PC kan ikke se router D-Link DI-604
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-03-04 19:24

Jeg forsøger at hjælpe en, som bor 70 km væk, og som ikke er specielt edb
vant.
Han skal koble 3 pc.er til internet via Arrownet og jeg har skaffet ham
ovenstående router brugt. Jeg har ikke selv prøvet den, men tror at den
virker.
Han kan godt få pc.en på nettet, når han kobler direkte til kabelmodemet,
men så snart routeren kommer i mellem, sker der intet. Ingen fejlmeddelse
eller lign. Kun hvis han taster noget i adressefeltet, får han meddelse om,
at den pgl. side ikke kan findes.
Alle kabler er prøvet direkte fra pc og til kabelmodem, så de er konstateret
at virke.
Når kablet fra modem sidder i wan stikket blinker det, som det umiddelbart
burde gøre. Der kommer også lys i det portstik, som han efterfølgende sætter
kablet fra pc.en i, men altså virkningsløst.
Jeg har selv samme modem på Dansk kabel TV, og der pluggede jeg bare
kablerne i, og var på med det samme.
Han har prøvet reset knappen et par gange uden virkning og har også haft
fjernet al strøm fra router, modem og pc en hel nat, for at få nulstillet
det. Han er nu ved at prøve at holde reset knappen inde i 10 sekunder, som
jeg har læst at nogen anbefaler. Jeg tvivler dog på, at det vil hjælpe.
I browseren fik jeg ham til at indtaste
192.168.0.1 som er adressen til routeren. Logon boksen dukker også op, og
han skriver admin og intet password for at logge på. Der kommer han så ikke
videre, mens jeg på min pc får fat i et setupprogram, ligesom jeg kan se
diverse data om, hvorledes den p.t. er sat op. Hvis jeg skriver forkert
kode, så blinker logon boksen engang, men bliver fremme.
Jeg er så i tvivl om, hvorvidt koden er ændret, men den skriver ikke noget
om, hvorfor den ikke kan komme på.
Ved nogen om man kan resette et evt. logon navn?
Han skal besøge mig onsdag, og jeg tænkte så på, at han skulle tage routeren
med og sætte på min opsætning, men hvilke problemer kan jeg så løbe ind i?
Vil den anden router konflikte med mit modem, fordi den måske har en anden
opsætning / andre ipadresser.
Eller kan det klares ved, at vi er sikre på, at den er resat inden vi sætter
den på.
Skal jeg så også resette min egen router, inden jeg sætter den på igen,
eller vil den umiddelbart bare virke igen.
Andre ting jeg/vi kan prøve?

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-03-04 20:54

Jeg kan lige tilføje, at 10 sekunders reset ikke hjalp. Jeg fik ham til at
pinge routeren i en commmandoprompt, og der svarede den som den skulle. Så
der er liv i den.

Kurt

Fra : Ole Lund

Dato : 22-03-04 23:50

Kurt B. Andersen wrote:
> Jeg kan lige tilføje, at 10 sekunders reset ikke hjalp. Jeg fik ham til at
> pinge routeren i en commmandoprompt, og der svarede den som den skulle. Så
> der er liv i den.

Hvor der er liv er der håb.
Min DI-604 har kørt uden indblanding i over et år, så det kniber med at
huske hvordan. Men det forekommer mig at man skal trykke reset før man
sætter strøm på dyret og holde den inde x sekunder indtil der sker et
eller andet med lamperne. Derefter skulle fabriksindstillingerne være
aktiveret og adgangskoden for admin er så fire nuller.
Hvis ikke det virker, kan det jo ligefrem blive nødvendigt at grave
brugsanvisningen frem... (
Ole

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-03-04 11:33

"Ole Lund" <danmark.er.dk@pc.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> aktiveret og adgangskoden for admin er så fire nuller.
> Hvis ikke det virker, kan det jo ligefrem blive nødvendigt at grave

Ja, min egen router blev også bare koblet til, og jeg har aldrig foretaget
nogen indstillinger/ændringer af nogen art.
Jeg har set manualen i gennem, og jeg har ikke kunnet finde noget, som
beskriver reset, samt hvor længe knappen skal være inde osv.
Fabriksindstillingerne skulle være således (jfr. min manual) at man bare
skriver admin og intet password. Det er også det der virker på min egen.
Men hvis ikke rigtigt der dukker nogle gyldne ord op inden i morgen, så
kommer han med den, og så prøver jeg at sætte den på min egen forbindelse og
håber så ikke, at den ødelægger min nuværende opsætning, som er til en anden
udbyder.

Kurt

Fra : Søren ô¿ô

Dato : 23-03-04 12:14

Hej Kurt.

Jeg har også Arrownet, som jeg kørte gennem en hub. Jeg købte så en D-Link
DI-604. Jeg tog kablet ud af hubben og satte det til routeren, men mit modem
kunne ikke fange den, så skiftede jeg kabelt mellem router og modem ud med
det som fulgte med routeren, og så gik der ikke 5 sek. før der var hul i
gennem. Ved ikke, om det er et krydset kabel som fulgte med.
Så er i sikker på, at det er det rigtige kabel, som sidder mellem modem og
router?

Mvh. Søren.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-03-04 17:53

"Søren ô¿ô" <g15282NOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennem. Ved ikke, om det er et krydset kabel som fulgte med.
> Så er i sikker på, at det er det rigtige kabel, som sidder mellem modem og

Tja. Det er et alm. ligeud kabel. Jeg har stadig mit originale kabel
liggende og så vidt jeg kan se, er det også et ligeud kabel. Men han kan da
få det med hjem og prøve, om det så virker. På mit eget anlæg, er der ligeud
kabler mellem alle enhederne så vidt jeg lige kan se.
Jeg skiftede i sin tid fra en switch til routeren og satte så bare de samme
kabler i.

Kurt

Fra : Claus Saaby

Dato : 23-03-04 17:58

Hej
Jeg harselv lidt af det samme problem, men jeg er også ret sikker på at jeg
har lavet en fejl, jeg har i opsætningen åbnet port 80 på ip 192.168.0.112
( og det skulle jo have været på 192.168.0.1 - istedet for.

Det har bevirket at jeg ikke engang kan komme i kontakt med router eller
internet for den sags skyld.

Jeg har prøvet at det som du selv har forslået, og her virker det hele også
hvis den får kablet direkte fra DKTV modem, jeg fatter minus er der nogen
her der måske kan hjælpe mig
Claus

Fra : Søren Larsen

Dato : 23-03-04 20:55

"Claus Saaby" <claus.saaby@nielsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
også
> hvis den får kablet direkte fra DKTV modem, jeg fatter minus er der nogen

Det må være sådan her man reset`e den :
Ønsker du at reset'e password på din DI-604 router,
så gør følgende:

1.. Du frakobler strømmen til DI-604 routeren.

2.. Du trykker på reset-knappen (på bagsiden
af routeren - brug eventuelt en papirclips)
og holder knappen inde, mens du tilslutter strømmen igen. Hold stadig
knappen inde
mens routeren selv-tester.

3.. nu laver DI-604 en selvtest, den blinker
først på port 4 så 3,2 og 1, Og når den
blinker på 1, slipper du knappen, nu skulle
den være nulstillet

4.. Vent ca. 20-40 sekunder.

5.. Log på routeren. Password burde nu være reset'et.

http://www.dlink.dk/support/supportdb.asp

Søren

Fra : Claus Saaby

Dato : 23-03-04 21:17

Det er også prøvet her og det hjælper sgu heller ikke

Fra : The Drummer

Dato : 24-03-04 20:54

Jeg har også sådan en fætter i manualen står der login er admin og password
er blankt
Håber det kan hjælpe dig.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-03-04 21:31

Så fik jeg routeren hjem og problemerne fortsætter. I starten kunne jeg ikke
se routeren fra pc.en uanset hvad jeg gjorde med at pinge, skrive i browser
osv.
Jeg fulgte Søren Larsens beskrivelse af, hvordan man resetter routeren, uden
at det hjalp. Jeg bemærkede dog også, at routeren ikke gjorde, som der stod,
idet dioderne på portene ikke lyste hver for sig i rækkefølge, men derimod
blinkede de allesammen 1 gang samtidigt.
Jeg gik så ind og læste på Sørens link og fulgte derfra så linket til den
svenske supportside. Der fremgik det, at såfremt alle dioderne lyste på en
gang istedet for i rækkefølge, skulle man resette på følgende måde:
Tag strømmen fra routeren. Tryk på reset knappen med en clips. Sæt strømmen
på samtidig med, at resetknappen holdes inde. Efter at det hele har blinket
en gang, holdes reset knappen fortsat inde i ca. 10 sekunder. Slip reset
knappen. Ca. 20 sekunder efter tages strømmen fra igen og umiddelbart efter
sætter man strøm på igen.
Jeg tog derudover også strømmen fra mit kabelmodem. Tilsluttede så igen og
så kunne jeg pludselig pinge og komme ind i den via browseren, hvor password
også var resat (havde i mellemtiden fået oplyste, at der nok var sat et
password på af forrige ejer)således, at jeg bare skrev admin og ikke noget i
password feltet.
Fulgte så setup wizard og markede ud for, at ip var dynamisk og blev tildelt
af isp. (Dansk kabelt TV).
Ved Mac adresse lod jeg den hente fra netværkskortet.
Alt virker nu - bortset fra at jeg ikke kan komme på nettet
Jeg kan pinge den på 192.168.0.1 og se den i ipconfig /all, men komme på
nettet? Nope.
Ved at sammenligne min normale forbindelse til Dansk kabel tv, som jo også
går via en di-604 router, kan jeg se et par forskelle.
Ud for
Forbindelsesspecifikt DNS Suffiks står der ved problem routeren ingenting,
men ved den virkende står der flatrate.dk.
Ved fysisk adresse står der ikke det samme, men det skifter vel også hele
tiden?
IP adressen er ikke ens, men jeg har jo også dynamisk ip.
Forskellen er 192.168.0.106 på problemrouter og 192.168.0.164 på virkende.
Ved DNS-servere står der på problemrouter
192.168.0.1 (som jo er routerens egen adresse)
mens der ved den virkende står
194.239.134.83 og 193.162.153.164
Hos Dansk kabel tv skal den selv hente disse adresser som tildelte.
I Arrownets vejledning kan jeg se, at de også bruger dynamisk ip, men der
skal man indtaste dns servere.
Kan nogen ud fra disse forskelle sige, hvad der er der er galt - evt.
opsætningen af routeren.
Til Claus Saaby. Prøv at resette som jeg gjorde via den svenske vejledning.
Prøv at tage strømmen fra de øvrige enheder - evt. en hel nat, således at
alle gamle ip.er m.m. med sikkerhed er forsvundet fra hukommelsen og prøv så
igen. Måske er du mere heldig end mig.

Kurt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-03-04 21:54

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> wrote:

>Så fik jeg routeren hjem og problemerne fortsætter. I starten kunne jeg ikke
>se routeren fra pc.en uanset hvad jeg gjorde med at pinge, skrive i browser
>osv.

...cut meget lang problem beskrivelse.

Problemet ku' være at du kun har een ip-adresse fra din udbyder og den er bundet op til MAC-adressen på din egen router.

Løsningen er enten at clone MAC adressen på den nye router, eller også pille routerne fra, vente til udbyderens DHCP server
frigi'r ip-adressen (et par timer ?!) og så koble den nye router på.

<mlr>

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-03-04 22:11

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse >
> [...]
pille routerne fra, vente til udbyderens DHCP server
> frigi'r ip-adressen (et par timer ?!) og så koble den nye router på.

Hvordan cloner jeg MAC adressen. Ved at læse den i browseren på den
virkende router og så manuelt skrive den ind, når jeg kører setup wizard på
routeren som ikke virker?
Ellers vil jeg tage strømmen fra det hele i nat og så se,hvad der sker i
morgen, når der kommer strøm på igen.

Kurt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-03-04 22:32

> [...]

>Hvordan cloner jeg MAC adressen. Ved at læse den i browseren på den
>virkende router og så manuelt skrive den ind, når jeg kører setup wizard på

På min DI-704P (og opsætningen i den ligner DI-604'erens) kan jeg se routerens MAC adresse i Status siden. Bemærk du skal bruge
WAN-sidens MAC adresse, ikke LAN-sidens.

På WAN opsætnings siden kan du clone (dvs ændre) routerens WAN MAC adresse.

Hvis du sikrer dig at den nye router får samme WAN MAC adresse som din egen router, skulle du uden videre kunne bytte rundt på
routerne.

>Ellers vil jeg tage strømmen fra det hele i nat og så se,hvad der sker i
>morgen, når der kommer strøm på igen.

Det er selvfølgelig også en mulighed - Men når du så vil køre med din egen router kommer du igen til at vente et par timer

<mlr>

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-03-04 19:38

Så fik jeg hul på den. Tog strømmen fra routeren og kabelmodem i nat. Satte
strøm på kabelmodem.
Resatte routeren igen via den svenske metode og satte den så umiddelbart
efter til på kabelmodemet.
Lod det stå i 10 min, hvorefter der var hul i gennem.
Nu skal jeg så bare have det til at virke hos den anden, men mon ikke samme
metode vil virke der?
Jeg takker mange gange for de input jeg fik, således at jeg kom videre og
fik løst problemet.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 22:25

On Wed, 24 Mar 2004 21:54:09 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Løsningen er enten at clone MAC adressen på den nye router, eller også pille routerne fra, vente til udbyderens DHCP server
>frigi'r ip-adressen (et par timer ?!) og så koble den nye router på.

Alternativt: Sætte den virkende router på. Gå i Web interfacet og
"release" IP adressen, hvorefter du _hurtigt_ tager WAN kablet ud af
routeren.

Sæt den "suspekte" router på og se om det spiller.

Kik evt. i Status i Web interfacet om WAN bliver tildelt en IP

Mvh

Allan Jul Woer
Denmark