Swimmingpool
Fra : Thomas

Dato : 25-03-04 15:11

Jeg har for nylig set filmen Swimmingpool. Den var meget fascinerende.
Selvfølgelig specielt fordi den unge pige render halv- og helnøgen
rundt i det meste af filmen.

Men jeg har godt nok svært ved at få styr på hvor meget af filmens
handling, der er fantasi inde i forfatterindens hoved.

Er der nogen i denne gruppe, der har set filmen, og som kan hjælpe med
en fortolkning?

Jeg har læst de første tyve engelske anmeldelser på nettet, men det er
kendetegnende, at de alle holder sig til at referere handlingen, og
slet ikke bevæger sig ud i noget, der kunne ligne en fortolkning.

VH

Thomas

Fra : Kasper Bang

Dato : 26-03-04 14:18

th63@ofir.dk (Thomas) wrote:
> Er der nogen i denne gruppe, der har set filmen, og som kan hjælpe med
> en fortolkning?

Forlæggerens datter, Julie, er som det meste af handlingen i
Sydfrankrig et produkt af Sarahs livlige forfatterfantasi. Dette
indikeres løbende men gøres helt klart i slutscenerne, hvor den "ægte"
datter, Julia (!), tropper op på forlaget.

Du kan læse flere og mere uddybede fortolkninger på Scopes sider:
http://kortlink.dk/33r

Glimrende lille film af en af Frankrigs store instruktørhåb, Ozon.
Hans "Under sandet" - også med Charlotte Rampling - har lignende
temaer og kan bestemt også anbefales.

For jer der endnu ikke har set "Swimming Pool" - se den i det mindste
for Ludivine Sagniers skyld. Fy for den, hvor er hun dog ubehageligt
lækker i den film...

MVH/Kasper Bang

Fra : Gromit

Dato : 26-03-04 18:59

Glimrende film! Masser af symboler og metaforer undervejs, som man ikke
umiddelbart tillægger nogen betydning. Langt bedre skruet sammen end David
Lynch´s film.

Fra : MP Jakobsen

Dato : 26-03-04 22:44

On Fri, 26 Mar 2004 18:59:24 +0100, Gromit wrote:

> Glimrende film! Masser af symboler og metaforer undervejs, som man ikke
> umiddelbart tillægger nogen betydning. Langt bedre skruet sammen end David
> Lynch´s film.

Ah, det synes jeg måske er at gå lidt vidt, men til gengæld må man ikke
glemme Swimmingpools smukke fotografering! Mindede mig en del om
fotograferingen i the Hours.