensrettet færdsel kan
standsning eller parkering dog ske i venstre side. Ved standsning eller
parkering skal køretøjet anbringes i vejens længderetning ved kørebanens
yderkant eller om muligt uden for denne.

Her går jeg ud fra, at det er en mere trafikeret vej:

KLIP fra Folmer
Sydmotorvejen lige syd for Rønnede.

KLIP og

§ 31. Er køretøj standset eller parkeret på spor, der ligger i vej,
havneplads eller lignende, eller inden for 2 m fra nærmeste skinne, må
føreren ikke fjerne sig længere fra køretøjet, end at vedkommende til enhver
tid kan være opmærksom på eventuel trafik ad sporet. Når det kan ses eller
høres, at tog eller andet skinnekøretøj nærmer sig, skal føreren uopfordret
fjerne køretøjet.

Stk. 2. Køretøj, som på grund af færdselsuheld, motorfejl eller af anden
årsag er standset på et sted, hvor det er forbudt at standse eller parkere,
skal snarest muligt flyttes til et passende sted, medmindre andet følger af
bestemmelserne i § 9.

KLIP og

§ 35. Er køretøj i lygtetændingstiden standset eller parkeret på vej, skal
køretøjets positionslys (parkeringslys), baglygter og nummerpladebelysning
holdes tændt. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om, at også andre
lygter end dem, der er nævnt i 1. pkt., skal eller kan holdes tændt.

--

Møller

Fra : Leonard

Dato : 27-03-04 15:45

"Møller" <Bil@nyhe.dk> wrote:

>Jo da lad os blot kalde den hjemmestrikket, men det er blot en forkorte
>konklution af flere regler i færdselsloven:

Men ingen af disse regler har noget med om det er mørkt eller ej at
gøre. Du må heller ikke parkere i mod færdselsretningen i dagslys.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : SNiP

Dato : 27-03-04 13:41

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
> have brugt selve motorvejen til det.
>
> Er det lovligt, og hvis ikke, hvad vil straffen være?

Nej jeg tror ikke det er lovligt, men i _teorien_ kunne man jo lave en
håndbremsevendning/parkering fra indersporet og ind i nødsporet (A'la Harry
fra DSB) og så køre op i fart baglæns og lave et J turn ud på vejen igen, på
den måde stoppede man jo ikke rigtigt på motorvejen :)

De gange jeg har "genstartet" biler i nødsporet om natten har jeg kørt ind
foran dem, bakket lidt tilbage, og så brugt projektører på standere,
tilkoblet batteribanken i mit baggagerum.

/J