Svampemidler til potteplanter
Fra : Andreas

Dato : 25-03-04 20:28

Er der nogen her der tilfældigvis har nogle gode idéer til svampemidler til
stiklinge- og frøformering af planter. Atamon er afprøvet, men ikke fundet
godt nok. -Det skal naturligvis være noget planterne kan tåle så det
ville være rart hvis nogen også har praktisk erfaring med midlet.

mail direkte til: altomkrybdyrFJERNDETTE@get2net.dk. Husk at fjerne det der
står med stort - det er indsat for at undgå de automatiske spam-maskiners
bombardement.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-03-04 19:53

"Andreas" <cumyfriendfjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt nok. -Det skal naturligvis være noget planterne kan tåle så det
> ville være rart hvis nogen også har praktisk erfaring med midlet.

Uha, da. Ingen atamon til planter. Man skal altid anvende de midler, der er
godkendte
til formålet - se f.eks. her:
http://www.mst.dk/Bekaemp/Oversigt%20over%20godkendte%20bekæmpelsesmidler%202002.doc

I stedet for kemiske stoffer kan du sterilisere jorden i en bageovn -
det er effektivt til netop de ting, du nævner. Så får man også fjernet
evt. ukrudtsfrø, der måtte være i jorden.

Per A. Hansen

Fra : Andreas

Dato : 27-03-04 08:18

Hej
Atamon er nu ellers ganske udbredt blandt amatører og virker også helt klart
bedre end ingenting - og vigtigst af alt så tåler planterne det. Men som
sagt er det ikke optimalt og på et tidspunkt dukker svampene op alligevel.

Det med sterilisering af jorden bruger jeg allerede, nå vi taler om mindre
mængder eller til særligt kostbare planter, men taler vi om mængder på blot
50 liter eller mere er det ikke en særligt rationel metode!

Da gifte m.v. er temmelig dyre og ikke særligt miljøvenlige vil jeg gerne
undgå dette så længe som muligt, men måske må jeg bide i det sure æble og
købe nogle af de professionelle midler.

mvh

Fra : Per A. Hansen

Dato : 28-03-04 15:10

> [...]
> sagt er det ikke optimalt og på et tidspunkt dukker svampene op alligevel.

Når man giver råd om dette emne skal man følge lovgivningen på området
og udelukkende anbefale godkendte midler, der alle har været gennem en
omfattende afprøvning og godkendelsesprocedure!
Den almindelige forbruget skal ikke foretage evalueringer af evt.
miljøeffekter,
det er faktisk gjort for alle godkendte midler. F.eks. vil Atamon ikke kunne
godkendes
som planteværnsmiddel, da det aktive middel - Benzoesyre - udvaskes
overordentligt let!

Jeg er enig i, at planteværnsmidler i små mængder er uforskammet dyre.
Hvilket middel du skal anvendes afhænger af afgrøden af hvilke svampe, der
skal neutraliseres.

Per A. Hansen