hybrid hunde
Fra : simon leth jensen

Dato : 22-03-04 17:29

Hej NG
Jeg har lige været på kursus i hundesprog afholdt af Vibeke Reese, det var
et godt kursus.
Hun fortale om hybridhunde, det er ½ hund,½ ulv, det er også nogen af de
hunde her i DK. Jeg synes at det er utroligt at folk vil anskaffe sådan
nogen hunde, de kan bare ikke omgåes i fangeskab.
Vi så en video fra USA om de hunde og alle de ulykker der sker med dem og
man så en opdrætter der avlede på dem, hun var selv bange for de hunde og
når man ser deres adfærd er det ulvenes.
På et tidspunkt er man på et internat hvor de sidder helt henne i et hjørne
og venter på at blive aflivet for man kan ikke rede dem.
Når man feks. parre en labrador med en ulv kommer der nogle hvalpe der
ligner labradoren og nogle ulven, og det kan lige så godt være labrador
hvalpen der har ulve adfærden end den der ligner ulven.
Men når man står ude på trænings pladsen kan man ikke lige ved 1 øjekast se
om det er en hybrid hund, dem som køber disse hunde siger bare det er en
blandning hvilket det også er men alligevel.
Nogle folk skal bare have en portens forlænger.
Vibeke Reese sagde der er ca. 2 opdrættere her i DK, men hvor mange hvalpe
er der blevet til????
Er der nogen der kender nogen eller har set nogle skriv sig jeres mening.
Hilsen Tina

Fra : Holm

Dato : 22-03-04 21:02

"simon leth jensen" <simon.leth.jensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hunde her i DK. Jeg synes at det er utroligt at folk vil anskaffe sådan
> nogen hunde, de kan bare ikke omgåes i fangeskab.

Klip.

Hej Tina

Jeg har personligt mødt en af slagsen mens jeg arbejdede på et internat .(
den var kun i pension og blev altså hentet igen )
Meget flot hund , og den lignede mest en ulv...også af sind .
Den optrådte tydeligt som et vildt dyr i fangenskab , den løb frem og
tilbage i et væk , foran tremmerne i løbegården.
Men den var omgængelig og jeg var ikke på noget tidspunkt nervøs for den.
Det jeg oplevede var at man ikke rigtigt kunne opnå en tæt kontakt til den ,
det var som om den altid "spekulerede" på noget andet , den så nærmest lige
igennem mig !

Det jeg tænker lidt over når jeg tænker "hybrid" er egentlig at alle hunde
på sin vis er hybrider , skabt på denne måde , ihvertfald når vi tænker på
hvor mange ulve der i tidernes løb har parret sig med tamhunde ...og alle
hunde bærer jo en større eller mindre ulv indeni !
Bevidst avl af disse hunde billiger jeg ikke .
Vore Alaskan Malamute , Sibirian Husky og lign. racer , ligger tæt på ulvene
i natur , selv Border collien som tydeligt har bevaret sit instinkt for at
"jage/samle, og gerne i flok .

At man som avler selv er bange for disse hunde er fuldstændigt hen i vejret
, ...og så burde man bestemt ikke avle .

Mange hilsener Holm

Fra : Holm

Dato : 22-03-04 22:39

"simon leth jensen" <simon.leth.jensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
Klip!

Hej Tina

Du har svaret mig privat , men jeg svarer dig lige her )

Nu må du ikke misforstå mig , jeg er en meget stor fortaler for at man under
ingen omstændigheder anskaffer sig en hund fordi den "ser flot ud" !!

Jeg er meget enig med dig !
Ingen bør avle ulvehybrider og da slet ikke nogen som ikke selv har styr på
dem .

Det er korrekt at de let kan ende i hænderne på nogen der ikke aner en dyt
om adfærd , og så kan det gå gruelig galt ( men det jeg siger , er at det
kan det også med en hvilken som helst anden hund !..Hvis man intet ved om
hundeadfærd .)

Jeg kan forstå at du har set nogle ret voldsomme ting , og det får virkelig
en til at tænke over tingene , men det er jo kun positivt !)

Venlig hilsen Holm.

Fra : Leyna

Dato : 23-03-04 12:11

On Mon, 22 Mar 2004 22:39:10 +0100, "Holm" <dortheholm@mail.dk> wrote:

> [...]

>ingen omstændigheder anskaffer sig en hund fordi den "ser flot ud" !!

Hæ... Den forrige hund jeg havde var en jeg havde arvet, og hun var
ærlig talt mere sjælden end køn, men når man har lært hunden at kende
og elsker den over alt på jorden, ja, så er den jo verdens smukkeste
alligevel!

>Jeg er meget enig med dig !
>Ingen bør avle ulvehybrider og da slet ikke nogen som ikke selv har styr på
>dem .

Min mand er bange for Rottweilere og jeg selv er temmelig usikker
overfor Dobberman Pincher, så det ville da være hul i hovedet, hvis vi
begyndte at opdrætte en af disse racer. Umiddelbart kan jeg ikke se
forskellen.

> [...]
>kan det også med en hvilken som helst anden hund !..Hvis man intet ved om

Det ser man jo ofte nok eksempler på, og netop dette med ikke at have
styr på hunden/dyret burde sige noget om mennesket og ikke om dyret.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 22-03-04 21:46

On Mon, 22 Mar 2004 17:28:43 +0100, "simon leth jensen"
<simon.leth.jensen@mail.dk> wrote:

> [...]
>er der blevet til????
>Er der nogen der kender nogen eller har set nogle skriv sig jeres mening.

Det er hvad der er komet ud af forbudene imod Pit Bull Terriers ! I
USA hvor de i visse stater har forbudt Pitbulls skulle folk jo finde
noget nyt de kunne bruge som potensforlænger eller i hundekampe, og
hvad kan være "bedre" en en hybridulv, intet ! for hvis du parer ulven
med den "rette" hunderace, "og jeg tænker ikke på labrador" så får man
noget som er _langt_ farligere end en Pitbull nogensinde vil være !
nemlig et ægte rovdyr. De hunderacer som er blevet forbudt, havde
racestandarder og folk viste en masse om dem og de var i høj grad
kærlige over for mennesker, hvis de blev opdraget ordentligt ! men
hybridulve ved ingen noget om ! det siger jo sig selv når det er helt
nye blandinger som ingen fortid har, de vil være utilregenelige og
farlige ! jeg har læst om flere hybridulve der har vundet over
kamptrænede Pitbulls, og det troede man ikke kunne lade sig gøre men
det kan det ! og i usa har de svært ved at styre det fordi man jo ikke
lige altid kan se på en "hund" om det er en ulv eller hybrid eller
hvad det nu er.

så min pointe er at det er hvad der er kommet ud af at mennesket
forbød visse hunderacer, nu har folk bare fundet noget nyt "og endnu
farligere"

så til de få der stadig går ind for at forbyde flere hunderacer
herhjemme, de burde undersøge hvad hybridulve er og kan blive ! og så
spørge jer selv vil i hellere have dem til at vade rundt på gaderne?

disse opdrættere burde meldes til politiet, hvis man altså kan melde
dem for noget ? de er til fare for sig selv og alle andre når de avler
sådan noget.

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : Holm

Dato : 23-03-04 12:06

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

Klip.

så får man
> noget som er _langt_ farligere end en Pitbull nogensinde vil være !
> nemlig et ægte rovdyr.

Hej,
Jeg er kun enig ! Det er en skræmmende tanke.( Hvornår begynder man så at
krydse løver med almindelige tamkatte...gys)..

> [...]
> kærlige over for mennesker, hvis de blev opdraget ordentligt ! men
> hybridulve ved ingen noget om ! det siger jo sig selv når det er helt

Helt nye er de nu ikke , de her "hybrider" .
F eks har man haft kendskab til Tjekkoslovakisk ulvehund siden 1980érne .
Denne hund er blandet af schæfer og ulv (Karpatisk tømmerulv) .Den knytter
sig stærkt til ejeren , og er ofte sky overfor fremmede ( det i sig selv er
nok til at man ikke burde avle dem...hvad er værre end end nervøs hybrid ,
den ville bestemt reagere med at bide )
Så er der Saarloos Wolfhound , og den er faktisk kendt siden 1920´erne (
opdrættes i Holland) . Den skulle være lettere at lydighedstræne og fremstår
i beskrivelsen som mere "sympatisk" end førnævnte.
Igen er det en blanding mellem schæfer , men her canadisk ulv .
Som der er flere forskellige hunderacer , er der jo som bekendt også flere
ulve"racer" , og der er stor forskel på disse typer. En ulv er ikke bare en
ulv.

Jeg læste engang en bog ( kan desværre ikke huske hvad den hed ..) men
forfatteren havde en meget interessandt teori om hundes oprindelse .
Han protesterede lidt imod opfattelsen af at hunde stammer udelukkende fra
ulve , og begrundede sine iagtagelser hvor han antog at de også kunne sættes
sammen med bla sjakaler , ræve , hyæner , afrikanske vildhunde , Dingoer
,osv osv ...hvilket jo slet ikke er usandsynligt ..meget spændende bog
iøvrigt .

Jeg græmmes iøvrigt over menneskers "blodtørst" og tanker om at ændre på
naturen konstant ! Hundekampe er noget af det værste , ligesom alt andet
dyrplageri der kaldes "sport" for syge menneskers trang til vold !

> disse opdrættere burde meldes til politiet, hvis man altså kan melde
> dem for noget ? de er til fare for sig selv og alle andre når de avler
> sådan noget.

Politiet gør bare ikke en pind ( før det er for sent ! ) Igen mener jeg at
man bør have et "dyre-værns-politi " som også kunne se på disse ting , som
avl af farlige hybrider .

Og til sidst vil jeg bare sige ; ofrene er stadig dyrene ! De har aldrig
bedt om at blive avlet til syge formål , men blot til at leve frit og i fred
!

( ved godt at dette var et laaangt indlæg..jeg blev bare grebet

Mange hilsener Holm

Fra : JSC

Dato : 23-03-04 13:10

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammen med bla sjakaler , ræve , hyæner , afrikanske vildhunde , Dingoer
> ,osv osv ...hvilket jo slet ikke er usandsynligt ..meget spændende bog

Du har sikkert læst: "Egon Chr. Christensen: Fri Retriever dressur"

En rigtig god som mange hundeejere vil have glæde af at læse.....

/Jørgen

Fra : Holm

Dato : 23-03-04 13:43

"JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du har sikkert læst: "Egon Chr. Christensen: Fri Retriever dressur"
>
> En rigtig god som mange hundeejere vil have glæde af at læse.....

Nej , det var ikke den , det er jeg sikker på..den hed noget andet, og jeg
mener det var en udenlandsk forfatter.

Ellers tak for svaret, nu har jeg en ny hundebog at læse )

Holm

Fra : Jytte

Dato : 23-03-04 13:36

Holm wrote:

> Nej , det var ikke den , det er jeg sikker på..den hed noget andet,
> og jeg mener det var en udenlandsk forfatter.
>
> Ellers tak for svaret, nu har jeg en ny hundebog at læse )
>
> Holm

Det har nok været en af Konrad Lorenz, jeg mener den hedder "Hundeliv".

Hilsen
Jytte

Fra : Holm

Dato : 23-03-04 14:24

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det har nok været en af Konrad Lorenz, jeg mener den hedder "Hundeliv".
>
> Hilsen
> Jytte
>
> Hej Jytte

Ja det lyder faktisk mere rigtigt , mange tak !

Hilsen Holm

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-03-04 19:02

> [...]
> Jeg er kun enig ! Det er en skræmmende tanke.( Hvornår begynder man så at
> krydse løver med almindelige tamkatte...gys)..

Hej Holm

Det er ikke så skræmmende. Når der skrives, et ægte rovdyr, hvad mener man
så ???..

Pittbul's blev ikke forbudt, fordi de var rovdyr.

Der findes masser af dokumenterede tilfælder, hvor hunde har overfaldet
mennesker. Men ingen, hvor Ulve har overfaldet mennesker. Så at blande en
Ulv ind i en Pittbul, kan da kun gøre pittbul bedre.

Ulven er en af naturens skraldemænd, og lever næsten udelukkende af
individer, som alligevel ikke havde klaret sig, og da den jager i flok, og
løber byttet næsten til døde, før den angriber, er folk jo vist ved at
tillægge den egenskaber, som den ikke har. Men at Ulven er psykisk meget
stærk, og fysisk endnu stærkere, og meget hårdfør og udholdende, for ikke
også at sige meget intelligent, og mere snu end Ræven. Hvor ofte møder man
en agressiv Siberian Husky, det er sjældent ikke sandt, og man kommer næsten
ikke tættere på Ulven end denne, uden at være ULV.... Men kendetegnende for
både Ulv & Siberian husky, er at de trives ikke, holdt i små bure, eller
løbegårde. De er begge skabt til de store vidder og højt til loftet.

Men OK, dit gys går måske også mere i retning af, at Løven skulle blive
Lystdræber ligesom tamkatten.

M.V.H......Benny..

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-03-04 08:16

> [...]
>mennesker. Men ingen, hvor Ulve har overfaldet mennesker. Så at blande en
>Ulv ind i en Pittbul, kan da kun gøre pittbul bedre.

Jeg tror at du skal læse lidt mere om emnet inden du udtaler dig !

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-03-04 00:14

> Jeg tror at du skal læse lidt mere om emnet inden du udtaler dig !

Hej Punish

Hvad for en af delene, syntes du jeg skal læse mere om ????

M.V.H.....Benny..

Fra : Holm

Dato : 23-03-04 21:24

"Benny Mortensen" <zfhxrnry@skybizhost.com> skrev i en meddelelse

Hej Benny..

> Hej Holm

> Det er ikke så skræmmende. Når der skrives, et ægte rovdyr, hvad mener man
> så ???..

Ja , hvad mon man mener ...
det var ikke lige mig der skrev at man får et ægte rovdyr...så du skal nok
spørge Punish ...))

> [...]
> både Ulv & Siberian husky, er at de trives ikke, holdt i små bure, eller
> løbegårde. De er begge skabt til de store vidder og højt til loftet.

Ja , lige nøjagtigt , jeg tror vi er enige .

Hilsen Holm

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-03-04 08:17

> [...]
>ulve"racer" , og der er stor forskel på disse typer. En ulv er ikke bare en

Ok jeg har hørt om dem du nævner før, og de er jo så ikke helt nye
racer, hvis man altså kan kalde dem racer. Det jeg mener med nye racer
som man ikke kan kende adfærden på osv er hvis en eller anden idiot
blander en rotweiler med en ulv am.bulldog eller ligende, pitbulls vil
de nok ikke blande de steder hvor de mener at have brug for den slags,
da en ulovlig race jo også vil være ulovlig selv om den kun er halv
altså en blanding

> [...]
>sammen med bla sjakaler , ræve , hyæner , afrikanske vildhunde , Dingoer
>,osv osv ...hvilket jo slet ikke er usandsynligt ..meget spændende bog

,,,,,ja det lyder da meget sansynligt, nu ved jeg ikke om en vild
hyæne er vildere end en vild ulv, de er sikkert begge to vilde så
hvorfor skulle fortidens opdrættere kun have brugt ulve

>Jeg græmmes iøvrigt over menneskers "blodtørst" og tanker om at ændre på
>naturen konstant ! Hundekampe er noget af det værste , ligesom alt andet
>dyrplageri der kaldes "sport" for syge menneskers trang til vold !

ja de burde selv slås hvis de altså turde ! jeg kan ikke være helt
modstander af hvad der er forgået i fortiden da de gamle hundekampe jo
har givet mig min race men det var jo altså også for 100år siden
nu burde folk være blevet lidt mere kultiverede, men det er desværre
ikke alle der har fulgt med udviklingen.

Fra : KennelKipler

Dato : 23-03-04 09:00

"simon leth jensen" skrev d. 22-03-04 17:29 dette indlæg :

Hej Tina.

Vi møder to ulvehybrider når vi lufter til daglig. Den ene er altid i
snor, flexline, og ejeren har nul kontrol over den. Den vil ekstremt
gerne hen til andre hunde, men jeg har aldrig set den få lov til det.

Den anden går altid løs, og bruger _hele_ luftearealet, hvilket også
betyder at den løber længere væk end ejeren kan kalde den til sig. Men
den vender tilbage igen.
Den er ekstemt sky, nærmer sig ikke mennesker. Dog løb den en dag meget
tæt og truende mod min dreng, og det resulterede i at min tæve var
hurtig: løb imellem, og stoppede hybriden, for derefter at jage den væk.

Jeg syns de er meget tydelige i deres signaler, men det er ikke hunde.
Og mine hunde er ikke helt trygge ved dem. Så vi går andre veje når de
er på plænerne, problemet er bare at hybriden jo følger med, og ejeren
ikke kan kalde den til sig.

Jeg syns det er dybt godnat at lave disse hybrider, for som hundeejer
har man ikke gavn af dem i det daglige, hvis de har ulvens adfærd. Og
altså må argumentet være at man har dem pga. udseendet, og helt ærlig,
hvem ved sine fulde fem køber en "besværlig hund", bare fordi den er
flot?
Lad ulven være ulv, og så køb en af de domesticerede racer som mennesket
har fremavlet til div. formål.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 23-03-04 10:23

Hej Tina

Ih - jeg var også for nyligt på kursus med Vibeke Reese, kanon
instruktør! Desværre havde hun glemt den video som du her har set, jeg
er misundelig
Vi fik så fortalt om hybrider istedet, og jeg er DYBT imod man avler
på den slags, almindelige mennesker kan jo ikke magte sådanne hunde,
de kan jo dårligt nok magte en almindelig hund..

Jeg tror ikke jeg har set nogle og med det jeg har hørt om dem har jeg
heller ikke lyst til at møde en sådan hund..tror ikke der kommer noget
godt ud af at avle på den slags..vi har brugt generationer på at
tilpasse vores tamhund vores behov og blot på et øjeblik kan man
ødelægge århundreders avl ved igen at føre ulve ind i vores hunde..så
starter vi jo forfra igen..mange har jo rigeligt problemer med at
tilpasse vores tamhunde og dæmpe nogle af de stærke instinkter der jo
STADIG ligger i dem..

Det er en skræmmende udvikling det der her er gang i..

Mange hilsner

Jeannette Svensson/..asko
www.lemanszone.dk/jeannette

Fra : Leyna

Dato : 23-03-04 12:05

> [...]

>hunde her i DK. Jeg synes at det er utroligt at folk vil anskaffe sådan
>nogen hunde, de kan bare ikke omgåes i fangeskab.

Det er ikke fordi jeg umiddelbart drager nogens ord i tvivl, men
hvorfor kan de ikke omgåes i fangenskab?
Tamhunden stammer jo oprindeligt fra ulven, så jeg forstår ikke
umiddelbart, hvorfor man ikke skulle gøre en ulv eller ½-ulv tam.
Det må du meget gerne uddybe lidt. Vi har jo ikke været med på kurset.

Fra : nemoris

Dato : 23-03-04 20:04

> [...]
og
> når man ser deres adfærd er det ulvenes.

klip...

Der er faktisk to hunderacer som er meget nært beslægtet med ulve;
Saarloswolfhond og Ceskoslovensky Vlcak (Tjekoslovakisk ulvehund) som
tit bliver kaldt ulvehybrider. Jeg stiftede bekendtskab med den ene af
slagsen ved opdrætteren hvor min spinone kommer fra, hun havde også en
halvvoksen hvalp af den tjekkiske slags, som har fungeret som udmærket
storesøster for spinonekuldet. De har lært hundesprog, så godt deres
lange hængeører nu tillader det, et melankolsk ulvehyl har de også fået
lært.

De er sky, og gemmer sig ved første kontakt med mennesker de ikke
kender. Efter at være accepteret af flokføreren, som altså bør være et
mennekse, kommer de forsigtigt frem og snuser til den nyankomne som gør
bedst i at ignorere dem. Når isen endelig er brudt, det er ikke helt så
nemt som de lyder, er de nærmest som normale hunde, dog er de meget
signalfølsomme. Over for hunde taler de hundesprog, og en lille
hysterisk skødehund der farer i synet på en ulvehund må regne med at få
svar efter håndbogen i hundesprog. Det er ikke en hund man
hyggespadserer med ad en gågade eller ligndende.
De kræver lige så meget motion som en border collie burde have, hovedet
skal også bruges. De er estremt hurtige, men ikke så tunge endda,
Saarlos W. op til 40 kg, CsV omkring de 30kg. De trives ikke i en
hundegård, men kræver selskab af mennesker og andre hunde hele tiden.
Overfor mennekser er de ikke ubetinget lydige, de kan lære en masse og
gengive det hvis de vil, eller også ikke. Der er trods alt opnået gode
resultater til lydighedsprøver. Agility er også godt.
Det er flokdyr der ikke kan være alene hjemme ret lang tid af gangen, og
da slet ikke 8 timer. Måske en halv time, eller måske ikke engang...
Begge racer blev fremavlet fordi nogen var utilfredse med schæferhunden
og dens mange skavanker. Saarloswolfhond stammer fra en krydsning mellem
Schæferhund og canadisk ulv, som siden begyndelsen af 1930'erne er
blevet forædlet ved selektiv avl. Ceskoslovensky Vlcak (CsV) er
fremavlet af det tjekkiske grænsepoliti i 1950'erne som også var
utilfredse med de vakkelvorne schæferhunde, denne race er en krydsning
af schæfer og karpatisk ulv.
Begge racer viste sig uegnede som tjeneste/vagthunde, især på grund af
deres skyhed overfor mennesker. I dag fungerer de mest som hobbyhunde,
Saarloswolfhond er i enkelste tilfælde set som blindehund. Et par af
schæferhundeskavankerne har de desværre også fået med.

Det er dårlige racer for de fleste, og den gode kammerat for de meget få
der kan og har mulighed for at leve 100% på hundenes vilkår.
Den gode ejer er ikke ham der sidder på bænken med kammeraterne og
drikker bajere, og lige kan balancere hen til lottodisken når promillen
en sjælden gang komme runder 1. Den gode ejer er heller ikke den der må
afse det meste af sin tid til arbejde, famile, sport (hundesport, jo!).
Det er heller ikke den gode ejer der kun vil bruge sin hund til
udstillinger hvor den sikkert vil vække opmærksomhed, men som ikke kan
fastholde sin position som flokfører. Sådan kan man blive ved.
Der er ikke mange hvalpe i udbud af samme grund, dertil kommer at
hunhunde kun kommer i løbetid en gang i året, stadig bundet til
årstiderne. En hanhund af CsV der møder en hunhund i løbetid midt på
sommeren kan heller ikke gøre noget ved sagen...
Trods alt er der dog nogle få mennesker der har glæde af de omtalte
racer, og hvor også hundene fungerer fint.

Sideløbende er der sket planløse krydsninger med tamhunde og ulv, det er
især dem der forhandles som potensforlængere for dem der kræver sådan
noget, det er mennesker hvis kendskab til ulve hovedsageligt stammer fra
Rødhætte eller de tre små grise. Der var en sag med en der konstant
havde tre ulvehybrider indelukket i en hundegård, hvorfra de sommetider
undveg. Den slags hunde trives dårligt i en hundegård. Som personlig
beskyttelse er de heller ikke meget værd, og som "taberhest" der trasker
hæslen på sin slingrende herre ad en gågade trives de meget dårligt,
betydeligt dårligere end de kamphundearter der plejer at skulle agere
taberhest.

I USA er de gode til at forkludre begrebet kæledyr, hunde kan købes i
butikker, og indstillingen er en helt anden. De er også helt gode til
skræmmehistorier, og at farve sandheden. Bedre end os Eurpæere, og vi
kan også en hel del på det felt.

Hilsen Kim

http://www.kandu.dk/