/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Rustbeskyttelse - Passat
Fra : *trads*


Dato : 23-03-04 21:25

Hej
Jeg har en Passat fra 95 hvor der er voks i alle hulrum.

Skal jeg have givet den en rustbeskyttelse under bunden ??
MÅ jeg også give den i de hulrum hvor der er voks i forvejen ??

Henrik
Randers



 
 
Ukendt (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-03-04 21:32

> Skal jeg have givet den en rustbeskyttelse under bunden ??
> MÅ jeg også give den i de hulrum hvor der er voks i forvejen ??

Du giver den bare "fuld smørelse" alle steder i både bund og hul-rum.

Folkevogn blev ikke førende indenfor rustbeskyttelse med Passaten før den
nyere model i 1997.

Man anbefaler normalt olie-behandlinger til gamle biler - men spørg evt.
hvordan du skal forholde dig, nu hvor den allerede er behandlet med et
vokspræparat.

--
/Jan W Nielsen




Hr. Mogens Knudsen (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Hr. Mogens Knudsen


Dato : 23-03-04 21:33

On Tue, 23 Mar 2004 21:32:16 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Du giver den bare "fuld smørelse" alle steder i både bund og hul-rum.
>Folkevogn blev ikke førende indenfor rustbeskyttelse med Passaten før den
>nyere model i 1997.

Enig


/Mogens

Ukendt (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-03-04 23:57


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:40609ed0$0$456$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Skal jeg have givet den en rustbeskyttelse under bunden ??
> > MÅ jeg også give den i de hulrum hvor der er voks i forvejen ??
>
> Du giver den bare "fuld smørelse" alle steder i både bund og hul-rum.


Overhovedet ikke enig, jeg kunne ikke drømme om at få en bil der er hulrums
behandlet med voks behandlet med et eller andet tilfældigt olie produkt.
Og rusten vil helt sikkert eskalere omkring de borede huller.
Og blandingen af f.eks voks og Pava vil på en model hvor der stadig er
rustgaranti ophæve garantien.
Bund og hjukasser skal selvfølgelig have en omgang der er den jo mere udsat
for slid m.m.


> Folkevogn blev ikke førende indenfor rustbeskyttelse med Passaten før den
> nyere model i 1997.

En Passat 3A (93-97) er nu rigtig godt med, og hvem var nu lige bedre i det
tidsrum? :)
Standarden var vist generelt lavere på det tidspunkt.

> Man anbefaler normalt olie-behandlinger til gamle biler - men spørg evt.
> hvordan du skal forholde dig, nu hvor den allerede er behandlet med et
> vokspræparat.

Enig - hvis du absolut vil.


--
Mvh
Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6264

=== Døden overhaler de hurtige ===






Ukendt (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-03-04 07:55

> Overhovedet ikke enig, jeg kunne ikke drømme om at få en bil der er
hulrums
> behandlet med voks behandlet med et eller andet tilfældigt olie produkt.

Som sagt - kun hvis det oliebehandlingen fungerer sammen med den nuværende
behandling. Men den fabrikspåførte voks er næsten helt sikkert tør efter de
snart ti år.

> Og rusten vil helt sikkert eskalere omkring de borede huller.

Ikke hvis hullerne behandles, som de altid gør, når undervognscentrene laver
arbejdet ordentligt.

> Og blandingen af f.eks voks og Pava vil på en model hvor der stadig er
> rustgaranti ophæve garantien.

For det første er rustgarantien ikke det papir værd, som den er skrevet på -
det er snart alle enige om. Dernæst ophæves garantien ikke, selvom du får
bilen supplerende behandlet. Det er KUN, hvis der for eksempel kommer rust i
selve sprøjtehullet, at garantien ikke gælder. Dette ifølge den værkførerne
ved SMC i Århus.

> Bund og hjukasser skal selvfølgelig have en omgang der er den jo mere
udsat
> for slid m.m.

Sørme også i hulrum.

> En Passat 3A (93-97) er nu rigtig godt med, og hvem var nu lige bedre i
det
> tidsrum? :)

Mange - vi nævner i flæng; Audi 80 og Peugeot 405/406..

--
/Jan W Nielsen






Hr. Mogens Knudsen (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Hr. Mogens Knudsen


Dato : 24-03-04 19:23

On Wed, 24 Mar 2004 07:54:56 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Mange - vi nævner i flæng; Audi 80 og Peugeot 405/406

Alfa Romeo 164 !


/Mogens

Ukendt (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-03-04 20:00


> > Overhovedet ikke enig, jeg kunne ikke drømme om at få en bil der er
> hulrums
> > behandlet med voks behandlet med et eller andet tilfældigt olie produkt.
>
> Som sagt - kun hvis det oliebehandlingen fungerer sammen med den nuværende
> behandling. Men den fabrikspåførte voks er næsten helt sikkert tør efter
de
> snart ti år.

Jeg kender ikke meget til rustbehandling, men er der ingen af centrene der
bruger voks ?

>
> > Og rusten vil helt sikkert eskalere omkring de borede huller.
>
> Ikke hvis hullerne behandles, som de altid gør, når undervognscentrene
laver
> arbejdet ordentligt.

Det maler jo ikke hullet op, og graterne der sidder på indvendig side er
tændsatsen.
Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har set (inkl. min egen Passat 31) at det
bobler omkring hullerne, det er mange.
Så helt godt kan det jo ikke være.

>
> > Og blandingen af f.eks voks og Pava vil på en model hvor der stadig er
> > rustgaranti ophæve garantien.
>
> For det første er rustgarantien ikke det papir værd, som den er skrevet
på -
> det er snart alle enige om. Dernæst ophæves garantien ikke, selvom du får
> bilen supplerende behandlet. Det er KUN, hvis der for eksempel kommer rust
i
> selve sprøjtehullet, at garantien ikke gælder. Dette ifølge den
værkførerne
> ved SMC i Århus.

Det må du jo synes som du vil, jeg kender nu flere der har nydt godt af
rustgarantien på både Golf II / III og Passat 31 (da de i sin tid var nye).
Mon ikke du forveksler det med dem som ikke får udbedret stenslag og andre
uderfra kommende skader.
Det dækkes naturligvis ikke, hvorfor skulle det også det, folk kan sq* passe
på deres bil.
Der har ellers været skrevet i Motor at nogle produkter (husker desværre i
hvilke) direkte modarbejder voksen.
Da jeg kommer på et lokalt (men stort) autoophug, har jeg set en del biler,
og når en bil sådan lige bliver flået fra hindnanden eller delt i to med en
bajonetsav har man mulighed for at se hvordan der ser ud i hulrummene. Og
nyere VW er helt klart i top i hulrummene.

På den baggrund sammenholdt med det klamphuggeri der ofte ses ved udførelse
af rustbeskyttelse (og jeg har set mange paneler hvor der bare lige er
blevet sprøjtet inden for hullet men ikke ud i enderne) kunne jeg aldrig
drømme om at få boret huller i en bil der er så godt beskytte som Passat 3A
og slet ikke i en galvaniseret bil.



>
> > Bund og hjukasser skal selvfølgelig have en omgang der er den jo mere
> udsat
> > for slid m.m.
>
> Sørme også i hulrum.
>
> > En Passat 3A (93-97) er nu rigtig godt med, og hvem var nu lige bedre i
> det
> > tidsrum? :)
>
> Mange - vi nævner i flæng; Audi 80 og Peugeot 405/406..

OK Audi 80 er købt men den var jo også helgalvaniseret.
Jeg tror ikke at der er belæg for at sige at Pug 405 ruster mindre end
Passat 31 og 3A

/Claus




Cosworth POWER (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Cosworth POWER


Dato : 24-03-04 20:03

> Jeg kender ikke meget til rustbehandling, men er der ingen af
> centrene der bruger voks ?

Dinitrol....


> Så helt godt kan det jo ikke være.

Enig - men på ældre bil er det trods alt bedre end rust i store dele af
undervogn samt hulrum!



--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide



Ukendt (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-03-04 20:17

> Enig - men på ældre bil er det trods alt bedre end rust i store dele af
> undervogn samt hulrum!
>

Jojo helt enig, men spørgsmålet gik på en 1995 Passat.
Der ville jeg holde mig fra efterbehandling af hulrum.

/Claus





Alfa POWER (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Alfa POWER


Dato : 24-03-04 20:15

On Wed, 24 Mar 2004 20:00:12 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Det må du jo synes som du vil, jeg kender nu flere der har nydt godt af
>rustgarantien på både Golf II / III og Passat 31 (da de i sin tid var nye).

MON ikke - jeg har godt nok fået repareret nogle VAG'er på dén konto!


/Mogens

Ukendt (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-03-04 00:21

> OK Audi 80 er købt men den var jo også helgalvaniseret.



> Jeg tror ikke at der er belæg for at sige at Pug 405 ruster mindre end
> Passat 31 og 3A

Jeg har de sidste par år skrevet en del i tråde, hvor jeg satte mig for at
dokumentere det. Golf 3 og tilsvarende er ikke specielt ruststærke. Jeg er
ikke nogen ha til at søge i Google, men jeg er sikker på, det kan findes.

De bedste rust-undersøgelser, som jeg kender til, laves af
korrosionsinstituttet i Sverige.

Resultaterne kan også findes på instituttets hjemmeside, som jeg ikke har
ved hånden her.

--
/Jan W Nielsen





Ukendt (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-03-04 07:46


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:406217ee$0$437$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > OK Audi 80 er købt men den var jo også helgalvaniseret.
>
>
>
> > Jeg tror ikke at der er belæg for at sige at Pug 405 ruster mindre end
> > Passat 31 og 3A
>
> Jeg har de sidste par år skrevet en del i tråde, hvor jeg satte mig for at
> dokumentere det. Golf 3 og tilsvarende er ikke specielt ruststærke. Jeg er
> ikke nogen ha til at søge i Google, men jeg er sikker på, det kan findes.

Nu skal du ikke bøje af, vi snakkede vi jo lige om Passat'en.
Jeg er ganske godt klar over at G3 og Vento har nogle enkelte svage punkter,
hvilket Passat 3A (mig bekendt) ikke har i særlig grad.
Min gamle 31'er fra 89 har holdt fantastisk godt, og er egentlig kunlidt
plettet i bunden af dørene samt bagsmæk. Og jeg har ikke gjort meget for at
holde den vedlige de sidst par år.

/Claus



Ukendt (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-03-04 08:14

> Nu skal du ikke bøje af, vi snakkede vi jo lige om Passat'en.
> Jeg er ganske godt klar over at G3 og Vento har nogle enkelte svage
punkter,
> hvilket Passat 3A (mig bekendt) ikke har i særlig grad.

Godt - i bedste fald hører Passaten til i bedste halvdel og ikke i toppen.
Volvo, Saab, Audi og 405/406 (sidstnævnte er også fra 1995) regner jeg for
at være bedre. Måske også Xantia.

Måske man alligevel skulle rode den der undersøgelse frem igen.

Korrosionsinstituttet gør netop det, som du taler om - de klipper biler og
og undersøger dem systematisk. Desuden er undesøgelser af biler kun en del
af deres arbejde - de rådgiver også omkring korrision i andre sammenhænge -
broer etc.

--
/Jan W Nielsen








Snusken (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Snusken


Dato : 25-03-04 12:32

Her er der lidt at tygge på:
http://www.corr-institute.se/Svenska/rapporter/rap01_6.html

mvh eric
-----------------------
Jan W. Nielsen skrev:
>>Nu skal du ikke bøje af, vi snakkede vi jo lige om Passat'en.
>>Jeg er ganske godt klar over at G3 og Vento har nogle enkelte svage
>
> punkter,
>
>>hvilket Passat 3A (mig bekendt) ikke har i særlig grad.
>
>
> Godt - i bedste fald hører Passaten til i bedste halvdel og ikke i toppen.
> Volvo, Saab, Audi og 405/406 (sidstnævnte er også fra 1995) regner jeg for
> at være bedre. Måske også Xantia.
>
> Måske man alligevel skulle rode den der undersøgelse frem igen.
>
> Korrosionsinstituttet gør netop det, som du taler om - de klipper biler og
> og undersøger dem systematisk. Desuden er undesøgelser af biler kun en del
> af deres arbejde - de rådgiver også omkring korrision i andre sammenhænge -
> broer etc.
>


Snusken (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Snusken


Dato : 25-03-04 12:53

En endnu bedre link her::

http://www.fdm.dk/altombiler/drift/rust/rustrapport2.pdf

mvh eric
----------------
Jan W. Nielsen skrev:
>>Nu skal du ikke bøje af, vi snakkede vi jo lige om Passat'en.
>>Jeg er ganske godt klar over at G3 og Vento har nogle enkelte svage
>
> punkter,
>
>>hvilket Passat 3A (mig bekendt) ikke har i særlig grad.
>
>
> Godt - i bedste fald hører Passaten til i bedste halvdel og ikke i toppen.
> Volvo, Saab, Audi og 405/406 (sidstnævnte er også fra 1995) regner jeg for
> at være bedre. Måske også Xantia.
>
> Måske man alligevel skulle rode den der undersøgelse frem igen.
>
> Korrosionsinstituttet gør netop det, som du taler om - de klipper biler og
> og undersøger dem systematisk. Desuden er undesøgelser af biler kun en del
> af deres arbejde - de rådgiver også omkring korrision i andre sammenhænge -
> broer etc.
>


Ukendt (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-03-04 18:26


> > Nu skal du ikke bøje af, vi snakkede vi jo lige om Passat'en.
> > Jeg er ganske godt klar over at G3 og Vento har nogle enkelte svage
> punkter,
> > hvilket Passat 3A (mig bekendt) ikke har i særlig grad.
>
> Godt - i bedste fald hører Passaten til i bedste halvdel og ikke i toppen.
> Volvo, Saab, Audi og 405/406 (sidstnævnte er også fra 1995) regner jeg for
> at være bedre. Måske også Xantia.

Godt-så. Volvo og Saab har jeg ikke meget forstand, men jeg tvivler ikke på
at det er kram, har iøvrigt lige prøvet den nye 9-3 en kanon bil.
Audi har jo været galvaniseret siden jeg gik i lange strømper og knæbukser,
så det giver jo sig selv.
405 er nok OK, jeg kender dog til et par plettede eksempler her i området.
406 er måske fra nok fra 95 men den er jo også en betydligt nyere
konstruktion en Passat 3A som jo i bund og grund er en faceliftet/opdateret
31'er.

Men nuvel - jeg tror ikke at vi skal vade mere rundt i det, tråden startede
vel egentlig med hvorvidt man skulle få gennemhullet en Passat eller ej.
Derom bliver vi nok ikke lige enige :)

/Claus





Jan W Nielsen (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 25-03-04 21:17

> Godt-så. Volvo og Saab har jeg ikke meget forstand, men jeg tvivler ikke

> at det er kram, har iøvrigt lige prøvet den nye 9-3 en kanon bil.

Enig og enig.

> Audi har jo været galvaniseret siden jeg gik i lange strømper og
knæbukser,
> så det giver jo sig selv.

Enig.

> 405 er nok OK, jeg kender dog til et par plettede eksempler her i området.
> 406 er måske fra nok fra 95 men den er jo også en betydligt nyere
> konstruktion en Passat 3A som jo i bund og grund er en
faceliftet/opdateret
> 31'er.

Enig.

> Men nuvel - jeg tror ikke at vi skal vade mere rundt i det, tråden
startede
> vel egentlig med hvorvidt man skulle få gennemhullet en Passat eller ej.
> Derom bliver vi nok ikke lige enige :)

Når du siger, at Passat er bedre end Golf 3, så tror jeg på det - men det er
mest fordi, det er dig, der siger det, og fordi jeg ved, du kender din
VAG-historie til fingerspidserne.

Umiddelbart ved jeg, at VAG i 95 med A4 gik over til at lime pladerne sammen
på en anden måde og at man også efterfølgende i Passat i 1997 og Golf IV
etc, etc begyndte at helgalvanisere. Derfor ville jeg normalt have troet, at
den gamle Passat også var en "bundskraber"

Nu tror jeg det ikke helt længere..

--
/Jan W Nielsen



Snusken (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Snusken


Dato : 24-03-04 05:26

Kig under bunden af bilen og se efter:

1. steder hvor gummihuden er faldet af.
2. lemfældige huludstandsninger, typisk omkring kabelgennemføringer.

3. Befri for løs gummihud, rens af og tynd Pava og derefter tyk Pava.
4. Sprøjt tynd Pava ind i hullerne i vangerne.

mvh Eric
-----------------------
*trads* skrev:

> Hej
> Jeg har en Passat fra 95 hvor der er voks i alle hulrum.
>
> Skal jeg have givet den en rustbeskyttelse under bunden ??
> MÅ jeg også give den i de hulrum hvor der er voks i forvejen ??
>
> Henrik
> Randers
>
>


TDN (28-03-2004)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 28-03-04 16:37


"*trads*" <trads@get2netFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:W218c.4960$AC7.1726@news.get2net.dk...
> Hej
> Jeg har en Passat fra 95 hvor der er voks i alle hulrum.
>
> Skal jeg have givet den en rustbeskyttelse under bunden ??
> MÅ jeg også give den i de hulrum hvor der er voks i forvejen ??
>
> Henrik
> Randers
>
>

Da for flere år siden skulle have min Polo fra 1996 suplerende rustbeskyttet
undersøgte jeg markedet og fik at vide at det eneste jeg kunne bruge hvis
jeg ville beholde min rustgaranti var Dinitrol. Dette skyldes at de bruge en
tilsvarende voks behandling i hulrummene som fra fabriken. Pava som er
oliebaseret (mener jeg) ville opløse voksen i hulrummene og VW ville derfor
ikke dække evt. rustgennemtæringer på garantien (Dette er fortalt af hhv.
aut. VW værksted samt bekræftet hos Dinitrol som dengang påstod at
fabriksgarantien blev fastholdt da de havde en aftale VW importøren)

Mvh
Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408678
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste