Manglende premular tænder??? hvad er dette~
Fra : Nospam

Dato : 22-03-04 18:03

hejsa...

vi er ved at købe en skotte i tyskland.... som mangler 4 premular tænder....
hvad er dette for tæmder??+ og betyder det noget for udstilling her i
Danmark??

Os bekendt skal de bare have sakse-bid er det ikke korrekt??

På forhånd tak

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-03-04 19:06

> hejsa...
>
> vi er ved at købe en skotte i tyskland.... som mangler 4 premular
tænder....
> hvad er dette for tæmder

en molar er en kindtand, mon ikke en premolar så er dens mælkekindtand ????

> Os bekendt skal de bare have sakse-bid er det ikke korrekt??

aner jeg ikke noget om men prøv at tage et kig på standarden for skotter den
kan du sikkert finde via dansk kennelklub

MArtin

Fra : qfha

Dato : 22-03-04 19:24

"Nospam" skrev d. 22-03-04 18:03 dette indlæg :
> [...]
> Danmark??
>
> Os bekendt skal de bare have sakse-bid er det ikke korrekt??

------
Nu er skotten ikke min race, men jeg kan sige mere generelt at premolare
er fra første lille kindtand, fra hjørnetanden og ud, betegnes
P1,P2,P3...osv. Altså fra den mindste til den største kindtand. I
Tyskland er det en meget stor fejl, at der mangler tænder. Til nød kan
man acceptere manglende P1. Øvrigt kan normalt ikke avlsgodkendes.
I Danmark ser vi generelt mere lempeligt på det. Men der
racevariationer, derfor må du spørge din specialklub, hvad holdningen er
her.
Hunden skal også have saksebid. Jeg kan forstå det er en voksen hund,
siden du ved den mangler tænderne. Hvis den iøvrigt har en super
udstillingskvalitet kan du jo forsøge at undgå dommere som du på forhånd
ved ikke accepterer manglende tænder. En tysk/Østrigsk dommer som dømmer
i Danmark, vil også belaste hunden for de manglende tænder. Du må afveje
for og imod.

http://www.kandu.dk/

Fra : qfha

Dato : 22-03-04 20:04

"qfha" skrev d. 22-03-04 19:24 dette indlæg :

> [...]
dømmer
> i Danmark, vil også belaste hunden for de manglende tænder. Du må

-------------

Jeg skal lige præcisere det med tænderne. De første 4 tænder efter
hjørnetanden er P1-P4, resten af kindtænderne er molare.

http://www.kandu.dk/

Fra : Heidi

Dato : 23-03-04 08:02

> [...]
> ved ikke accepterer manglende tænder. En tysk/Østrigsk dommer som dømmer
> i Danmark, vil også belaste hunden for de manglende tænder. Du må afveje

Jeg kan ikke rigtigt forstå den holdning. Tandfejl er og bliver
alvorlige fejl. I værste fald kan fejlen forringe hundens
livskvalitet, da biddet ikke fungerer efter hensigten. Det er fakta -
derfor kan jeg ikke forstå, at hundens måske i øvrigt smukke ydre kan
godtgøre, at den indkøbes til udstillingshund. En udstilling er dybest
set en vurdering af, hvor godt hunden lever op til de standarder, der
oprindeligt blev nedfældet for racen. Standarder, der blev udarbejdet
for at sikre en hund, der kunne løse en specifik arbejdsopgave. En
skotte er en jagthund, fremavlet til blandt andet grævlingejagt. Dem,
der har åbnet munden på en skotte, vil vide, at skotten har et
ualmindeligt kraftigt bid og meget store tænder. Tænderne har samme
størrelse som tænderne på en stor schäfer.

At en hund mangler tænder er ensbetydende med, at den ikke er en god
repræsentant for sin race. For mig er udstilling ikke et spørgsmål om
at finde den rigtige dommer, der accepterer en given fejl. Hvem er
det, man snyder? Det er da ihverfald ikke dommeren... Nå, men hvis
man alligvel vælger at udstille en hund med manglende tænder - eller
andre alvorlige fejl - og i øvrigt er så "heldig" at få hunden
avlsgodkendt, så håber jeg, at man har så meget etik i sit
avlsarbejde, at hunden ikke indgår i avlen. Uanset hvor smuk den er. ´

Heidi Sønderby - der lige er kommet hjem fra skotteudstilling

Fra : qfha

Dato : 23-03-04 10:05

"Heidi" skrev d. 23-03-04 08:02 dette indlæg :

> [...]
> avlsarbejde, at hunden ikke indgår i avlen. Uanset hvor smuk den er. ´
>
> Heidi Sønderby - der lige er kommet hjem fra skotteudstilling

-----
Hvor har du da ret. Ideelt set, -og i racesammenhæng. Men os som er
gamle og garvede, har også pligten til åbenhed og tolerence. Når man her
står overfor en som er relativ ny i "faget", og det vurderer jeg det er
på baggrund af spørgsmålet, synes jeg ikke man skal fare ud med bål og
brand. Er interessen vakt eller kan den vækkes for hundesporten ved at
gå på udstilling med en hund som har en fejl (og det er der sg.. mange
hunde som har på udstilling), så skal man da absolut det. Du vil vel
aligevel ikke sælge din beste udstillingshund til en begynder, så
hvorfor ikke starte med en måske god hund med en kendt fejl.
Ambitionerne kommer helt af sig selv hen ad vejen, -når det vel at mærke
går godt indimellem.
Vi skal passe på ikke at blive omvandrende politibetjente. Brugbare råd
og vejledning tror jeg man kommer længst med. Både for de tobenede og
racen. En god racevejledning var nok ikke af vejen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Heidi

Dato : 24-03-04 12:58

"> -----
> [...]
> og vejledning tror jeg man kommer længst med. Både for de tobenede og
> racen. En god racevejledning var nok ikke af vejen.

Jeg synes faktisk ikke, at jeg leger politibetjent. Snarere tværtimod.
Hvis den potentielle skottekøber er interesseret i at udstille, så
synes jeg ikke, at det giver mening at råde ham til at købe en hund,
som han aldrig vil få "succes" i udstillingsringen med. Jeg vil da
ikke råde ham til at købe en hund, som man på forhånd ved, ikke vil
leve op til de ønsker, køberen har. Det gavner hverken hund eller
ejer. Den pågældende hund bør da istedet få et godt og forhåbentligt
langt liv som kælehund i en helt almindelig familie.

Jeg ved også godt, at de færreste opdrættere sælger deres
top-udstillingshunde til nybegyndere. Men, han vil altid kunne finde
en rimelig hund uden alvorlige fejl. En hund, der ihvertfald har
helbredet i orden - og så kan det da godt være, at ryggen er lidt for
lang, eller ørerne lidt for store. Og hvad så. Hunden er sund og kan
fungere "efter hensigten".

Slutteligt vil jeg gerne tilføje, at jeg gav spørgeren muligheden for
at kontakte mig privat. Hvis han benytter sig at dette, så vil jeg
hellere end gerne dele mine erfaringer med ham. Og så kan han jo tage
mine råd med i bagagen, hvis han vurderer, at han kan bruge dem.

Heidi Sønderby

Fra : KennelKipler

Dato : 23-03-04 11:23

"Heidi" skrev d. 23-03-04 08:02 dette indlæg :

Jeg er helt enig med Heidi.
Det kan da godt være at man kan finde en dommer som ser mildt på fejlen.
For fejl det er det altså!
Og en hund som mangler 4 premolarer, bør da aldrig indgå i avl. Det er
altså arveligt!!

Og derfor er jeg også enig med Punish. Det forringer ikke alene
livskvaliteten, men det gør også at hunden vil have sværere ved at
udføre det stykke arbejde den er avlet til.

Hvis hunden har fået trukket tænderne ud, som følge af paradentose eller
andet, så er det noget helt andet vi taler om. Men den info er ikke
blevet givet. Og så er 4 manglende tænder en hel del...

Jeg ville ikke vælge at købe en hund uden 4 premolarer, hvis jeg ville
udstille den med avl for øje. I mine øjne er det ødelæggende for den
race, man forhåbentlig har kastet sig over fordi man gerne vil være med
til at bibringe med et godt stykke avlsarbejde.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik

Dato : 25-03-04 00:32

On Mon, 22 Mar 2004 18:23:46 GMT, "qfha" <qfha.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>ved ikke accepterer manglende tænder. En tysk/Østrigsk dommer som dømmer
>i Danmark, vil også belaste hunden for de manglende tænder. Du må afveje

Det var dog skræmmende læsning! Hvad er det for en holdning!... FØJ!
Jeg giver Heidi fuldkommen ret!

mvh
Erik

<><><><><><><> The Worlds Uncensored News Source <><><><><><><><>

Fra : x Vuf x

Dato : 28-03-04 10:40

24 Mar 2004 23:31:42 GMT, Erik wrote:

>Det var dog skræmmende læsning! Hvad er det for en holdning!... FØJ!
>Jeg giver Heidi fuldkommen ret!

Ja, jeg må sige, at jeg også er temmeligt rystet! Især da dette
lader til at komme fra en DKK'r. Hunden behøver jo bare en 2.præmie
for at blive avlsgodkendt.

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk/nye_hvalpe.html sonpet***@pc.dk fjern salamien

Dejlige Papillonhvalpe. 2 piger hvid/zobel.
De er nu 3 uger og har smagt rigtig mad for 1. gang.

Fra : Heidi

Dato : 23-03-04 07:53

"Nospam" <spam@nospam.dk> wrote in message news:<8_E7c.267$bN2.244@news.get2net.dk>...
> [...]
> Danmark??
>
> Os bekendt skal de bare have sakse-bid er det ikke korrekt??

Manglende tænder er en alvorlig fejl hos skotter. Hvis du skal bruge
hunden i udstillingsøjemed, så bør du vælge en anden. Hvis du vil have
mere information om skotter, så må du gerne ringe eller skrive til
mig. Du kan få mit telefonnummer, hvis du sender en mail på den viste
adresse.

Heidi Sønderby - en glad skotteejer

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 22-03-04 22:17

On Mon, 22 Mar 2004 18:02:55 +0100, "Nospam" <spam@nospam.dk> wrote:

> [...]
>Danmark??
>
>Os bekendt skal de bare have sakse-bid er det ikke korrekt??

Hvad med at tænke på hunden istedet for på udstillingen ? hvad betyder
det for hunden ? er det slet ikke vigtigt for dig ? det siger jo sig
selv at den ikke kan tygge kødben osv lige så godt når den mangler
tænder, ville det ikke være synd for den ? ville det ikke være synd
at avle på den hvis den fik hvalpe der også manglede tænder ?

Det er til at brække sig over når folk kun tænker på udstillinger,
præmier, dommere osv, og ikke på deres hunde

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : qfha

Dato : 23-03-04 10:09

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 22-03-04 22:17 dette indlæg :

> [...]
>
> Det er til at brække sig over når folk kun tænker på udstillinger,
> præmier, dommere osv, og ikke på deres hunde

---------------

Der er vist en ting er to du ikke har forstået. Fred være med det.
Mvh
Qfha

Fra : qfha

Dato : 24-03-04 17:01

> [...]
> Danmark??
>
> Os bekendt skal de bare have sakse-bid er det ikke korrekt??

-------------
Da en række af de fremsatte udsagn vedr. manglende tænder ikke synes at
være i overensstemmelse med racens standard, vil jeg foreslå dig at søge
seriøs rådgivning ved racens ansvarlige repræsentant Jane Juel Hansen,
jajuha@mail.tele.dk ,således du kan få en korrekt vurdering af dit
spørgsmål.

Mvh
Qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Heidi

Dato : 24-03-04 20:37

> [...]
> være i overensstemmelse med racens standard, vil jeg foreslå dig at søge
> seriøs rådgivning ved racens ansvarlige repræsentant Jane Juel Hansen,

Det kan jeg kun bifalde. Håber, at Jane virker mere seriøs end os
andre.... Det er tilsyneladende ikke seriøst at henvise til, at
manglende tænder er en fejl. Fair nok.

Heidi Sønderby

Fra : qfha

Dato : 29-03-04 20:41

"Heidi" skrev d. 24-03-04 20:37 dette indlæg :
> [...]
>
> Det kan jeg kun bifalde. Håber, at Jane virker mere seriøs end os
> andre.... Det er tilsyneladende ikke seriøst at henvise til, at

-----------
Nej, det er netop ikke nok at du synes at manglende tænder er en fejl.
Dette skal i udstillingssammenhæng sættes i relation til racens
standard. Og da en del af udsagnene i denne tråd, blot beror på enkelte
personers personlige holdning, og ikke racens standard, som er basis for
spørgerens udgangspunkt, kan man kun råde vedkommende til at søge
spørgsmålet besvaret hos racens ansvarlige repræsentant.

Har man spørgsmålet for øje, bliver der ikke spurgt om hvad der er en
fejl ved en hund, og hvilken fejl er størst eller om der skal avles med
fejl.
Nej, der bliver spurgt om hvordan man i Danmark håndterer en tandfejl på
udstilling.

Har man lyst til at diskutere/ytre sig ang. fejl på hund og deres
betydning generelt, er det normalt god tone at oprette egen tråd.

Mvh
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 30-03-04 09:52

"qfha" <qfha.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:40687c10$0$173>
> -----------
> Nej, det er netop ikke nok at du synes at manglende tænder er en fejl.
> Dette skal i udstillingssammenhæng sættes i relation til racens
> standard.

Du kan da ikke snakke dig fra, at manglende tænder er en fejl, uanset
racestandard.

Men selvfølgelig, det går meget godt i tråd med din holdning til HD- index.

Nogle schæfere mangler også p1 erne, og selvfølgelig er dette en fejl. Der
kan avles på disse hunde, men med mindre de har nogle rigtig gode
brugsegenskaber, bør man lade være.

Hvad hjælper det at politimanden sender hunden på stop, hvis den kun kan
lave sugemærker, men selvfølgelig er det ligegyldig, hvis den ikke kan løbe
tyven op pga. HD.

> Nej, der bliver spurgt om hvordan man i Danmark håndterer en tandfejl på
> udstilling.

Ja, du forklarer da meget fint, hvordan resultater kan manipuleres.

Vh. Winther, som tvivler på, at du som opdrætter bidrager til forbedring af
din race.

Fra : qfha

Dato : 31-03-04 06:18

"Winther" skrev d. 30-03-04 09:52 dette indlæg :

> [...]
>
> Ja, du forklarer da meget fint, hvordan resultater kan manipuleres.

> Vh. Winther, som tvivler på, at du som opdrætter bidrager til

Du bør som visse andre i dette forum ikke blot tro eller synes, hvad med
at vide og henholde sig til reglerne. Det er hvad jeg opfordrer til. På
udstilling er der visse regler baseret på en standard og de skal følges.
Så nytter det ikke noget at du og andre gerne tror og synes noget andet.
Deltag på tilstrækkelig mange udstillinger, få noget erfaring og viden.
Lær at tolke en standard for din race. Så vil du finde ud af at tingene
ikke er sort hvide. Alle hunde har fejl, nogle få er diskvalificerende
fejl, dette vil så fremgå at standarden. Når det ikke gør det, skal
fejlen vægtes i forhold til hundes øvrige fejl. Lær at forstå hvordan
dommere dømmer, så vil du få mere ud af udstillinger. Indtil da, vil det
måske være en god ide at høre efter hvad andre har af erfaringer, og
lære af det.
Så endnu engang, uanset hvad "man" i øvrigt mener, er det altså racens
standard der bestemmer, hvad der er en fejl.

Dine useriøse personlige angreb, kan kun underbygge at du heller ikke
her ved hvad du taler om.

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 31-03-04 11:06

> [...]
> standard der bestemmer, hvad der er en fejl.
>
> Dine useriøse personlige angreb, kan kun underbygge at du heller ikke

Jeg tror stort set du har kaldt alle der har skrevet i denne tråd for
uvidende indtil flere gange, så det kan jeg sagtens leve med.

Det jeg har svært ved at kapere, er at du prøver at bilde folk noget ind som
er helt hen i skoven.

Din holdning til HD index adskiller dig fra SERIØSE opdrættere, som gennem
selektivt avlsarbejde gør en stor indsats for at nedsætte antallet af hunde,
der må aflives før tid.

Din holdning til at manipulere inden den skal i ringen gør ikke hunden
bedre. Hvor går grænsen for dig?

Vh. Winther som slutter her.