ødelægge blodspor?
Fra : Klaus Andersen

Dato : 22-03-04 23:04

Jeg så en film for nyligt hvor en at heltene bliver skudt, og for at sløre
dna'et sprayer han blodpletterne med amoniak (tror jeg nok).

Kan dette lade sig gøre i virkeligheden eller var det "bare film"?

Mvh

KA

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-03-04 00:24

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dna'et sprayer han blodpletterne med amoniak (tror jeg nok).
>
> Kan dette lade sig gøre i virkeligheden eller var det "bare film"?

Hvad siger du din svigermor hedder?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 23-03-04 08:30

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> "Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Al væske hældt på et frisk blodspor vil fortynde så det bliver sværere at få
nok DNA-samlet til identifikation. Måske ammoniak kan gøre det sværere for
en hund at lugte sig frem til det.

Jeg tror ikke det er let at kamouflere vævsspor fra et mordsted - hvis
politiet er grundige nok, vil man nok blive afsløret. Især hvis DNA-register
for alle danskere indføres.
Men kombination af nævnte forsøg på ødelæggelse og så politisjusk, kan nok
være en redning for mordere.

Fra : Rømer

Dato : 23-03-04 08:43

Tja, det er vel et spørgsmål om at denaturere proteinerne. Spørgsmålet er
vel, om effekten er stor nok -
Problemet er vel snarere, at han kun fjerner synlige spor - det blod, han
kan se. Han fjerner ikke de spor, de små stænk, han ikke umiddelbart kan se.
Med moderne teknikker skal der bruges forsvindende lidt biologisk materiale
til at identificere en person - men det er selvfølgeligt effektfuldt at vise
på en film, og det kan nemt fylde nogle sekunder i en måske lidt tyndbenet
historie.

Fra : Bo Warming

Dato : 23-03-04 12:53

"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> wrote in message
> [...]
vise
> på en film, og det kan nemt fylde nogle sekunder i en måske lidt tyndbenet

Mon ikke blod har tusinder af proteintyper og nogle aldrig denaturerer?

Mon ikke DNA idag er vigtigt - og det ændres ikke af ammoniak

Er blodet størknet vil det meste DNA slet ikke komme i kontakt med hvad du
pjasker på det

Fra : Lars Rudbeck

Dato : 23-03-04 09:57

At sprøjte ammoniak på vil være det forkerte. DNA bevares
(relativt) godt ved højt pH, der sker kun det at de til DNA bundne
proteiner denatureres og dobbeltstrengen kan denaturere til 2
enkeltstrenge ved meget højt pH. Under amplifikation af DNA i PCR
reaktionen, som retsgenetikerne foretager, vil DNAet så at sige
ligge klar til at blive kopieret af polymerasen. Jeg har været med
til at udvikle og publicere en metode til ekstraktion af DNA fra
blod til PCR, hvor der bruges 0.2M natrium hydroxid i 5 minutter
og helt op til en time. Det fungerer godt til udvinding af DNA fra
blod- og sædpletter.

Syre opløsninger er derimod klart at foretrække hvis man skal
slette sine spor. Syrer depurinerer DNA, og efterlader DNA sårbart
for fragmentering, og gør polymerasen ude af stand til at
amplifere DNAet. En 10 minuters tid (så vidt jeg husker ) i en 1M
HCl opløsningen har mærkbart ødelæggende effekt på DNA. En
procedure for rensning af glasvarer der har været brugt i DNA
laboratorier er at lade glasset ligge i et 0.1M HCl bad i ca. 24
timer. Klorin er også fantastisk til at nedbryde DNA.

Fra : Johnny

Dato : 23-03-04 11:59

"Lars Rudbeck" <lars.rudbeck@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP] lidt "insider" viden :)

Det kunne lyde til at der er sket en fejl i oversættelsen af underteksten.
Så vidt jeg husker minder de danske og engelske (amerikanske)
navne/betegnelser for syrer/baser ikke meget om hinanden - og så er det jo
ikke ligefrem sjældent at man ser fejl i de danske undertekster :)

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 23-03-04 23:02

"Johnny" <TheTulip@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> navne/betegnelser for syrer/baser ikke meget om hinanden - og så er det jo
> ikke ligefrem sjældent at man ser fejl i de danske undertekster :)

Hvis jeg har gættet rigtigt om hvilken film* der er tale om så bliver der
sagt "they used ammonia", så der er ikke fejl i oversættelsen (selvom du har
ret i at det ofte sker).

*http://www.imdb.com/title/tt0144117/

Fra : Bo Warming

Dato : 24-03-04 02:59

"Lars Rudbeck" <lars.rudbeck@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> laboratorier er at lade glasset ligge i et 0.1M HCl bad i ca. 24
> timer. Klorin er også fantastisk til at nedbryde DNA.

Men det svageste led i kæden er kontakt med blodsporødelæggervæske og
blodspor

Hvis blodet et størknet kan du hælde kongevand på og der er nok tilbage til
identifikation

Hvis man havde den heldige situation at blodet altsammen kunne opløses i
vand - ja så hældte man det vel i kloakken i stedet for at tilsætte lidt
syre eller base

Fra : Lars Rudbeck

Dato : 24-03-04 10:06

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev:
>Men det svageste led i kæden er
> [...]

Det er korrekt, at størknet blod er svært at opløse, og i vores
metode blev blodpletter også ekstraheret ved 65 °C. I det
beskrevne lød det dog som om morderen lige havde begået mordet og
ville slette sine spor umiddelbart.

Fra : Bo Warming

Dato : 24-03-04 10:29

"Lars Rudbeck" <lars.rudbeck@mail.tele.dk> wrote in message

> Det er korrekt, at størknet blod er svært at opløse, og i vores
> metode blev blodpletter også ekstraheret ved 65 °C.

Er der mon meget andet end varm koncentreret hydroxyd-opløsning som kan
opløse indtørret koaguleret blod?

Og så er der vel næppe DNA-basekoder at genfinde bagefter?

Mon nogle snilde enzymer kan vel gå i dybden med koagel og bagefter kan
stadig DNA-sekvenser undersøges?

Fra : Lars Rudbeck

Dato : 25-03-04 11:37

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev:

>Mon nogle snilde enzymer kan vel gå i dybden med koagel og
bagefter kan stadig DNA-sekvenser undersøges?

Ja, der findes forskellige proteinaser (oftest benyttes Proteinase
K) og lipaser til at ødelægge protein og fedt, men disse skal
fjernes eller inaktiveres inden DNA overføres til PCR
amplifikation, da der i denne reaktion indgår enzymet Polymerase.
Polymereasen vil nemlig også nedbrydes af de tilbageværende
proteinaser. Denne inaktivering/bortskaffelse er et yderligere
trin i processen, og disse proteinaser er desuden meget dyrere end
natrium hydroxid, som man effektivt kan "inaktivere" ved at bringe
pH ned med en buffer (også billig).