Opel Astra - hydraulisk ventilløftere
Fra : Henrik M

Dato : 23-03-04 23:42

Min Opel Astra fra 1995, 1.6 8V, 160.000 km er begyndt at klikke/tikke
noget.
Det er mest tydeligt når jeg giver gas fra tomgang, men lyden er der
også ved højere omdrejninger.

Min mistanke er de hydrauliske ventilløftere. Jeg har skiftet
olie/oliefilter til en 15W/40 og i den forbindelse lavede jeg en
"Engine Flush"-behandling.
Det har hjulpet en smule, men slet ikke nok.

Nu kommer spørgsmålene:

1. Det er vel de hydrauliske ventilløftere?
2. Kan jeg skifte dem selv?
3. Haynes angiver det som lettest at bruge et specialværktøj. Hvad
koster det og hvor køber jeg det?
4. Hvad koster et nyt sæt ventilløftere og hvor købes de?
5. Hvis jeg skifter dem selv, er der så noget jeg skal være specielt
opmærksom på?

På forhånd tak,

Henrik M

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-03-04 07:51

Henrik M skrev:

> Min mistanke er de hydrauliske ventilløftere.

....vær sikker på, at der ikke er tale om et knappenålshovedstort hul i
udstødningsmanifold-pakningen

....been there, got the T-shirt...

....noen der mangler et sæt hydrauliske ventilløftere til en 1,3S?
Hans

Fra : Roberto Saldo

Dato : 24-03-04 08:13

Henrik M wrote:
> Min Opel Astra fra 1995, 1.6 8V, 160.000 km er begyndt at klikke/tikke
> noget.
> Det er mest tydeligt når jeg giver gas fra tomgang, men lyden er der
> også ved højere omdrejninger.

Altid eller kun kold?

> Min mistanke er de hydrauliske ventilløftere. Jeg har skiftet
> olie/oliefilter til en 15W/40 og i den forbindelse lavede jeg en
> "Engine Flush"-behandling.
> Det har hjulpet en smule, men slet ikke nok.

Måske er din oliepumpe slidt, få målt trykket.

Hvorfor bruger du iøvrigt en 15w40?
En delsyntetisk 10w40 er væsentligt bedre end en alm helt mineralsk 15w40.

> [...]
> 4. Hvad koster et nyt sæt ventilløftere og hvor købes de?
> 5. Hvis jeg skifter dem selv, er der så noget jeg skal være specielt

Jeg har desværre ikke prøvet at skifte spillerumsudlignerne, men min
logiske sans siger mig at hvis de alle sammen lige pludselig er
begyndt at tikke er det nok olien/olietrykket.

Hvis det blot er een eller to så er det slidtage.
Måske kan andre af eller bekræfte mine formodninger.

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 11:59

> Hvorfor bruger du iøvrigt en 15w40?
> En delsyntetisk 10w40 er væsentligt bedre end en alm helt mineralsk 15w40.

Ja, det var da noget værre skrammel at hælde på sin bil. Køb heller en
fuldsyntetisk på tilbud i Bilka.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bribo

Dato : 24-03-04 12:02

15W/40 olie bruges egentlig mest til gamle slidte motorer, eller til dem er
ligeglade med deres biler, og bare skal have billig olie.
Prøv at skifte til 10W/40. Den er godt nok dyrere, men du sparer også lidt
benzin, så i længden går det jo nok op...

Fra : ham

Dato : 24-03-04 16:48

> Nu kommer spørgsmålene:
>
> 1. Det er vel de hydrauliske ventilløftere?
> 2. Kan jeg skifte dem selv?
Ja

> 3. Haynes angiver det som lettest at bruge et specialværktøj. Hvad
> koster det og hvor køber jeg det?

Det er dyrt, men hvis du køber stumperne ved det lokale cylinderservice,
plejer de at have et sæt værktøj du kan låne, det er noget du kan trykke de
hydrauliske løftere sammen med, og derefter trække knasten ud i
strømfordeler siden, hvorefter du kan løfte løfterne op.