OT. Elektrofiskeri.
Fra : driver

Dato : 24-03-04 23:17

Jeg har en kammerat der har en sø på 100-200 kvm med guldfisk i sin have.
Der er efterhånden kommet alt for mange fisk, og han vil gerne have en stor
del af dem væk. Han har prøvet at fange dem med net/ruser uden det store
resultat, og ønsker nu at prøve med elektrofiskeri.
Er der nogen i gruppen der ved hvordan man elektrofisker ? Hvilken spænding
bruger man ? Hvor stor / lille strømstyrke kører man med ? Jævnstrøm eller
vekselstrøm ?
mvh
driver

Fra : Morten Holst

Dato : 24-03-04 23:38

Jeg har stadig et par kanonslag tilbage fra nytårsaften... de skulle nok ku
ryde hans bassin :)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-04 00:07

driver wrote:
> [...]
> bruger man ? Hvor stor / lille strømstyrke kører man med ? Jævnstrøm eller

Det vil ikke fungere, jeg har haft koikarper og guldfisk i en mindre
gravet dam, den lå på nogle af mine venners naturgrund, og da de for
et par år siden besluttede at sælge ejendommen, så ville jeg
naturligvis gerne ha' mine fisk op af dammen.

Og jeg havde fat i flere som har kendskab til elfiskeri, og de sagde
alle, at det ikke ville fungere i en sø/dam.

Jeg løste problemet med et stort sænkenet, jeg lod være med at fodre
i nogle dage, midt på sænkenettet placerede jeg en lille pose, lavet
af et lille stykke dame nylonstrøpe, som indeholdt noget foder, og i
løbet af en dags tid havde jeg fanget de fleste fisk op.

PS: Sænkenet anvedes af lystfiskere til fangst af agnfisk, et godt
sænkenet koster ca. 2 - 300 kr., på de billige sænkenet, er de arme
som skal holde nettet udspændt, fremstillet i en alt for blød stål.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : David Konrad

Dato : 25-03-04 00:51

"driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote in message news:c3t1d2$p4a$1@sunsite.dk...
> [...]
spænding
> bruger man ? Hvor stor / lille strømstyrke kører man med ? Jævnstrøm eller

Sæt en gedde ud - så er balancen oprettet om et års tid.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-04 01:20

David Konrad wrote:

> Sæt en gedde ud - så er balancen oprettet om et års tid.

Det er da uproduktivt, guldfisk kan sælges, især hvis man kan levere
mange i en pæn kvalitet og som har lidt størrelse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : David Konrad

Dato : 25-03-04 01:26

> Det er da uproduktivt, guldfisk kan sælges, især hvis man kan levere
> mange i en pæn kvalitet og som har lidt størrelse...

Selvfølgelig - det tænkte jeg ikke lige på

Fra : Claus

Dato : 25-03-04 22:07

Hejsa

Jeg kender en dambruger , som når han skal tømme en sø for fisk så tapper
han vandet af , eller ca. 80 % , så er det meget nemere da fiskene ikke har
så meget plads at flygte på , det koster jo selvfølgelig osse lidt i vand at
fylde den op igen , men du får altså meget vand for 300 kr og hvis de
opfiskede guldfisk har en større værdi ::::::

Claus

Fra : driver

Dato : 26-03-04 11:35

> [...]
> fylde den op igen , men du får altså meget vand for 300 kr og hvis de
> opfiskede guldfisk har en større værdi ::::::

Tja-tjo, men 175 kubikmeter godt grundvand er da også noget man skal regne
med.
mvh
driver

Fra : biotopp

Dato : 30-03-04 13:15

Hej driver
Jeg må desværre meddele at det er forbudt at elektrofiske medmindre du
inhenter tilladelse, derudover skal man have et "kørekort" for at have
lov.
At det ikke skulle være muligt at elektrofiske i en mose/sø er ikke
rigtigt, man kan godt hvilket jeg har gjort mange gange i forbindelse
med arbejde. Man kan tilgængæld ikke elfiske i salt/brakvand da dette
har en for stor ledningsevne (pga saltet) og elfiskeapparatet simpelhen
kortslutter.
MVH
Topper

http://www.kandu.dk/

Fra : biotopp

Dato : 30-03-04 13:18

Hej driver

http://www.kandu.dk/

Fra : driver

Dato : 30-03-04 22:21

"biotopp" <biotopp.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg må desværre meddele at det er forbudt at elektrofiske medmindre du
> inhenter tilladelse, derudover skal man have et "kørekort" for at have

Det lyder rimeligt nok. Men er der folk med tilladelse og grej der påtager
sig opgaven (mod betaling naturligvis) ?
mvh
driver

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-03-04 22:38

driver wrote:

> Men er der folk med tilladelse og grej der påtager
> sig opgaven (mod betaling naturligvis) ?

Det er næppe sansynligt...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 30-03-04 22:54

> Det lyder rimeligt nok. Men er der folk med tilladelse og grej der påtager
> sig opgaven (mod betaling naturligvis) ?
> mvh
> driver

Hej driver

Det er ikke nok. Elektrofiskeri er aldeles forbudt, og der skal søges om en
dispensation fra Fiskeriloven for at foretage en elbefiskning. Generelt har
amterne og Danmarks Fiskeriundersøgelser løbende dispensationer til
undersøgelser i forbindelse med miljøovervågning og forskning. Men derudover
gives tilladelsen kun til konkrete befiskninger, hvor formålet skal være
biologiske undersøgelser og/eller aktiviteter i forbindelse med fiskepleje
(regulering af guldfiskebestanden i en havedam vil næppe blive betegnet som
"fiskepleje" af Fiskeridirektoratet). Og Fiskerikontrollen skal have besked
om tid og sted for befiskningen, da de er tilsynsmyndighed.

Derudover skal det som Topper nævner være en "autoriseret" elektrodefører,
med gyldigt bevis på at have gennemgået kursus i elektrofiskeri. Og udfører
en sådan person elfiskeri uden tilladelse er der en stor riskiko for, at
Fiskeridirektoratet inddrager vedkommendes elfiske-tilladelse. Det kan sådan
set i yderste konsekvens koste jobbet, lidt ligesom hvis en chauffør mister
kørekortet.

Så glem alt om elektrofiskeri til din kammerats formål. Sandsynligheden for,
at du får en tilladelse er lig nul, og besværet med at fremskaffe
tilladelsen overstiger langt besværet med at fiske kræene op på anden vis.

Det nemmeste må som Niels tidligere har påpeget være at fange dem med
sænkenet, som I lokker dem hen over med foder. Når man kan fange skaller og
karusser på den måde, kan man vel også fange guldfisk. Alternativet er
selvfølgelig at placere en velvoksen gedde med god appetit i dammen.

mvh

Steen Lindkvist
www.lilleaaen.dk