Kan man smags om gris FRITGÅENDE
Fra : Bo Warming

Dato : 23-03-04 01:37

Det insisterer Camilla Plum i Politiken, hvad mener du?

Her lidt af vor debat:

CP: Kære Bo, du er tilsyneladende meget optaget af om det ene eller det
andet er snobbet ?
Jeg synes egentlig ikke at snobberi har noget med mad at gøre, det handler
om meget andet, kvalitet som ikke kan smages eller på anden måde
identificeres, er selvfølgelig noget pjat.
BW: Snobberi er som livsløgn - noget som venner gør godt ved at flå væk. Jvf
nedenstående citater fra især HC Andersen.

CP: Om dyrene er glade eller ej har ikke kun noget med smag at gøre, også om
indholdsstoffer, forurening, dyrevelfærd osv. Jeg orker ikke at indlede en
diskussion om alle disse ting som vi er mange der har brugt et liv på at
diskutere, men som biologilærer ved du lige så godt som jeg at smags og
indholdsstoffer er stort set det samme, at friere liv og godt foder giver
flere, mere varierede indholdsstoffer i både dyr og grønsager og at det kan
smages.
Der er også andre faktorer, stress, slagtningen, racen /sorten, men i det
store og hele er der enorm forskel på hvordan man dyrker avler tingene.

BW: Antonius-svin har vist andre proportioner, både mellem størrelse af lår
i forhold til nakke, og protein i forhold til fedt,
og dem der køber hos en fin slagter og ikke kun fra Netto, er nok dem der
mixer med friske, dyre råvarer udi grønsags og krydderurtebrancen, også.
Så det er svært at holde tingene ude fra hinanden.

Alligevel ville jeg ønske, at man på nettet eller hos folk som dig kunne
finde HVILKEN muskel fra fx et svin der i fritgående udgave købt der og der,
smager anderledes end samme muskel fra Netto-svin, når begge tilberedes ens,
fx på panden med smør og minimal-rosastegning fx 5 min.
(½ cm tyk skive)

Jeg har nu hørt fra flere, efter at have læst din fois gras artikel, at det
er pengene værd, og jeg er tændt på rejse til leverandør downtown.Her på
Nørrebro er sidste danske slagter forlængst væk og der er kun
halalbutikker.Uden and og gås og viden om fritgåenhed.

Men der må da også kunne gives hjælp til et sammenlignende studie af fx
mørbradsmag, så man selv kan opleve, at naturliv giver bedre smag i fedtet
eller konsistensen.

Smør der var mørkegult af kløver i forsommeren, fik jeg påvist i min
barndoms ismejeri, og jeg kunne SE at markens kvaliteter bæres ind på
spisebordet. Dengang.

Men jeg har et hul i min almendannelse mht anden smagsoplevelse, der
bekræfter økologi-gastronomi-fordelen - som jeg ikke afviser, men er
nysgerrig om - så jeg vil være glad for enhver hjælp.

Slagtemetode giver forskel i stresshormon og det kan måles kemisk, men jeg
har ikke hørt om nogen der ved sammenlignende testsmagning kunne smage
forringelsen.

" Det er en form for åndeligt snobberi, der får folk til at tro, at
de kan være lykkelige uden penge. Albert Camus

"Racisme er de fattiges snobberi. Raymond Aron

"Similismykker er blevet moderne. Folk foretrækker øjensynligt nu det ægte,
glansen, fremfor det forlorne, prisen". Poul Henningsen

"Det er en mageløs blomsterpragt, hvor den vil smage , når den går i
forrådnelse" sagde skarnbassen ved synet af blomsterne i drivhuset. HC
Andersen

"All childre are snobs, and the aristocracy of childhood is age.
G B Shaw)

"Da ingen snegle længere bliver kogt og spist, regnede sneglefamilien det
for en afgjort sag, at menneskeheden måtte være uddød. HC Andersen

"De kan sagtens le, de har ingen penge, sagde den rige kone til den fattige.

"The romantic impulse of our nature to people the world with Gods seems to
us pretty in lovers: in snobs we dislike it. Logan Pearsall Smith

"Man er for verden, hvad verden tror om en HC Andersen

"En som ikke kan skyde ryg, spinde eller gnistre, skal ikke have nogen
mening, når fornuftige folk taler.- siger katten i Den grimme Ælling
HCAndersen
MER KALDSSNOBBERI: Stoppenålen regner sig for synål og senere endog for en
brystnål Strygejernet bilder sid ind det er en dampkedel, der skal ud på
jernbanen og trække vogne. Hjulbøren anser sig for en kvartkaret fordi den
går på et hjul,
Gyngehesten taler ikke om andet end træning og fuldblodsheste.
- Enhver har sin specielle livsløgn, alle vil leve over deres forhold

pg bryste sig og kaste blår i øjnene på hver andre.(Friedell om HC Andersen)

I Hyrdinden og skorstensfejren er der satire over en der påstår sig
Gedebukkebenoverogunder generalkommandersergent - men HC Andersen var selv
titelsnob og benyttede statussymbolerne, da han blev udnævnt til "titulær
etatsråd og professor"

"We justify our vices, compromises and snobberies by protesting: 'It's for
the children's sake.' Anton Chekhov

"Tal aldrig uærbødigt om det gode selskab - kun folk, der ikke kan komme
ind i det, gør det. Oscar Wilde

"Professioner er en sammensværgelse mod lægmand" GB Shaw

" En profession gør os tankeløse. Det er en stor velsignelse." Nietzsche

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-03-04 04:53

Ganske sikkert; sug den inderlig bak, og og du blir overbevist om den er
frittgåande.

HM