Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mikrofilm - Scanning / affotografering ?
Fra : anders majland

Dato : 23-03-04 18:04

Jeg kan ikke hitte noget relevant med groups.google.com men måske der er
nogen eksperter her - Bemærk krydspostet mellem dk.fritid.foto &
dk.fritid.motorcykel med fut til dk.fritid.foto

Jeg overvejer at byde på en mikrofilm med reservedele og værkstedsmanual
til min mc på en udenlandsk auktion. Men da jeg ikke har en skærm til
det skal jeg lige have hittet en måde at se det på for...

Kan man affotografere fra en fremviser eller kan man få noget fornuftigt
ud af en alm. flatbedscanner ?
Har de fleste biblioteker ikke stadig en skærm man kan låne `?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Wheeler

Dato : 23-03-04 18:21

"anders majland" <anders.majland-

> Har de fleste biblioteker ikke stadig en skærm man kan låne `?

[KLIP]

Man kan på biblioteket få kopieret sin microfilm overpå alm. papir
--

Wheeler
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-03-04 18:56

"Wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev
> Man kan på biblioteket få kopieret sin microfilm overpå alm. papir

Det kommer vel lidt an på formatet.
Microfilm kommer i et par forskellige former og
bibliotekets format kan kopieres, men alle de andre...?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 23-03-04 18:22

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in

> Kan man affotografere fra en fremviser eller kan man få noget fornuftigt
> ud af en alm. flatbedscanner ?

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1
&q=mikrofilm&meta=group%3Ddk.fritid.foto

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Janus

Dato : 23-03-04 18:43

hvad er det for en mc?

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:c3pr9p$qr7$1@sunsite.dk...

Fra : anders majland

Dato : 23-03-04 19:58

> hvad er det for en mc?

Yamaha XT 600 Z ténéré 1988

Fra : Richard

Dato : 23-03-04 19:00

anders majland wrote:
> Jeg kan ikke hitte noget relevant med groups.google.com men måske der er
> nogen eksperter her - Bemærk krydspostet mellem dk.fritid.foto &
> dk.fritid.motorcykel med fut til dk.fritid.foto

Der burde nu være et hit her fra gruppen fra sidste år eller ult. 2002...

> Har de fleste biblioteker ikke stadig en skærm man kan låne `?
....der siger, at Det kongelige Bibliotek scanner fiches. Og for kun
nogle få kr. pr side. - ihvertfald billigere end hos firmaer som
Mikro-Tegn, hvor jeg i efteråret 2002 gav 6,50 pr. side + 65 kr. i
ekspedition. Men så fik jeg også en cd-rom med både PDF og
multipage-TIFF af det scannede. Fin service, se evt.:
www.micro-tegn.dk/scan_mikro.asp

> Kan man affotografere fra en fremviser eller kan man få noget
> fornuftigt ud af en alm. flatbedscanner ?

I det mindste ikke på vores Epson 1650 Photo med gennemlyslåg. Gætter
på, at både lys og opløsning skal være en hel del højere som fx en ægte
film/diasscanner, som til gengæld ikke er bred nok...

Hvad er det iøvrigt for en cykel, du har købt fiche til?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 23-03-04 19:32

> [...]

>Jeg overvejer at byde på en mikrofilm med reservedele og værkstedsmanual
>Kan man affotografere fra en fremviser eller kan man få noget fornuftigt
Man kan sikkert godt affotografere fra en skærm, men nok ikke i nogen
særlig god kvalitet.

Scanning? Ja måske. Det kommer selvfølgelig an på, hvor mange sider
der er presset sammen på en film.

Frem med lommeregneren:
Hvis vi antager at der er 10x7 "sider" på en film, og at de skal
scannes, så de er 1000 pixels på hver led for at være læselige.
Så skal vi scanne i 10000x7000 pixels.

Hvis filmen er 15x10,5 cm vil det kræve en opløsning på 666 pixels/cm
eller 1666 pixels/tomme.
Det er ikke voldsomt høje opløsninger for 'moderne' scannere, så det
burde nok kunne lade sig gøre. Hvis altså regnestykket passer, og der
ikke er presset væsentligt flere sider ned på filmen.

Hvis du køber filmen, så vil jeg gerne gøre forsøget. Jeg har adgang
til en 3200ppi-scanner med lys i låget.

Den nemmeste løsning ville selvfølgelig være, hvis du kan finde
indholdet på fx. www.motofiches.com. Hvilken MC er det til?

--
Kåre

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 23-03-04 21:49

"Kåre Nejmann" <nospam@kan.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke er presset væsentligt flere sider ned på filmen.
>
> Hvis du køber filmen, så vil jeg gerne gøre forsøget. Jeg har adgang

Scanning kan lade sig gøre med en scanner af denne slags, men vi skal derop.
Slægtsforskere forsøger sig nogle gange med mikrokort scanning, prøv at søge
på dk.videnskab.historie.genealogi.

Men du kan måske finde en mikrokortlæser billigt hos en bank, et apotek, et
autoværksted, som alle har brugt dem engang og måske har en stående, som
blot fylder op. Jeg fik en ganske gratis fra en automekaniker, men de
handles indimellem for 500 kr.

KJ

PS jeg er ikke helt klar over, om det er mikrofilm, altså 35 mm film, eller
det er mikrofiche, vi taler om? Mit svar gælder mikrofiche kortene, altså
med et antal ganske små sider på hvert kort på 10x15 cm ca.

Fra : lehd

Dato : 23-03-04 23:49

[...]

Bor du i nærheden af Vejle har jeg en sådan du kan låne ..men man kan jo
ikke printe ud fra den

mvh Kirsten

Fra : Richard

Dato : 23-03-04 19:02

anders majland wrote:

> [...]

Mikro-Tegn, hvor jeg i efteråret 2002 gav 6,50 pr. side + 65 kr. i
ekspedition. Men så fik jeg også en cd-rom med både PDF og
multipage-TIFF af den scannede GB500-fiche. Fin service, se evt.:

Fra : anders majland

Dato : 23-03-04 19:28

> Hvad er det iøvrigt for en cykel, du har købt fiche til?

Ikke købt endnu - men til min 1988 tenere - Han har en hel stak
forskellige til salg på ebay.

Mikrofilm med reservedelsnumrene har motorhjørnet i viborg - så det er
mest for workshopmanualen. Men da der er tæt på 200 sider bliver det
nok lige dyrt nok at betale sig fra. Selv til få kroner per side løber
det jo op ....

Fra : Richard

Dato : 23-03-04 20:28

anders majland wrote:

> Ikke købt endnu - men til min 1988 tenere - Han har en hel stak
> forskellige til salg på ebay.

Stak tenere eller fiche - spøg til side, de dukker jo op hele tiden...

> [...]
> mest for workshopmanualen. Men da der er tæt på 200 sider bliver det
> nok lige dyrt nok at betale sig fra. Selv til få kroner per side løber

Ja, det bliver dyrt, selv hvis prisen på - svjh- et par kroner pr side
hos Det kongelige Bibliotek holder. Kan du ikke løbe et papireksemplar
op? - eller en fra Hynes, Clymer eller Bucheli?

Fra : anders majland

Dato : 23-03-04 20:46

> Stak tenere eller fiche - spøg til side, de dukker jo op hele
> tiden...

En stake fiche til forskellige årgange tenere....

> Ja, det bliver dyrt, selv hvis prisen på - svjh- et par kroner pr side
> hos Det kongelige Bibliotek holder. Kan du ikke løbe et papireksemplar
> op? - eller en fra Hynes, Clymer eller Bucheli?

Har både en tysk og en clymer. Den tyske indeholder ikke ret meget men
dækker modellen. Det gørm clymeren ikke.

Fra : Magne Vingsand

Dato : 23-03-04 22:31

anders majland wrote:
> Ikke købt endnu - men til min 1988 tenere - Han har en hel stak
> forskellige til salg på ebay.

Har ny originalmanual liggende til XT600Z Ténéré 3AJ 1988-modell.

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : anders majland

Dato : 24-03-04 22:24

> Har ny originalmanual liggende til XT600Z Ténéré 3AJ 1988-modell.
¨
Har sendt dig en email

Fra : Magne Vingsand

Dato : 24-03-04 22:37

anders majland wrote:
> ¨
> Har sendt dig en email

Ja, fikk den - men må vurdere den. Kjøpte manualen til min Ténéré, men den
er en '87-modell og derfor noe forskjellig fra din '88. Har Clymermanualen
for bl.a. '87, derfor kan jeg egentlig selge '88-manualen (for å si det
enkelt).

--
Magne Ténéré/Endupamp

Fra : anders majland

Dato : 24-03-04 23:36

> [...]
> men den er en '87-modell og derfor noe forskjellig fra din '88. Har
> Clymermanualen for bl.a. '87, derfor kan jeg egentlig selge

Jeg har også den tyske (som jeg ikke kan huske hvad hedder) der vist
også skulle dække din 87'er - Den kunne jeg evt også scanne til dig hvis
du vil udlåne 88-manualen.