MS Windows
briani 27239
Win2K, config af DOS applikationer, danske~
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 25-03-04 16:58

Jeg er ved at prøve at få nogle gamle DOS applikationer til at køre under
Win2K (og XP), men har div. problemer.
Appl. kører fint under Win98.
Jeg har oprettet CONFIG.NY og AUTOEXEC.NY i %SystemRoot%\system32 directory
og oprettet en Appl.PIF med henvisning til disse opstartfiler når appl
startes.

CAD program (grafik mode):
-----------------------------
Bortset fra div. problemer med grafik, hvor jeg bruger VESA opsætning, får
jeg appl igang, men de danske tegn fra keyboard virker ikke ordentligt.
Hvordan sætter man det op ? Ikke alle gamle opsætninger for tegnsæt findes
mere.
I command prompt fungerer danske tegn mv. fra DK keyboard ok. Ligeledes kan
man bruge CHCP 850 til at skifte codepage. Den kommando virker bare ikke når
den indsættes i autoexec filen.
Det er som om Win2K har noget mere sat op når command prompt startes.

XAL program, gl. DOS textmode version
Kører fint under win98, men hvorfor ikke under Win2K ?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-03-04 18:09

"Lars P. Magnussen" <nix_spam_lpm@magnatek.nejtak> skrev :

>Kører fint under win98, men hvorfor ikke under Win2K ?

Fordi, der ikke er Dos i NT-systemer?
--
Knud

Fra : arc@na

Dato : 27-03-04 05:25

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in

> Fordi, der ikke er Dos i NT-systemer?

Der er i hvert fald noget, som ligner til forveksling (kommandoprompten).
Desuden kører de fleste DOS-programmer fint på denne maskine (bl.a. WP 5.1
og nogle nostalgiske spil) - ja, der skal måske tweakes lidt, men 75% kører
næsten umiddelbart.

--
That which does not kill you makes you stronger.
Med venlig hilsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-03-04 08:34

"arc@na" <this@ress.is.invalid> skrev :

>Desuden kører de fleste DOS-programmer fint på denne maskine (bl.a. WP 5.1
>og nogle nostalgiske spil) - ja, der skal måske tweakes lidt, men 75% kører
>næsten umiddelbart.

Ja, de fleste, men ikke alle.

Der er en form for dossimulator i NT-systemer, men den kan ikke
klare alt.
--
Knud

Fra : arc@na

Dato : 27-03-04 13:33

> Der er en form for dossimulator i NT-systemer, men den kan ikke
> klare alt.

Ja, du har ret, men der findes programmer som DOSbox, som kan komme uden om
de fleste eventuelle problemer:

http://dosbox.sourceforge.net/news.php?show_news=1

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-03-04 07:03

Uheldigvis faldt Lars P. Magnussen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Jeg er ved at prøve at få nogle gamle DOS applikationer til at køre
> under Win2K (og XP), men har div. problemer.
> Kører fint under win98, men hvorfor ikke under Win2K ?

Mange DOS programmer skriver direkte til hardwaren, og det er totalt
forbudt i et multitasking OS som W2k. Derfor er der mange DOS
programmer, som ikke kan køre tilfredstillende.

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-03-04 09:29

In article <fkD8c.808$0y7.807@news.get2net.dk>,
nix_spam_lpm@magnatek.nejtak says...

> Jeg er ved at prøve at få nogle gamle DOS applikationer til at køre under
> Win2K (og XP), men har div. problemer.
> Appl. kører fint under Win98.

Find programmet DOSBox og brug det. Det er en emulering af rigtig DOS.
Jeg har haft 2nd Reality til at køre under Win2k.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Bob Baltzer

Dato : 12-04-04 20:21

On Thu, 25 Mar 2004 16:58:02 +0100, "Lars P. Magnussen"
<nix_spam_lpm@magnatek.nejtak> wrote:
> [...]
>Hvordan sætter man det op ? Ikke alle gamle opsætninger for tegnsæt findes

Har du prøvet:
- Settings
- Control Panel
- Regional Options
- Set Default

Sidstnævnte er nødvendig af hensyn til DOS-programmer.

Bob