Er dette en god sammensætning
Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 27-03-04 01:17

Hej NG,

Jeg skal samle en computer til min bror og den skal være billig - jeg
har heldigvis kabinet, diske og drev så det er kun bundkort, ram og CPU
jeg skal bruge ... jeg har søgt lidt og kommet frem til følgende:

Eksempel 1:

ASUS A7N8X-X NVidia nForce2 400 MHz
Elixir 1 stk. 512 MB DDR SDRAM / PC3200 / 400 MHz / CL3 / 5 ns
Athlon XP 2800+ (OEM/bakke) FSB 333 MHz

Eksempel 2:

ASUS A7N8X-X NVidia nForce2 400 MHz
Elixir 1 stk. 512 MB DDR SDRAM / PC3200 / 400 MHz / CL3 / 5 ns
Athlon Barton XP 3000+ Tray Socket A FSB 400MHz

Jeg er klar over at eksempel 2 er bedre da det hele kører 400 Mhz men er
det i det hele taget et godt valg eller skal jeg hellere vælge 2x256
moduler så jeg kan køre dual channel .. nogen idéer, råd eller hints?

Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-04 08:36

Mikkel Gottlieb wrote:

> Athlon Barton XP 3000+ Tray Socket A FSB 400MHz
>
> Jeg er klar over at eksempel 2 er bedre da det hele kører 400 Mhz men er

Beklager, men Barton 3000+ er med FSB333 (og frekvensen er 166 MHz).

Det er _kun_ Barton 3200+, der er med FSB400 (og det er stadig ikke MHz).

Hvis det er edbpriser.dk du har de 400 MHz fra, så regn med at der
ofte er fejl (dog sjældent i priserne).

Du kan sagtens købe PC3200 og sætte sammen med en 2800+ eller 3000+,
men det vil altid være hurtigst at køre det synkront, dvs. som PC2700.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-03-04 09:11

In article <40652ea7$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Jens C.
Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense]"> says...

> men det vil altid være hurtigst at køre det synkront, dvs. som PC2700.

Nå!

Min maskine var hurtigst da mit RAM kørte 124% af nominel hastighed,
samtidig med at processoren kørte 1% for langsomt; se mit indlæg:

Tilgengæld var den en "anelse" ustabil.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-04 13:34

Jesper G. Poulsen wrote:
> [...]
>
> Min maskine var hurtigst da mit RAM kørte 124% af nominel hastighed,
> samtidig med at processoren kørte 1% for langsomt; se mit indlæg:

Du har så ramt en indstilling, som _næsten_ passede, men hvor sjovt er
det at have et ustabilt system..

Ved asynkron FSB/RAM-databus passer latencies og timings som *fod* i
*handske*, så de skal være sat forholdsvist højt, for at man har et
stabilt system. Høj latency/timing nedsætter performance.

Det er ingen nyhed for dem som læser reviews.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 27-03-04 13:21

"Jens C. Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense]"> wrote in message
> Mikkel Gottlieb wrote:

> Beklager, men Barton 3000+ er med FSB333 (og frekvensen er 166 MHz).

Okay takker - vidste jeg ikke

> Det er _kun_ Barton 3200+, der er med FSB400 (og det er stadig ikke
MHz).

Ups igen hehe

> Hvis det er edbpriser.dk du har de 400 MHz fra, så regn med at der
> ofte er fejl (dog sjældent i priserne).

Nej det var gate2prices.dk fordi jeg slet ikke kunne finde barton på edb
priser

> Du kan sagtens købe PC3200 og sætte sammen med en 2800+ eller 3000+,
> men det vil altid være hurtigst at køre det synkront, dvs. som PC2700.

så det du siger er at jeg hellere skal købe PC2700 ram?

Mikkel
PS tak for svaret

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-04 14:12

Mikkel Gottlieb wrote:
> "Jens C. Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense]"> wrote in message

> så det du siger er at jeg hellere skal købe PC2700 ram?

Det jeg siger, er at RAM'en kører bedst som PC2700 ved FSB333.
Skulle jeg købe til det system, så blev det noget med CL2, og kun ét
modul. To moduler kan give ustabilitet, og nedsætter
overclockings-potentialet.
Hvis du vil overclocke, så skal det nok være PC3200 eller højere.

512 MiB CL2:

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=false&ID=37&Parent=&Lastdays=&Soegeord=&Producent=0&Line=&Model=&Max=&Page=1&Equal441=&Direction1147=1&Direction611=2&Equal444=&Direction1372=1&Sorted1147=536870912&Equal20=156&Equal442=&Sorted611=333000000&Sorted1372=2&x=37&y=13

256 MiB CL2 (hvis du vil have to moduler):

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=false&ID=37&Parent=&Lastdays=&Soegeord=&Producent=0&Line=&Model=&Max=&Page=1&Equal441=&Direction1147=1&Direction611=2&Equal444=&Direction1372=1&Sorted1147=268435456&Equal20=156&Equal442=&Sorted611=333000000&Sorted1372=2&x=20&y=7

Fra : Zulu

Dato : 27-03-04 11:51

Mikkel Gottlieb wrote:
> [...]
> er det i det hele taget et godt valg eller skal jeg hellere vælge
> 2x256 moduler så jeg kan køre dual channel .. nogen idéer, råd eller

ASUS A7N8X-X har NVidia nForce2 400 chipset og understøtter derfor IKKE
dualchannel, det er kun NVidia nForce2 400 Ultra, der understøtter
dualchannel. Jeg vile bruge 100,- mere på et bundkort og så købe et Abit
NF7-S i stedet.
Jeg ville spare lidt penge på CPU'en og købe en AMD mobile XP-M 2400+ i
stedet: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=39524
XP-M er ikke låst så du kan ændre både FSB og multiplier, og så vil du kunne
få den til at køre væsentligt hurtigere, da XP-M overclocker rigtigt godt.
De sparede penge kunne du fx bruge til en god køleprofil og en lydløs
blæser.

Zulu

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 27-03-04 13:23

"Zulu" <zulu@.N.O.S.P.A.M.toughguy.net> wrote in message

> [...]
> dualchannel, det er kun NVidia nForce2 400 Ultra, der understøtter
> dualchannel. Jeg vile bruge 100,- mere på et bundkort og så købe et

Ah ok - jeg sidder selv med et A7N8X deluxe hvor intet er låst (så det
må jo være ultra)

> [...]
godt.
> De sparede penge kunne du fx bruge til en god køleprofil og en lydløs

Okay det er klart værd at overveje - jeg må lige tænke lidt videre - tak
for tippet

Mikkel

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 27-03-04 23:18

"Mikkel Gottlieb" <mikkel@energuitar.dk> wrote in message

Så det jeg er kommet frem til svarene taget i betragtning er at følgende
ville være en ok sammensætning:

Kingston HyperX 1 stk. 512 MB DDR SDRAM / PC2700 / 333 MHz / CL2 / 6
ns / DRAM
ABIT NF7-S NVidia nForce2 SPP / Athlon / Athlon XP / Duron /
DMA/ATA-133 (Ultra) Fast Drives / 333 MHz / ATX
Athlon XP 2800+ (OEM/bakke) Athlon XP / 333 MHz / 512 KB

Og så naturligvis en køler ...

Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 08:59

Mikkel Gottlieb wrote:

> Og så naturligvis en køler ...

Spire Whisperrock IV <- stille, men nok dén med den laveste køleevne
af dem jeg nævner her.
Burde være nok til den 2800+, ved dog ikke om den er god nok ved 30°C
i skyggen om sommeren..
109 kr hos shg.dk + 41 i porto = 150 kr.

Zalman CNPS 7000A AlCu <- god køleevne, men knap så stille ved max.
indstilling på blæseren.
349 kr hos fairware.dk + 60 i porto = 409 kr.
247 kr hos pc-cooling.de + 60 i porto = 307 kr. *

Thermalright SP97U <- med heatpipes, god køleevne.
Uden blæser, skal købes separat.
375 kr hos pc-cooling.de + 60 i porto = 435 kr.

Thermalright 900A <- uden heatpipes, men alligevel god køleevne.
http://www.pc-cooling.de/catalog/artikeldetail.php?products_id=4069
her med blæser, den sælges normalt uden.
255 kr hos pc-cooling.de + 60 i porto = 315 kr.

* = den køler jeg ville købe (i dit sted).

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-03-04 09:39

In article <4066856b$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Jens C.
> [...]

> Spire Whisperrock IV <- stille, men nok dén med den laveste køleevne
> Burde være nok til den 2800+, ved dog ikke om den er god nok ved 30°C

Burde ikke være noget problem, hvis den kan få frisk luft "udefra",
altså udenfor kabinettet.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 30-03-04 20:09

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message

> Burde ikke være noget problem, hvis den kan få frisk luft "udefra",
> altså udenfor kabinettet.

Nu er det heller ikke en der skal overclockes eller noget....

Mikkel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-03-04 22:59

In article <bBjac.130946$jf4.7094343@news000.worldonline.dk>,
mikkel@energuitar.dk says...

> Nu er det heller ikke en der skal overclockes eller noget....

Hvilket yderligere hjælper en del.
Jeg er ved at designe eksternt køleluft til alle de "varme" komponenter
i PC'en. Og så et par store møller i toppen til at hive varm luft ud.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 30-03-04 23:37

> Hvilket yderligere hjælper en del.
> Jeg er ved at designe eksternt køleluft til alle de "varme"
komponenter
> i PC'en. Og så et par store møller i toppen til at hive varm luft ud.

Sounds nice .. fand lige en Coolermaster på QXL som jeg bød på så er den
forhåbentlig hjemme - har sgu ikke de store ambitioner om at lave en
supercomputer - den er til min bror og han skal kunne spille lidt og så
skal hans kæreste kunne tjekke mail og lave opgaver på den .. .

Mikkel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-03-04 00:12

In article <LDmac.131344$jf4.7101842@news000.worldonline.dk>,
mikkel@energuitar.dk says...

> Sounds nice .. fand lige en Coolermaster på QXL som jeg bød på så er den
> forhåbentlig hjemme - har sgu ikke de store ambitioner om at lave en

Cooler Master er vist ret svære at montere - min skrottede var
ihvertfald, den kostede næsten soklen.

> supercomputer - den er til min bror og han skal kunne spille lidt og så

Min er heller ikke en supercomputer, men derfor vil jeg gerne ha' en
maskine der ikke brækker ned i sommervarmen.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 31-03-04 00:53

> Cooler Master er vist ret svære at montere - min skrottede var
> ihvertfald, den kostede næsten soklen.

Aha - ja det lignede en 'gammel' model ... altså dem der er svære at
sætte på, men det går nok ... btw SKAL man proppe køle pasta på ?

> Min er heller ikke en supercomputer, men derfor vil jeg gerne ha' en
> maskine der ikke brækker ned i sommervarmen.

Heller ikke mig, men det går sgu nok

Mikkel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-03-04 17:36

In article <HLnac.131353$jf4.7104203@news000.worldonline.dk>,
mikkel@energuitar.dk says...

> sætte på, men det går nok ... btw SKAL man proppe køle pasta på ?

Ja, men så lidt som overhovedet muligt.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 31-03-04 20:16

> Ja, men så lidt som overhovedet muligt.

Check! har læst noget med et kreditkort .. Skal det på køler OG
processor, kun på køler eller kun på processor (jeg gætter: kun på
køler)

Mikkel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-03-04 20:35

In article <ANEac.131754$jf4.7132719@news000.worldonline.dk>,
mikkel@energuitar.dk says...

> Check! har læst noget med et kreditkort .. Skal det på køler OG
> processor, kun på køler eller kun på processor (jeg gætter: kun på
> køler)

En klat på størrelse med den "svovlede" del af en tændstik placeres på
køleprofil og CPU; oftest har en ny køleløsning kølepasta på profilet i
forvejen - så er det bare at sætte den på.

Fra : Zulu

Dato : 28-03-04 10:07

Mikkel Gottlieb wrote:
> [...]
> DMA/ATA-133 (Ultra) Fast Drives / 333 MHz / ATX
> Athlon XP 2800+ (OEM/bakke) Athlon XP / 333 MHz / 512 KB

Hvorfor ikke en XP-M 2400+?

Zulu

Fra : Leony

Dato : 27-03-04 16:43

In news:pK39c.128761$jf4.6981807@news000.worldonline.dk,
Mikkel Gottlieb typed:

> ASUS A7N8X-X NVidia nForce2 400 MHz
> Elixir 1 stk. 512 MB DDR SDRAM / PC3200 / 400 MHz / CL3 / 5 ns
> Athlon XP 2800+ (OEM/bakke) FSB 333 MHz

Vær opmærksom på at du også skal bruge en køler, hvis cpu ikke er
box-model.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/