Skærme
Fijala 3554
S-IPS 17" & 19"
Fra : Ole Sørensen

Dato : 23-03-04 13:15

Jeg har nu flere gange også på prad.de stødt på skærme i nævnte størrelser,
der skulle benytte s-ips paneler! - Kan det passe.....havde fået forståelsen
af, at det kun var 18 & +20" skærme.....husker jeg helt galt ???

/Ole

Fra : E. Jensen

Dato : 26-03-04 13:19

> [...]
forståelsen
> af, at det kun var 18 & +20" skærme.....husker jeg helt galt ???

Den skulle være god nok mht 19" selvom det er en relativ ny ting, bl.a.
iiyama har en, men stadigvæk dog kun 25 ms. 17" er jeg lidt mere usikker på,
på trods af at LG vist sælger en de påstår har s-ips. Anyone ?

mvh E

Fra : JK

Dato : 26-03-04 14:52

Iiyama er IPS og ikke S-IPS.

mvh

John

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-03-04 18:15

JK <junk@mail.dk> skrev:

>Iiyama er IPS og ikke S-IPS.

Hvad er forskellen?

--
hilsen pl, der netop har købt en Iiyama med IPS og er rigtig glad for
den

Fra : Flemming Joensson

Dato : 27-03-04 22:44

Peter Loumann <me@privacy.net> wrote in

> Hvad er forskellen?

S-IPS har endnu større betragtningsvinkel og efter sigende endnu bedre
farvegengivelse. Jeg har dog ikke selv haft mulighed for at sammenligne et
IPS og S-IPS panel, så om det også er rigtigt ved jeg ikke.

Flemming

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-03-04 23:31

Flemming Joensson <flemming@fjerndette.joensson.org> skrev:

>S-IPS har endnu større betragtningsvinkel og efter sigende endnu bedre
>farvegengivelse.

Aha! Jeg er eller imponeret af min ips-skærm fra Iiyama. Fremragende!

>Jeg har dog ikke selv haft mulighed for at sammenligne et
>IPS og S-IPS panel, så om det også er rigtigt ved jeg ikke.

Fair nok!

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : MA

Dato : 29-03-04 09:27

> Aha! Jeg er eller imponeret af min ips-skærm fra Iiyama. Fremragende!

Iliyama skærmes specifikationer:
http://www.edigicam.de/it_produkte/Iiyama_Monitore.htm
Det noteres, at Iliyama anvender MVA, TN og IPS, men ikke S-IPS-paneler.

Venligst
- MA

Fra : MA

Dato : 29-03-04 09:22

> S-IPS har endnu større betragtningsvinkel og efter sigende endnu bedre
> farvegengivelse. Jeg har dog ikke selv haft mulighed for at sammenligne et
> IPS og S-IPS panel, så om det også er rigtigt ved jeg ikke.

Ifølge LG Philips, der er blandt de førende skærm producenter, har deres
S-IPS-panel en betragtningsvinkel på 176/176 fx på denne 20" skærm med
kontrast 350:1 og response 25 ms
http://www.lgphilips-lcd.com/en/product/monitor.html?tg=view&idx=148,
henholdsvis denne 20" skærm med kontrast 500:1 og response 16 ms
http://www.lgphilips-lcd.com/en/product/monitor.html?tg=view&idx=167, hvor
farvemætningen også er øget fra 60% til 72%. Sidstnævnte specifikationer
gælder også deres 23" S-IPS topskærm
http://www.lgphilips-lcd.com/en/product/monitor.html?tg=view&idx=175.
IPS har en betragtningsvinkel på 170/170 på en 18" IPS skærm fra 4. kvartal
2003 http://www.lgphilips-lcd.com/en/product/monitor.html?tg=view&idx=122,
og kun 80/80
http://www.lgphilips-lcd.com/en/product/monitor.html?tg=view&idx=86, på en
lidt ældre 22" IPS skærm fra maj 2000.
Kan nu ikke rigtig forstå at deres 22" IPS-skærm skulle have så lille
betragtningsvinkel.

M.a.o. skulle topspecifikationerne aktuelt for S-IPS være:
Betragtningsvinkel 176/176.
Kontrast: 500:1.
Farvemætning: 72%.
Response 16 ms.

....men fra samme producent kan man også få S-IPS på helt nye skærme
produceret i 2004 med:
Betragtningsvinkel 176/176.
Kontrast: 350:1.
Farvemætning: 60%.
Response 25 ms.

- så man skal se sig godt for!
- og specifikationer for IPS-paneler kan variere ganske betydeligt afhængig
af hvornår de er produceret.

Fra : E. Jensen

Dato : 29-03-04 14:32

> http://www.lgphilips-lcd.com/en/product/monitor.html?tg=view&idx=148,

Er det ikke på ca. samme site, at de påstår at deres 19" panel er s-ips ?
Det var derfor at jeg skrev, at en 19" er med s-ips.

mvh E

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-03-04 14:15

MA skrev:

> Farvemætning: 72%.

Jeg har altid undret mig over hvad de præcist mener med det.
72 % af hvad? Ja, det et vel 72 % af 100 %, men hvordan ser
100 % farvemætning ud og hvilket farverum er der tale om?
Den mest farvemættede grønne (R:0, G:255, B:0) i Adobe RGB
er væsentlig grønnere end den mest farvemættede grønne i
sRGB f.eks.

--
Hilsen
Madsen