Ascorbinsyreindholdet i en C-vitamintablet
Fra : Steffen

Dato : 24-03-04 13:58

Hej
Jeg har udregnet, at en enkelt C-vitamintablet har ascorbinsyre indholdet på
56mg, hvilket passer udmærket, når der står på pakken, der er 60mg.
Men jeg har også fået stillet spørgsmålet, hvad de sidste mg. er? Jeg vil
gætte på, det er en slags fyldestoffer, eller noget, til at holde tabletten
sammen?
Hvad siger i?

På forhånd tak.

--
Mvh. / Sincerly Steffen Y.

"To start press any key.... where's the 'any' key?"
- Homer Simpson

Fra : Bo Warming

Dato : 24-03-04 14:29

"Steffen" <fjerndetteairbus@ofir,dk> wrote in message

> [...]

> Men jeg har også fået stillet spørgsmålet, hvad de sidste mg. er? Jeg vil
> gætte på, det er en slags fyldestoffer, eller noget, til at holde

En promille agar eller lignende bindemiddel kan sagtens gøre den ægte vares
pulver til en hård og sammenhængende pille - men her har de måske ødslet med
kartoffelmel for at øge profitten, ved at snyde dig for næsten 7% af den
ægte vare.

Fra : LR

Dato : 24-03-04 15:37

> [...]

> Men jeg har også fået stillet spørgsmålet, hvad de sidste mg. er? Jeg vil
> gætte på, det er en slags fyldestoffer, eller noget, til at holde

Vi lavede et forsøg med måling af ascorbinsyre ved titrering i kemi. Der er
masser af fejlkilder, fx at ascorbinsyreindholdet nedbrydes med tiden og at
små krummer af vitaminpillen blev ikke opløst under forsøget.

Mvh,

Lasse

Fra : Steffen

Dato : 24-03-04 17:35

"LR" <lar@pqFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> små krummer af vitaminpillen blev ikke opløst under forsøget.

Det er også det forsøg, vi har lavet.
Er det meget ascorbinsyre, der bliver nedbrudt?

Fra : Dennis Falkenstrøm

Dato : 24-03-04 19:37

On Wed, 24 Mar 2004 13:58:23 +0100, "Steffen"
<fjerndetteairbus@ofir,dk> wrote:

>Hvad siger i?

Generelt når der står angivet en mængde på tabletter så er det af det
aktive stof og ikke af fyldstoffer så som mikrokrystallinsk cellulose,
magnesiumstearat osv.

De 4 mg der mangler er formentlig nedbrydning af c-vitamin, der er
nemlig ikke særligt stabilt. Der er formentlig også en måleusikkerhed
at tage hensyn til, men du angiver ikke udfra hvilken måling du har
regnet dig frem til indholdet.

En sidste ting kan være at c-vitaminet findes som et natriumsalt eller
en blanding af natriumsalt og ascorbinsyre. Hvis du ikke bruger den
rigtige molvægt er der altså også en fejlmulighed der (hvis det altså
er tale om et salt).

Fra : Bo Warming

Dato : 25-03-04 03:01

Hvordan skulle ascorbinsyren blive nedbrudt, hvis den opbevares lufttæt og
presses til piller straks når emballagen fra grossisten er åbnet?

Selvfølgelig er det OK at rutte med fyldstof fx stearinsyresalte, der klæber
godt sammen.