B.A.R.F.
Fra : Jimmy

Dato : 23-03-04 21:36

Hej

Jeg læste med stor interesse tråden om BARF nedenfor, og har pisket barf.dk
og kiplers.dk igennem, men har stadig et par spørgsmål.

Min hvalp (fire forskellige - stafford shire klart mest udtrykt) er vant til
at få tørkost. Hvor længe er en fornuftig overgangsperiode til BARF?

Hvor får man en blender der er kompetent til opgaven?

Links/Butikker i nærheden af Herlev/Valby/København, hvor man kan få hvilke
råvarer?

Hvad er de tre-fire hyppigst forekomne fejl når nybegyndere skal lave BARF?

På forhånd tak,
Jimmy

Fra : KennelKipler

Dato : 23-03-04 22:06

"Jimmy" skrev d. 23-03-04 21:36 dette indlæg :
> [...]
vant til
> at få tørkost. Hvor længe er en fornuftig overgangsperiode til BARF?
-------------------------------------
Man skifter fra dag til dag. For tørfoder og mad optages forskelligt.
-------------------------------------

> Hvor får man en blender der er kompetent til opgaven?
-------------------------------------
Jeg bruger en helt normal blender, og hundene trives fint. Det er mest
et temperament spørgsmål.
-------------------------------------

> Links/Butikker i nærheden af Herlev/Valby/København, hvor man kan få
hvilke
> råvarer?
-------------------------------------
Jeg køber ind i de lokale supermarkeder såsom: Netto og Føtex.
Og så kallun hos Maxsøe i Rødovre.
Men der er noget nyt på vej: www.raw4dogs.dk
-------------------------------------

> Hvad er de tre-fire hyppigst forekomne fejl når nybegyndere skal lave
BARF?
-------------------------------------
At man giver for meget grønt og hunden så får tynd mave. Eller man giver
for meget ben og hunden så får hård mave, og helt hvid afføring.

I starten skal man ikke give ben om aftenen, for maven "går i stå" når
hunden går til ro. Og så risikerer man at hunden kaster benstumper op i
løbet af natten. Ikke skadeligt for hunden, som bare gerne vil spise det
igen, men skadeligt for din nattesøvn.
Senere tåler hundene fint kødbenene om aftenen, men så er mavesyren også
indstillet på den nye kost.
-------------------------------------

Hvis du har flere spørgsmål, så send mig en mail, jeg hjælper gerne.
Min mail står under kontakt på hjemmesiden.

MVH Marie
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Lasse Skovsager

Dato : 23-03-04 22:43

"KennelKipler" <KennelKipler.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du har flere spørgsmål, så send mig en mail, jeg hjælper gerne.
> Min mail står under kontakt på hjemmesiden.

Så har jeg så også lige et spørgsmål:

Hvor meget skal hunden så have at spise?
Det drejer sig om en labrador-hvalp på 4 mdr og 10 kg som er i tilpas
foderstand

--

Med Venlig Hilsen
Lasse Skovsager

Fra : Mayhem_dk

Dato : 23-03-04 23:11

En hvalp på fire md skal have ca 10 % af sin krops vægt og herfra skal de 20
% være grønt resten kød

Hovderegl er

op til 6 md 10 %

Fra 6 til 18 md 5%

Fra 18 md og frem 2-3 % kommer an på hvor aktiv din hund er

Håber det hjalp dig lidt på vej

Fra : Lasse Skovsager

Dato : 24-03-04 00:05

"Mayhem_dk" <hund@damjohansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> op til 6 md 10 %
>
> Fra 6 til 18 md 5%
>
> Fra 18 md og frem 2-3 % kommer an på hvor aktiv din hund er

Mange tak!
Så havde jeg gjort det rigtigt hehe

--

Med Venlig Hilsen
Lasse Skovsager

Fra : Jimmy

Dato : 24-03-04 06:27

"KennelKipler" <KennelKipler.news@kandu.dk> wrote in message
> "Jimmy" skrev d. 23-03-04 21:36 dette indlæg :

[klip]

> [...]
>
> Hvis du har flere spørgsmål, så send mig en mail, jeg hjælper gerne.
> Min mail står under kontakt på hjemmesiden.

Det var en masse gode svar. Kan se jeg skal læse mere om det før jeg går i
gang, da der var meget nyt i det.

Mht. blenderen var det fordi barf.dk fokuserede meget på at man skulle
blende grøntsager så fint at hundende kunne optage dem. Måske bare et trick
for at få folk til at handle der.

Der vil løbende komme spørgsmål
Tak for tilbuddet som jeg bestemt vil benytte mig af.

Og tak til Punish for hans input.

Mvh
Jimmy

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-03-04 18:56

On Tue, 23 Mar 2004 21:36:14 +0100, "Jimmy"
<nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> wrote:

> [...]
>

>Min hvalp (fire forskellige - stafford shire klart mest udtrykt) er vant til
>at få tørkost. Hvor længe er en fornuftig overgangsperiode til BARF?

fra dag til dag, og start når du har masser tid til hunden, for det
kan jo godt være at maven laver en lille smule problemer i starten når
den aldrig har fået det før, så du skal sikkert gå nogle flere ture
med den

jeg giver tørfodder nogle dage om ugen og råt kød andre dage og det
fungerer fint for mig, så jeg mener ikke at det absolut skal være
enten eller

>Hvor får man en blender der er kompetent til opgaven?

jeg har aldrig brugt en blender men en fjerkræsaks, de skal da også
have lidt at tygge i syntes jeg

>Links/Butikker i nærheden af Herlev/Valby/København, hvor man kan få hvilke
>råvarer?
>
>Hvad er de tre-fire hyppigst forekomne fejl når nybegyndere skal lave BARF?

ikke give lever mere end en dag i træk, og ikke gulerrødder samtidig
eller dagen efteer da hunden så kan få forgiftning af fedtopløslige
vitaminer "a"

jeg plejer at hælde kogende vand over fjerkræ og hælde det fra 4
minutter efter, det tager de værste bakterier, hunde kan godt få
salmonella nemlig, elllers æder han alt og har aldrig været til
dyrlægen

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : KennelKipler

Dato : 24-03-04 08:19

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 23-03-04 18:56 dette indlæg :

> [...]
> kan jo godt være at maven laver en lille smule problemer i starten når
> den aldrig har fået det før, så du skal sikkert gå nogle flere ture

---------------
Det er faktisk yderst sjældent at det giver hundene problemer. Begge
mine skiftede fra dag til dag, og afføringen blev bare fastere, som den
bliver ved BARF.
------------------------------
> [...]
> enten eller.

> jeg har aldrig brugt en blender men en fjerkræsaks, de skal da også

-------------------------
Det er kun grønsagerne der blendes, resten får de i hel tilstand, eller
går noget af "fidusen" fløjten syns jeg, for en del af oplevelsen
omkring maden er da netop at der skal være noget at tygge på. Og begge
mine tøser, klarer fint en kyllingeryg, eller svineribben.
--------------------------

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-03-04 03:45

On Wed, 24 Mar 2004 07:19:24 GMT, "KennelKipler"
> [...]

>Det er faktisk yderst sjældent at det giver hundene problemer. Begge
>mine skiftede fra dag til dag, og afføringen blev bare fastere, som den

nå ja det er klart det tænkte jeg ikke lige på men nu giver jeg
heller ikke grøntsager, da jeg ikke er 100% barf han får jo
tørfodder det halve af ugen så jeg tror at det bliver dækket der,
ellers giver jeg vitalanimin over det rå kød så burde der ikke mangle
noget.

> [...]
>omkring maden er da netop at der skal være noget at tygge på. Og begge
>mine tøser, klarer fint en kyllingeryg, eller svineribben.

ja det ville min nu også kunne klare men efter første gang han slæbte
en grissehale ind på mit gulvtæppe syntes jeg at jeg ville finde
saksen frem så han spiser det ved sin skål istedet for har også
prøvet at give rå lever helt og når man en gang har set et stykke råt
lever bliver klasket ned i gulvet og skal tøre op bagefter så er det
heller ikke sjovt så det bliver klippet i stykker her

Fra : KennelKipler

Dato : 24-03-04 16:06

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 24-03-04 03:45 dette indlæg :

Hej Punish,

Ja den med kødben på gulvtæppet kender vi godt. Men nu har de (næsten)
lært at de skal blive på deres tæpper.
Jeg giver kun lever i grøntmix og der er det hakket, så jeg har aldrig
haft fornøjelsen af et stykke lever på gulvet *GG* Men jeg kan tydeligt
forestille mig din staffs veltilfredse udtryk over veludført stykke
arbejde *S*

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Rikke Andersen

Dato : 24-03-04 09:28

Jeg har altid skiftet fra dag til dag. Loppe og Spunky klarede begge skiftet
uden prob overhovedet. Bobbe havde lidt prob med tynd mave, når jeg
introducerede nye ting., men han var også kun 8 uger da jeg skiftede ham fra
hvalpefoder til BARF.

Så ham var jeg lidt forsigtig med. Jeg havde en base af ting som han tålte
rigtig fint. Det var:

Svineben, gulerødder, broccoli, kallun og oksekød.

Så når jeg tilføjede noget nyt til foderskålen sørgede jeg altid for at det
kun var en ting af gangen, så havde jeg overblik over hvordan han reagerede
på noget nyt. Og når jeg gav nye typer ben så kun en lille mængde af gangen

Det tog ca. 2 mdr. så reagerede han ikke på noget som helst. Måske var han
lidt mere sart fordi han var hvalp. I dag hvor han er voksen tåler han i
hvert fald alting uden nogensinde at få dårlig mave. Sidste uge åd han sågar
en fåreabort før jeg nåede at stoppe ham .

Jeg har en Braun food processor som jeg er meget glad for. Du skal ikke købe
den for lille og skrøbelig for så holder den ikke særlig længe (min
erfaring) Den jeg har står i en slags ramme og den fungerer ret godt

Eneste ulæmpe jeg kan se ved BARF er at de efter et stykke tid ikke længere
genkender tørkost som mad...

Rikke