Hvordan bekæmper man bananfluer?
Fra : bamse

Dato : 24-03-04 17:32

På grund af konens plantedyrkning har vi nu en masse bananfluer
indendørs....ret irriterende....

Er der nogen herinde der har et godt råd om hvordan man ned/bekæmper disse
små djævle?

tak!

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-03-04 17:49

bamse skrev:
> På grund af konens plantedyrkning har vi nu en masse bananfluer
> indendørs....ret irriterende....
> Er der nogen herinde der har et godt råd om hvordan man
> ned/bekæmper disse små djævle?

Matas har noget insektmiddel i en hvid plastikflaske med
hånddreven sprøjte. Det hedder "insektmiddel til prydplanter".
(Sidste gang gav jeg 45 kr. for den)

P.s.: Der er mange slags 'små djævle'. Jeg tror slet ikke
at det nødvendigvis er bananfluer. Der er de små sorte
(fra overløbet i håndvasken), og der er de små hvide (fra
potteplanterne). Og så er der bl.a. bananfluerne. Men det
dér fra Matas plejer at virke på dem alle.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bo Warming

Dato : 25-03-04 07:50

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> [...]
> potteplanterne). Og så er der bl.a. bananfluerne. Men det
> dér fra Matas plejer at virke på dem alle.

Kald dem frugt eller små fluer. Irritationen er visuel-æstetisk og
bagatelagtig. De sætter sig ikke på dit ansigt som husfluer i august.

De lever kun af rådnende væsker og holder deres sværmen nær det æble du har
tabt bag køleskabet eller lignende
Slap af - bl.a. fordi du næppe finder et insecticid du kan ramme dem med
undtagen du rammer dem hver især.
Sprays med pollen-insektdræber(ufarlig for pattedyr) kan du flyde dit hus
med og du får ro i luften nogle timer

Hvad præcis er det djævelske ved at kunstværk i bevægelse som ikke lugter
eller smitter eller på anden vis skader?

Fra : Emil

Dato : 24-03-04 22:39

bamse skrev:

>På grund af konens plantedyrkning har vi nu en masse bananfluer
>indendørs....ret irriterende....

>Er der nogen herinde der har et godt råd om hvordan man ned/bekæmper disse
>små djævle?

Ja, du kan ødelægge deres livs-cyklus.
De små fluer i potteplanterne lever af de mikroskopiske svampe og
andre småvækster, som altid findes i fugtig jord.

Al jord i potteplanterne dækkes ned fint grus/groft sand.
Kornstørrelsen skal være så stor, at laget er kapilarbrydende, så
overfladen bliver helt tør.

Efter 2 dage er alle fluer borte for altid.

m.v.h. Emil

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 25-03-04 09:30

bamse wrote:
> På grund af konens plantedyrkning har vi nu en masse bananfluer
> indendørs....ret irriterende....
>
> Er der nogen herinde der har et godt råd om hvordan man ned/bekæmper
> disse små djævle?

Et råd fra den gartner der passer kontorets planter: Stik en tændstik med
svovlet førsts ned i jorden.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Sin, young man, is when you treat people as things. Including yourself.

Fra : Andreas

Dato : 25-03-04 20:26

Når ikke jeg har set dine "fluer" kan jeg naturligvis ikke vide, hvilken art
der er tale om, men umiddelbart vil mit rimeligt kvalificerede gæt være (ud
fra det du har fortalt) at der er tale om sørgemyg.
At de skulle være uskadelige er der vist delte meninger om. Store etablerede
planter plejer ikke at tage skade, men jeg kan love dig for at frø og
spirende planter tager skade. Her er sørgemyggens afkom faktisk ofte
dødelig. Jeg har faktisk tilfældigvis selv problemet p.t.

En mulighed, foruden kemisk bekæmpelse, er at anvende nematoder (biologisk
bekæmpelse). Disse kan købes via Internettet hos flere danske firmaer. Eks.
Reitzel eller Borregård.

mvh
Ivan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-03-04 19:58

> [...]
> indendørs....ret irriterende....
>
> Er der nogen herinde der har et godt råd om hvordan man ned/bekæmper disse

Hmm - glæd dig over, at du har nogle eksemplarer af et insekt, der har
været en uvurderlig hjælp for arvelighedsforskere.
Men ellers kan de nedkæmpes med et pyrethroid, hvoraf der findes
nogle, der er godkendte til indendørs brug.
Pyrethrum-midler/pyrethroider er ugiftige overfor alle andre end
småkræ som spindlere og insekter.

Per A. Hansen

Fra : Andreas

Dato : 27-03-04 08:22

Bor du i nærheden af den tyske grænse kan jeg rent økonomisk anbefale dig at
købe bekæmpelsesmidler her. De fås til ca. ½ pris af de danske.
Principielt må du ganske vist ikke indføre det til DK (selvom samme midler
findes i DK), men sådan er der jo så meget.

mvh

Fra : Per A. Hansen

Dato : 28-03-04 15:12

"Andreas" <cumyfriendfjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Principielt må du ganske vist ikke indføre det til DK (selvom samme midler
> findes i DK), men sådan er der jo så meget.

Du har ret i begge ting. Dog er der ingen problemer med midler, der er
godkendte i
begge lande. Problemet er, hvis man indfører midler, der er udfasede eller
ikke godkendt i DK.

Per A. Hansen

Fra : Andreas

Dato : 28-03-04 21:30

Tjahhh problem og problem. Du mener måske de danske myndigheder er klogere
end de tyske . At det principielt er ulovligt er så en anden ting.......
Hvor mange har gennem tiden ikke indført f.eks. alkohol s.f.a. prisen i DK.
Der kan nævnes adskillige andre paradokser, dilemmaer m.v., men lad nu det
ligge.

I øvrigt ligger dette også udenfor trådens udgangspunkt.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-03-04 13:15

> Tjahhh problem og problem. Du mener måske de danske myndigheder er klogere
> end de tyske .

Hovsa - det har jeg ikke nævnt noget om .
Men bortset fra det så er det faktisk korrekt - den danske
godkendelsesprocedure er
noget bedre end den tyske, hvilket skyldes vi som eksportnation har været
nødt til
at ligge i front på dette område, hvis vi vil eksportere globalt.

Når man giver andre råd om emnet bør man selvfølgelig gøre opmærksom på,
at man skal følge landets lovgivning.
Men der er ingen løftede pegefingre fra min side - og vi er enige
om de ugiftige pyrethroider.

Per A. Hansen

Fra : JohnDoe

Dato : 30-03-04 18:16

her en lille indskydelse....

Jeg har selv haft problemet og skrev en tråd til en NG (kan ikke huske
hvilken). Jeg fik rådet om at skylle skoldhed vand ud i diverse afløb - og
det klarede mit problem.

Tænkte at jeg lige ville fortælle dette hvis de andre metoder ikke klare
problemet!

Cheers
Thomas Stoltz