Spørgsmål om energi i vand
Fra : Dan Andersen

Dato : 26-03-04 19:19

Hvis man har en 1 liter vand, som man måler til 10 grader om morgenen kl. 6
og som bliver varmet op i løbet af dagen til 25 grader kl. 18.00 - hvorefter
vandet bliver afkølet igen om aften/natten til næste morgen hvor der fx.
bliver målt 6 grader.

Hvormange kJ bliver optaget og hvormange bliver afgivet?
--
Mvh. Dan Andersen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-03-04 19:32

Dan Andersen wrote:

> [...]
> bliver målt 6 grader.
>
> Hvormange kJ bliver optaget og hvormange bliver afgivet?

I jeres bog står der hvad den specifikke varmekapacitet er for vand.
Din ene liter svarer til massen 1 kilogram.

Formlen du skal bruge er Q = m·c·dT eller Q = C·dT hvor Q giver
dig den tilførte varme (og måles i kJ). Her er dT temperaturstigningen,
altså sluttemperaturen minus starttemperaturen. Se eksemplerne i din
bog.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Dan Andersen

Dato : 26-03-04 23:25

Jeg er ikke med på, hvad du kalde for "jeres bog" ?

--
Mvh. Dan Andersen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-03-04 00:45

Dan Andersen wrote:

> Jeg er ikke med på, hvad du kalde for "jeres bog" ?

Jeg troede du havde en skolebog om emnet?

Ellers er svaret at vands varmekapacitet er 4,18 kJ/(kg·°C). Hvis man
derfor har 1 kg vand (svarende til 1 L), så skal man bruge en energi på
4,18 kJ for hver grad man vil hæve vandets temperatur.

Falder temperaturen, afgives der en lige så stor energimængde.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)