spørgsmål til købt som beset samt spørgsmå~
Fra : Kim Eichen

Dato : 22-03-04 19:08

Hej gruppe

Jeg fik hentet min nye brugte Mondeo V6 stationcar i dag og motoren er godt nok dejlig i forhold til
1,8 motoren i den gamle Mondeo.
Bilen er fra 1997 og købt som beset for 85.000kr.
Imidlertid har jeg her til aften opdaget at låsen i den ene bagdør ikke virker, så jeg vil spørge om
to ting:

Har I nogen ide til hvad der kan være galt, er der måske en nem løsning?

Når man køber en bil som beset er der så ikke noget med at sælgeren ikke kan afskrive sig ansvaret
fuldstændig, således at bilen stadig skal være i en stand nogenlunde som man kan forvente til prisen
og kan man i den forbindelse kræve at sælgeren skal betale for at bilen skal kunne låses, hvilket
jeg opfatter som en ret basal egenskab ved en bil?

Mvh Kim Eichen

---

Fra : Cosworth POWER

Dato : 22-03-04 19:14

> [...]
> kan man i den forbindelse kræve at sælgeren skal betale for at bilen
> skal kunne låses, hvilket jeg opfatter som en ret basal egenskab ved

Det kommer an på om den er købt privat el. hos handler.

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Kim Eichen

Dato : 22-03-04 19:35

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message news:c3nacq$8qh$1@news.cybercity.dk...

> Det kommer an på om den er købt privat el. hos handler.

Den er købt privat, dvs. den er købt hos et firma, men ikke en bilforhandler.

Mvh Kim

---

Fra : Kim Eichen

Dato : 23-03-04 01:12

> Det kommer an på om den er købt privat el. hos handler.

Skal jeg mon tolke det som at det er mit eget problem når den ikke er købt hos en bilforhandler?

Mvh Kim

---

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-03-04 05:26

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev :

>Skal jeg mon tolke det som at det er mit eget problem når den ikke er købt hos en bilforhandler?

Det tror jeg ikke - selvklart skal en lås virke - også på en bil til
85.000.-

Manden kan kun vanskeligt være uvidende om en sådan fejl, så hør lige
hans mening om det, inden du gør det til en større sag ;)

Fra : Kim Eichen

Dato : 23-03-04 09:15

<jan@stevns.net> wrote in message news:fuev50d6u73k37mpaq7dic19l3c379pd55@dtext.news.tele.dk...

> [...]
>
> Manden kan kun vanskeligt være uvidende om en sådan fejl, så hør lige
> hans mening om det, inden du gør det til en større sag ;)

Nu har jeg lige talt med dem og de mener ikke det er deres problem når den nu er købt som beset.
Er der noget jeg kan gøre ved det udover at bide i det sure æble og betale selv?

Mvh Kim

---

Fra : John Sahl

Dato : 23-03-04 09:25

Kim Eichen wrote:
> Nu har jeg lige talt med dem og de mener ikke det er deres problem
> når den nu er købt som beset. Er der noget jeg kan gøre ved det
> udover at bide i det sure æble og betale selv?

Nu får du lige et svar der med garanti ikke har noget med købeloven
at gøre, men so be it.

Du har indgået en aftale om købet af den bil. Købt som beset.

Det har du gjort ud fra et ønske om at spare nogen penge, men
her bag efter ønsker du alligevel at sælger skal forpligtes til noget
ud over den aftale du har lavet med ham.

Sælger har jo kun indgået den aftale med ham ud fra et ønske
om aldrig mere at skulle spilde sin tid med den bil han har solgt
dig, der af prisen, ikk?

Hvad synes du selv du burde gøre i den situation?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 23-03-04 10:26

On Tue, 23 Mar 2004 09:25:06 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

[smip]
>Hvad synes du selv du burde gøre i den situation?

Henholde sig til den gældende lovgivning.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : alexbo

Dato : 23-03-04 21:27

"Fly Christensen" > skrev

> Henholde sig til den gældende lovgivning.

Det lyder fornuftigt, og § 1 i købeloven.

§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke
andet er udtrykkelig aftalt.

Og der er aftalt "købt som beset".

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Eichen

Dato : 23-03-04 11:30

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message news:c3os0i$7an$1@dknews.tiscali.dk...

> [...]
> dig, der af prisen, ikk?
>
> Hvad synes du selv du burde gøre i den situation?

tjaa, jeg mener egentlig at uanset at 85000 kr. er billigt for bilen, så bør man kunne låse dørene,
men da jeg ikke har lyst til en står slåskamp pga. højst 2200 kr. har jeg købt en ny lås i dag og
får den sat i i morgen for egen regning.

---

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 00:27

> [...]
købt en ny lås i dag og
> får den sat i i morgen for egen regning.

Netop !

Når man køber en bil som beset (i privat handel) har man sådan set
accepteret at fejl på bilen er for egen regning.
Når der så viser sig en defekt, kan man altså ikke tillade sig at gøre
indsigelser.
En bil der i 97 kostede 300Kkr og nu kan erhverves for 85Kkr har vel ret
til at have lidt skavanker hist og her.

Du ved vel hvad konceptet "købt som beset" dækker over, her er al mulig
grund til at kigge rigtig godt efter og prøve alt af inden man sige "købt".

Som en kammerat engang sagde til en der havde købt en Golf af ham som han
troede var en TDI, selv om han udtrykkeligt havde fået at vide at det var en
TURBO DIESEL: Hvis ikke man vil åbne sine øjne og øre så må man åbne sin
tegnebog.

Men indrømmet jeg kunne da også blive pisset af, hvis sælgeren udmærket
kendte til fejlen men ikke sagde noget om det.

Iøvrigt synes jeg da at 2200 lyder helt vildt for en låsecylinder, ja endda
for dørlåsen.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Kim Eichen

Dato : 24-03-04 00:51

> Iøvrigt synes jeg da at 2200 lyder helt vildt for en låsecylinder, ja endda
> for dørlåsen.

selve låsen koster 835 kr.
Det er monteringen hos Ford, der koster kassen.

---

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 01:07

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> selve låsen koster 835 kr.
> Det er monteringen hos Ford, der koster kassen.

Er det ikke et gør det selv projekt?
Bare for at komme til at lære den nye at kende, du ved sådan lidt
kvalitetstid sammen :)

/Claus

Fra : Kim Eichen

Dato : 24-03-04 01:19

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> endda

> Er det ikke et gør det selv projekt?
> Bare for at komme til at lære den nye at kende, du ved sådan lidt

Hmm, du har fat i noget der, men pt er tiden desværre ikke til de store eksperimenter for mit eget
vedkommende og jeg er ikke selv helt klar over hvor besværligt det vil være at skille døren ad.

Til gengæld overvejer jeg at få fat på en tripcomputer til den og montere den selv hvis jeg kan
finde en udførlig beskrivelse og den virker forståelig for en novice som mig.
Hvad tror i man kan få en tripcomputer for (bilen er fra 1997 dvs. en MKII)

Et andet projekt jeg også har i tankerne er at få installeret en fjernbetjent centrallås og det er
muligt at det skal være et gør det selv projekt, da køb og montering hos Ford koster ca. 3000 kr
(for en original Ford lås)

---

Fra : peter

Dato : 23-03-04 18:06

Den holdning er jeg fuldstændig enig i - Folk vil både have det billigt og
så få en varer der er meget mere værd...

Fra : Cosworth POWER

Dato : 23-03-04 21:31

> Den holdning er jeg fuldstændig enig i - Folk vil både have det
> billigt og så få en varer der er meget mere værd...

Me2.... forstår det heller ikke helt.

Fra : anders majland

Dato : 23-03-04 08:07

> Imidlertid har jeg her til aften opdaget at låsen i den ene bagdør
> ikke virker

På den ene side ma man jo sige at det er en fejl du nemt selv ville
kunne konstatere ved overtagekselsen af bilen. På den anden side af
sælger en oplysningspligt og denne kan veæ ikke være uvidende om at der
er en fejl i dørlåsen ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Kim Eichen

Dato : 23-03-04 11:31

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in message

> [...]
> kunne konstatere ved overtagekselsen af bilen. På den anden side af
> sælger en oplysningspligt og denne kan veæ ikke være uvidende om at der

Det er også min opfattelse, men som nævnt ovenfor har jeg valgt at få det ordnet for egen regning,
da jeg jo trods alt har fået bilen temmelig billigt.

---

Fra : Jens

Dato : 23-03-04 20:17

Det er nu engang sådan at en privat sælger hæfter for skjulte fejl og
mangler der ikke umiddelbart lader sig afsløre ved en kort prøvetur (og her
kan vi jo godt være i tvivl om du burde have afprøvet låsene inden du købte
bilen - altså, var fejlen skjult?) og som sælger helt klart måtte have
kendskab til (og det må han i dette tilfælde) medmindre sælger positivt har
taget forbehold for den/de specifikke fejl i slutsedlen - altså, hvis sælger
skriver i slutsedlen at "Motoren bruger 1 liter olie for hver 500 km" eller
"låsen i den venstre bagdør virker ikke) - ja så er det dit eget problem. En
fejl som f.eks. klart ses ved en prøvetur er ikke skjult og slidtage er
heller ikke en fejl i denne forbindelse.

Her bliver du nok dømt ude da fejlen ikke er "skjult" nok.

Se også på www.bilbaseb.dk - her er der info om ovenstående udfærdiget af et
advokatfirma.

Mvh

Jens

Fra : Jens

Dato : 24-03-04 22:23

Jeg tog lige fejl af Bilbasen og www.bilpriser.dk

Her er den omtalte artikel der beskriver at en sælger hæfter for skjulte
mangler i det omfang han burde have kendskab til dem - også når man køber
som beset og af en privat sælger.

http://www.bilpriser.dk/evaluation/bilpriser/news/PageGuidesArticle.po?GUIDEID=17

Mvh

Jens

Fra : Kim Eichen

Dato : 24-03-04 23:18

"Jens" <mugarbeNOSPAM@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> mangler i det omfang han burde have kendskab til dem - også når man køber

Det var netop det jeg selv tænkte på.
Men ok, nu er låsen ordnet og det kostede 835 kr. for låsen samt 473 kr. for monteringen, så det har
da ikke ruineret mig.

---