Tomgangs probl.
Fra : Ukendt

Dato : 26-03-04 17:46

Halløj

Har købt en Fiesta 1998 med tomatkasse som dog ikke er afhentet eller betalt
endnu. Under prøvekørslen fandt jeg hurtigt ud af at når motor og gearkasse
er kold så har bilen det med at gå i stå når man skiftet fra N-D eller fra
N-R.
Fejlen er der kun når den er kold.
Den går heller ikke i stå ved stilstand når først den er kommet i D, men
lige ved det manuelle skift så kan den gå ud. Fejlen er påtalt og
forhandleren ville sende bilen på værksted hos en han kendte, dog ikke et
Ford værksted.
Han meldte så tilbage i dag at hans mekker ikke kunne finde fejlen, hvilket
ikke overrasker mig. Han har så lovet at sende den til et Ford værksted på
Mandag, men mit lille spørgsmål skal så være om nogen har en idé om hvad
fejlen kan være?

Jeg går kraftig ud fra at motorstyringen IKKE melder nogen fejl og at den
derfor bliver rimelig drilsk at finde. Har også hørt om aut. værksteder som
slet ikke kan finde sådanne fejl.

Da hverken Lambdasonde, gaspotentiometer, MAF sensor og lign formegentlig er
total defekt kunne jeg forestille mig at Ford får sin sag for

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mathias

Dato : 26-03-04 17:57

Tom wrote:

> [...]
> betalt endnu. Under prøvekørslen fandt jeg hurtigt ud af at når motor
> og gearkasse er kold så har bilen det med at gå i stå når man skiftet

Jeg går ud fra, at det også giver et stort ryk i bilen når den går i stå?
Dette plejer at være en indikation for at kassen trænger til en
hovedrenovering.

-Mathias

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-04 18:56

> Jeg går ud fra, at det også giver et stort ryk i bilen når den går i stå?
> Dette plejer at være en indikation for at kassen trænger til en
> hovedrenovering.

Nej den bliver langsomt kvalt og man kan også høre hvis man kører hen mod et
stop med kold motor og stopper helt op, så er det ligesom at motoren
nææææsten ikke kan trække rundt fordi voskosekoblingen er ved at kvæle den.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-04 20:04

> [...]
gearkasse
> er kold så har bilen det med at gå i stå når man skiftet fra N-D eller fra

ÆV er der virkelig ikke en eneste uddannet mekaniker som kan svare på det?

Ville da nødig blive "tørret" ved at købe en bil med defekt tomatkasse

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 26-03-04 22:56

"Tom" skrev

> ÆV er der virkelig ikke en eneste uddannet mekaniker som kan svare på det?
Du kan jo prøve dk.teknik.bil der sidder nogle kompetente folk.

> Ville da nødig blive "tørret" ved at købe en bil med defekt tomatkasse

Jeg tror nu ikke det er gearkassen, så skulle converteren da være så hidsig
at den ikke kobler ud, det lyder ikke sandsynligt.
Hvis du slap bremsen i tomgang, gik bilen så derudad, eller stod den bare
der og stallede.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-04 23:19

> Du kan jo prøve dk.teknik.bil der sidder nogle kompetente folk.

Nå er de gået derover i stedet for

> [...]
> at den ikke kobler ud, det lyder ikke sandsynligt.
> Hvis du slap bremsen i tomgang, gik bilen så derudad, eller stod den bare

den kørte stille fremad uden at stalle.

Fra : alexbo

Dato : 26-03-04 23:48

"Tom" skrev

> den kørte stille fremad uden at stalle.

Det er jo som det skal være, man kunne ellers forestille sig en lidt for lav
tomgangshastighed, men det er nok for nemt.
Men lidt manglende kompression kunne godt få motoren til at have svært ved
at holde tomgangen, når den får modstanden fra tomatkassen.
Er der et par af cylindrene der ikke trækker ordenligt, vil det netop vise
sig der.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-04 00:13

> [...]
> at holde tomgangen, når den får modstanden fra tomatkassen.
> Er der et par af cylindrene der ikke trækker ordenligt, vil det netop vise

Hmm jeg er rimelig spændt. Hvis den bare går i stå en eneste gang når jeg
kommer for at hente den, så bliver check'en revet i stykker og bilen stående
ind til han har løst problemet.

Fra : alexbo

Dato : 26-03-04 23:48

"Tom" skrev