Helt faldt kabel´?
Fra : Morten

Dato : 23-03-04 19:22

Hejsa

Jeg har et stykke netværkskabel som er helt fladt, og derfor velegnet til
brug hvis det skal løbe gennem en vindues-sprække, eller en dørkarm hvor
døren skal kunne lukkes osv... jeg skal bare bruge noget mere af det:

Er der nogle der ved om det er noget man kan få alle steder, eller om det er
meget specielt? .. Jeg har forsøgt at finde det på edbpriser og zitech osv.
men der står kun priser på forskellig kabel typer (skærmet/ikke skærmet -
krydset/ikke krydset) osv. der står ikke noget om kablets fysiske mål ..?

/Morten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-04 19:36

"Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> brug hvis det skal løbe gennem en vindues-sprække, eller en dørkarm hvor
> døren skal kunne lukkes osv... jeg skal bare bruge noget mere af det:

Forkert gruppe...

Gå over i dk.teknik.telefoni for at finde ud af det...

Fra : Arne Keller

Dato : 23-03-04 19:51

Bjarke Hansen wrote:

> "Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> wrote in message

> Forkert gruppe...
>
> Gå over i dk.teknik.telefoni for at finde ud af det...

Gad du bare ikke svare to gange på samme spørgsmål i en uge Bjarke ?

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Morten

Dato : 23-03-04 20:15

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
> Bjarke Hansen wrote:

> Gad du bare ikke svare to gange på samme spørgsmål i en uge Bjarke ?

Svare ?... jeg har da ikke set noget sted med svar på spørgsmålet - kun et
sted med bjarkes vurdering af hvor godt fladt kabel virker...

Fra : Arne Keller

Dato : 23-03-04 20:33

Morten wrote:

> "Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Svare ?... jeg har da ikke set noget sted med svar på spørgsmålet - kun et
> sted med bjarkes vurdering af hvor godt fladt kabel virker...

Fladt kabel er normal Class A som er dårliger end Cat 3 og derfor ikke
egnet til netværk. Bjarke viste dig over i telefoni gruppen fordi denne
type fladt kabel normalt anvendes til telefoni.

Jeg kender kun et næsten fladt Cat 6 kabel, det er så vidt jeg husker
ca. 4mm tykt og 12-14 mm bredt, det er efter min bedste vurdering ikke
egnet til at ligge igennem en dør, endnu mindre et vindue da kablet ikke
er vandtæt.

Fra : Morten

Dato : 23-03-04 21:27

> Fladt kabel er normal Class A som er dårliger end Cat 3 og derfor ikke
> egnet til netværk. Bjarke viste dig over i telefoni gruppen fordi denne
> type fladt kabel normalt anvendes til telefoni.

Dårligt og godt kabel er jo en vurderingssag - jeg synes f.eks. den ene type
kabel er ligeså god som den anden hvis de begge gør at jeg kan forbinde en
computer til mit netværk, og kopiere over netværket med de 10 Mbit det nu
tillader.

Det mener jeg kun er når der er tale om 6-leder kabel - det jeg har er med 8
ledere.

> [...]
> ca. 4mm tykt og 12-14 mm bredt, det er efter min bedste vurdering ikke
> egnet til at ligge igennem en dør, endnu mindre et vindue da kablet ikke

Hvordan kan plastik-kabel med med ledere indkapslet i plastik, være
ikke-vandtæt?...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-04 21:31

> [...]
> computer til mit netværk, og kopiere over netværket med de 10 Mbit det nu

Der kræves cat3 for at køre 10Mbit

> Hvordan kan plastik-kabel med med ledere indkapslet i plastik, være
> ikke-vandtæt?...

Fordi der godt kan trænge fugt igennem, ogg meget plastik ikke kan tåle UV
stråling og generalt vejrbesstandig.

Fra : Morten

Dato : 23-03-04 21:35

> Der kræves cat3 for at køre 10Mbit

Ved du hvor høj en hastighed det andet kan køre?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-04 21:49

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse

> Ved du hvor høj en hastighed det andet kan køre?

Hvilket andet?

Det flade?

Det kan nok køre 100mbit på meget kort afstand. Så snart du er over et par
sentimeter vil der være så meget X-talk at signalet vil blive dårligere og
dårlige med pakketab til følge. Indtil netkortet siger stop.