MS Windows
briani 27239
xp's indbyggede firewall
Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-03-04 23:42

Hvor slår jeg den til henne? Den skal jeg vist bruge for at undgå at få
virus efter ren installation med manglende opdateringer ...

ras

Fra : Jesper Hansen

Dato : 26-03-04 00:03

On Thu, 25 Mar 2004 23:41:36 +0100, "rasmus carlsen"
<rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Hvor slår jeg den til henne? Den skal jeg vist bruge for at undgå at få
>virus efter ren installation med manglende opdateringer ...

Kontrolpanel -> Netværksforbindelser -> Egenskaber -> Avanceret sæt
hak i Firewall

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-03-04 11:00

"Jesper Hansen" <lismoes@_fjern_dette_mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kontrolpanel -> Netværksforbindelser -> Egenskaber -> Avanceret sæt
> hak i Firewall

- takker

ras

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-03-04 10:36

On Thu, 25 Mar 2004 23:41:36 +0100, rasmus carlsen wrote:

> Hvor slår jeg den til henne? Den skal jeg vist bruge for at undgå at få
> virus efter ren installation med manglende opdateringer ...

Prøv og kigge her:

http://www.adsltips.dk/xpfirewall.php

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Leony

Dato : 26-03-04 11:05

In news:veJ8c.999$IW4.271@news.get2net.dk,
rasmus carlsen typed:

> Hvor slår jeg den til henne? Den skal jeg vist bruge for at undgå at
> få virus efter ren installation med manglende opdateringer ...

Der findes mange andre firewalls - også mange gratis.
Selv bruger jeg Zonealarm: http://www.zonelabs.com/

I forhold til XP's indbyggede har den en fordel.
Den muliggør ikke kun stop af indkommende trafik, den kan også blokere
udgående trafik.
Du kan på den måde stoppe spyware og andet snask i at sende oplysninger.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-03-04 17:26

Leony skrev:

> I forhold til XP's indbyggede har den en fordel.
> Den muliggør ikke kun stop af indkommende trafik, den kan også
> blokere udgående trafik.

Medmindre den bliver lavet radikalt om inden, så vil den nye
firewall i WinXP SP2 kunne gøre det samme.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp2_rc1/firewall>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Leony

Dato : 31-03-04 21:27

In news:c4f2fg.348.1@tgm.dyndns.dk,
Thomas G. Madsen typed:

> Medmindre den bliver lavet radikalt om inden, så vil den nye
> firewall i WinXP SP2 kunne gøre det samme.
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/sp2_rc1/firewall>.

Jeg kan ikke hitte det, kan du ikke indkredse det lidt nærmere.
Det er langt over min sengetid, tændstikkerne i øjnene er ved at knække

Ved du hvornår SP2 er planlagt til officiel udgivelse?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-03-04 21:36

Leony skrev:

> Jeg kan ikke hitte det, kan du ikke indkredse det lidt
> nærmere.

Sidder du med SP2 RC1 installeret da? SP1 har det ikke, men
hvis du har SP2 RC1, så har du bla. adgang til firewallen
inde fra kontrolpanelet og hvis den er slået til, vil den som
standard blokere for alle programmer, som forsøger at gå på
nettet (lige bortset fra IE og OE). Den har også fået væsentlig
flere indstillingsmuligheder end den firewall man finder i den
første udgave af WinXP og SP1. Desuden er der sket forbedringer
i IE i form af indbygget popup-stopper og en info bar, som ruller
ud nedenunder adressefeltet, hvis en side forsøger at installere
et eller andet på ens computer. (Den virker dog ikke for godt,
men MS arbejder efter sigende på det).

> Det er langt over min sengetid, tændstikkerne i øjnene er ved
> at knække

Kender godt fornemmelsen. :)

> Ved du hvornår SP2 er planlagt til officiel udgivelse?

Nej, men forhåbentlig snart. SP2 RC1 kører faktisk rigtig godt
her. Jeg har installeret den "from scratch" på en anden disk
via en pipstribet Windows-cd.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-04-04 00:56

Thomas G. Madsen wrote:
> via en pipstribet Windows-cd.

Som er?

mvh
Henning

Fra : Leony

Dato : 01-04-04 14:59

In news:c4fh4a.3f0.1@tgm.dyndns.dk,
Thomas G. Madsen typed:

> [...]
> inde fra kontrolpanelet og hvis den er slået til, vil den som
> standard blokere for alle programmer, som forsøger at gå på

Nej, jeg har den ikke installeret.
Jeg troede jeg kunne finde dokumentation for blokeringen af udgående
trafik på de billeder du linkede til.
Jeg kiggede og kiggede, men fandt det ikke.

Jeg har dog fundet det via de andre links du sendte:
"In the original version of Windows XP, Microsoft supplied Windows with
an integrated firewall for the first time, which was a nice nod towards
security: ICF is a stateful firewall, meaning that it inspects all
incoming network traffic to your PC. There are just two (major)
problems: XP's Internet Connection Firewall (ICF) isn't enabled by
default and it isn't particularly configurable; assuming you can find
the place to turn it on in the first place, all you get was a simple
check box: It is either on or off. The Advanced Settings for ICF--where
you can configure which services the firewall allows through--is even
harder to find."
http://www.winsupersite.com/reviews/windowsxp_sp2_preview2.asp

> Nej, men forhåbentlig snart. SP2 RC1 kører faktisk rigtig godt
> her. Jeg har installeret den "from scratch" på en anden disk
> via en pipstribet Windows-cd.

Pipstribet Er det dit udtryk?
Hvad med "Windows med efternølere"? Windows kan erstattes med version
(i.e. "XP med efternølere")
Det ruller ikke af tungen som pipstribet.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-03-04 21:55

Leony skrev:

> Jeg kan ikke hitte det, kan du ikke indkredse det lidt nærmere.

Det var faktisk planen at jeg ville have sendt et par link
sidst, men det kom jeg væk fra igen. Læs evt.:
<news:c49931$2erq26$1@ID-183275.news.uni-berlin.de> og:

Som jeg forstår det, så er det faktisk ikke længere tale om
en beta-udgave, da den er over beta-stadiet. Der findes dog
fejl, som muligvis bliver rettet inden den endelige udgave,
men RC står for Release Candidate. Hvor mange der så kommer
af dem inden den endelige udgave, vil tiden vise.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-04-04 01:16

Henning Præstegaard skrev:

> Som er?

Stærkt fordansket navn for 'slipstreamed' :)
<http://www.wintip.dk/xp/guides/spcd>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-04-04 15:11

Leony citerede:

> [...]
> place to turn it on in the first place, all you get was a
> simple check box: It is either on or off.

Det er formentlig det de har forsøgt at råde bod på med SP2,
for dér er den slået til som standard og har fået både et ikon
i systray (via Security Center) og et ikon i kontrolpanelet.
Messenger-tjenesten er i øvrigt disabled som standard og Task
Scheduler står ikke længere og holder en port åben.
Til gengæld er man pisket til at have tjenesten Windows Update
kørende (som sluger næsten 8 MB RAM), for ellers virker Windows
Update-siden ikke. Det er dybt go'nat, men jeg håber at det er
ændret i den endelige udgave.

> The Advanced Settings for ICF--where you can configure which
> services the firewall allows through--is even harder to find."

Den er også noget nemmere at finde i SP2.

Leony skrev:

> Pipstribet Er det dit udtryk?

Nej.
http://www.google.com/groups?&as_umsgid=nghftucimkep9g5mbqhdm63i1eu2fslgqi@4ax.com

> Hvad med "Windows med efternølere"? Windows kan erstattes med
> version (i.e. "XP med efternølere")
> Det ruller ikke af tungen som pipstribet.

Det kunne man evt. også kalde det eller slet og ret 'en opdateret
Windows-CD med den sidste nye servicepack integreret', men det
er jo unægtelig nemmere at skrive 'Slipstreamed', som de kalder
det ovre på den anden side af dammen. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : hcma

Dato : 26-03-04 12:12

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor slår jeg den til henne? Den skal jeg vist bruge for at undgå at få
> virus efter ren installation med manglende opdateringer ...
>
> ras

Tror desværre ikke det er nok. Jeg ville i hvert fald også lukke for DCom
(port135). Kan gøres via dette lille program:
http://grc.com/files/DCOMbob.exe
Kør det, tryk på fanebladet "DCOMbobulate me" tryk på "Disable DCOM" og
genstart
læs mere om dcom her : http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom
m v h
hc

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-03-04 14:56

hcma skrev:

> http://grc.com/files/DCOMbob.exe

Man kunne også vælge at slå DCOM fra med XP's indbyggede værktøj
til formålet, som hedder dcomcnfg. Det er blot et spørgsmål om at
fjerne et flueben.

Jeg har aldrig brugt DCOMbob.exe og har heller ingen firewall
installeret, men prøvede lige for sjov skyld at køre testen med
DCOMbob.exe: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/dcom.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-03-04 17:47

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

><http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/dcom.png>

Godt nok, men jeg er da ikke specielt imponeret

http://pedalo.dk/port135.png

og jeg har ikke kørt det program.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-03-04 18:00

I kan for den sags skyld få dem alle

http://pedalo.dk/porte.png

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-03-04 18:03

Peter Loumann skrev:

> http://pedalo.dk/porte.png

Noget tyder på at du har en firewall installeret, eller?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-03-04 18:07

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Noget tyder på at du har en firewall installeret, eller?

Kun Windows Xp's indbyggede. Og så har jeg slået alt andet end fra i
netforbindelsen end tcp/ip, altså ikke noget ms-netværk eller
-fildeling. Messenger-tjenesten og ms messenger er også deaktiverede.
Slut.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-03-04 18:18

Peter Loumann skrev:

> Kun Windows Xp's indbyggede.

Hvis du slog den fra, ville du sikkert få et andet resultat.

> Og så har jeg slået alt andet end fra i netforbindelsen end
> tcp/ip, altså ikke noget ms-netværk eller -fildeling.
> Messenger-tjenesten og ms messenger er også deaktiverede.
> Slut.

Ok. Jeg har så ikke XP's indbyggede firewall aktiveret og får
dette resultat:

GRC Port Authority Report created on UTC: 2004-03-26 at 17:09:06

Results from scan of ports: 0-1055

0 Ports Open
1049 Ports Closed
7 Ports Stealth
---------------------
1056 Ports Tested

NO PORTS were found to be OPEN.

Ports found to be STEALTH were: 25, 119, 135, 273, 440, 599,
1048

Other than what is listed above, all ports are CLOSED.

TruStealth: FAILED - NOT all tested ports were STEALTH,
- NO unsolicited packets were received,
- A PING REPLY (ICMP Echo) WAS RECEIVED.

At nogle af portene ikke er Stealth, rager mig en papand.
Det vigtigste er vel, at de er lukkede.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-03-04 18:26

>Hvis du slog den fra, ville du sikkert få et andet resultat.

Jo, men hvorfor skulle jeg. Jeg har ikke registreret nogen
bivirkninger ved den. Den koster måske en anelse maskinkraft, men ikke
noget jeg kan mærke ...

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-03-04 18:37

Peter Loumann skrev:

> Jo, men hvorfor skulle jeg. Jeg har ikke registreret nogen
> bivirkninger ved den. Den koster måske en anelse maskinkraft,
> men ikke noget jeg kan mærke ...

Det er selvfølgelig rigtigt. Vi ser det blot fra to forskellige
sider. Jeg ser ingen grund til at slå firewall'en til, når jeg
alligevel har lukket for alle porte.

--
Hilsen
Madsen