Neutrinoernes masse
Fra : Henry Vest

Dato : 23-03-04 21:24

Hvad er i dag gældende latin på bjerget, har neutrinoerne masse eller ej?

--
Henry Vest

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-03-04 22:31

Henry Vest skrev:
> Hvad er i dag gældende latin på bjerget, har neutrinoerne
> masse eller ej?

Ved et foredrag for et år siden (februar 2003)
understregede fysikeren Holger Bech Nielsen:
"Neutrinoer _har_ masser"

--
'rluf

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-03-04 11:42

Henry Vest wrote:

> Hvad er i dag gældende latin på bjerget, har neutrinoerne masse eller
> ej?

Jeg mener at have læst at en af neutrino-detektorerne for nyligt kom
frem med et resultat der siger at der kun blev målt 1/3 af de neutrinoer
som solen teoretisk set skulle udstråle. Denne detektor var kun
beregnet til at fange én slags neutrino, så teorien er at de resterende
er henfaldet til andre former undervejs. Henfald tager tid, og siden
partikler der bevæger sig med lysets hastighed ikke observerer tid, må
man konkludere at neutrinoer bevæger sig med under lysets hastighed.
Den naturlige konsekvens af dette er at neutrinoer nødvendigvis må have
masse. Det er så betydeligt mindre masse end man kan måle direkte, men
givet den enorme mængde neutrinoer der strømmer igennem universet kan
det give svaret på hvor noget af den "manglende" masse hører til.

--
PeKaJe

The difficult we do today; the impossible takes a little longer.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 26-03-04 21:31

In article <406165e7$0$506$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
usenet@pekajemaps.homeip.net says...

> Jeg mener at have læst at en af neutrino-detektorerne for nyligt kom
> frem med et resultat der siger at der kun blev målt 1/3 af de neutrinoer
> som solen teoretisk set skulle udstråle.

For nylig? Det er muligt, at det først er for nylig, du har hørt om det,
men den første måling af solneutrinofluxen blev foretaget i Homestake
minen i 1968. Det er 36 år siden. Og lige fra starten har der manglet
neutrinoer i forhold til hvad de teoretiske solmodeller forudsagde.

> Det er så betydeligt mindre masse end man kan måle direkte, men
> givet den enorme mængde neutrinoer der strømmer igennem universet kan
> det give svaret på hvor noget af den "manglende" masse hører til.

Ja, men kun en lille del af mørke stof kan være neutrinoer. Ifølge "Phys.
Rev. Lett. 89, 061301 (2002)" er det højst 13%. Da masse i forvejen kun
udgør ca. 30% af energien i Universet (resten er vakuumenergi) er altså
højst kun 4% af energitætheden fordelt på neutrinomassen.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Martin Thøgersen

Dato : 24-03-04 14:07

Henry Vest wrote:
> Hvad er i dag gældende latin på bjerget, har neutrinoerne masse eller ej?

De HAR masse. I hvert fald mindst en af typerne
(elektron/my/tau-neutrino). Målinger af sol-neutrino-fluxen er
forskellig fra hvad "sol-teorien" forudsiger. Dette skyldes at
neutrinoerne oscillerer imellem de forskellige typer på vejen ned til
jorden. Men dette kan kun lade sig gøre, hvis de har forskellig masse.
Differensen på my og tau neutrinoernes masse(kvadrat) er bestemt til ca.
delta(m^2*c^4)=3E-5eV^2.
Herved kan konkluderes at enten tau eller my har masse.

--
Martin Thøgersen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 24-03-04 15:07

Martin Thøgersen wrote:
> delta(m^2*c^4)=3E-5eV^2.
+/- ... ?

Phys. Rev. Lett. 81, 1562?1567 (1998) giver
(http://prola.aps.org/abstract/PRL/v81/i8/p1562_1)

5 x 10^-4< Delta m^2<6 x 10^-3 eV^2 at 90% confidence level.

> Herved kan konkluderes at enten tau eller my har masse.
Det kommer nu an på størrelsen af errorbars.

Her er der en lang præsentation om det:
http://www.ligo.caltech.edu/~donna/talks00/tau2000.PDF

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-03-04 23:23

Carsten Svaneborg wrote:

> Phys. Rev. Lett. 81, 1562?1567 (1998) giver
> (http://prola.aps.org/abstract/PRL/v81/i8/p1562_1)
>
> 5 x 10^-4< Delta m^2<6 x 10^-3 eV^2 at 90% confidence level.

Se også
http://www.ps.uci.edu/~superk/
http://directory.google.com/Top/Science/Physics/Particle/Neutrino/

Den øverste side giver gratis adgang til artiklen, samt populære frem-
stillinger af resultatet (der snart er seks år gammelt).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-03-04 23:12

Henry Vest wrote:

> Hvad er i dag gældende latin på bjerget, har neutrinoerne masse eller
> ej?

Det har de. Efter de forskellige nylige eksperimenter der har godtgjort
neutrino-oscillation, mener jeg ikke at der findes forskere der stadig
opfatter masseløse neutrinoer som en mulighed.

At neutrinoer altså har masse, giver teoretikere problemer. Til gengæld
er paradokset med de manglende sol-neutrinoer forklaret på en ligefrem
måde, og ingen behøver længere at håne astrofysikernes modeller eller
eksperimentatorernes måleresultater.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 25-03-04 18:47

Jeppe Stig Nielsen wrote:
> At neutrinoer altså har masse, giver teoretikere problemer.

Hvilke? Der bliver selvfølgelig lidt flere (uforklarede) naturkonstanter
i standardmodellen, men dem er der jo så mange af i forvejen.

--
Jonas Møller Larsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-03-04 16:59

Jonas Møller Larsen wrote:

> Hvilke? Der bliver selvfølgelig lidt flere (uforklarede) naturkonstanter
> i standardmodellen, men dem er der jo så mange af i forvejen.

»Problemer« er måske et lidt for stærkt ord. Jeg har bare læst at den
simpleste udgave af standardmodellen for elektrosvage kræfter indebærer
at neutrinoernes masse er nul. På den anden side er der flere for-
skellige lidt mere avancerede og generelle (forenings)teorier der for-
udsiger det modsatte, altså »endelig« neutrino-masse.

Jeg surfede lidt på nettet og fandt:
.. The Sun only produces electron neutri-
.. nos, but some muon or tau neutrinos reach
.. us from the Sun. Therefore, solar neutrinos
.. must oscillate from one type to another. This
.. phenomenon, which requires that neutrinos
.. have non-zero mass, is not predicted by the
.. simplest version of the textbook theory of
.. weak particle interactions (called elec-
.. troweak theory). The standard theory of
.. weak interactions must be modified slightly,
.. which is important but not unexpected.
.. Most importantly, the specific way neutri-
.. nos oscillate, which must be determined
.. by future experiments, may help select the
.. correct generalization of existing physical
.. theories.
http://www.sns.ias.edu/~jnb/Papers/Popular/sno.html (øverste artikel)

Se også
http://www.physics.upenn.edu/~pgl/neutrino/now2000/node5.html