Begrebet "den tredie verden"
Fra : John Clausen

Dato : 22-03-04 16:55

Er der nogen der ved hvad "den tredie verden" dækker over og om der findes
"en første verden" og "en anden verden"?

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-03-04 17:04

John Clausen <john.clausen@it.dk> writes:

> Er der nogen der ved hvad "den tredie verden" dækker over og om der
> findes "en første verden" og "en anden verden"?

Den første verden er Nato og de vestlige allierede lande, den anden
verden er de kommunistiske lande og den tredje verden er de
ikke-allierede lande.

De ikke-allierede lande er oftest de fattige lande og derfor er den
daglige betydning nok de underudviklede lande.

http://en.wikipedia.org/wiki/Third_World

The term was coined by economist Alfred Sauvy in an article in the
French magazine The Observer of August 14, 1952. It was a deliberate
reference to the 'Third Estate' of the French Revolution. Tiers
monde means third world in French. The term gained widespread
popularity during the Cold War when many poorer nations adopted the
category to describe themselves as neither being aligned with NATO
or the USSR, but instead composing a non-aligned "third world."

http://en.wikipedia.org/wiki/World#First_world,_second_world,_third_world

The terms First World, Second World, and Third World are used to
divide the nations of Earth into three broad categories. Originally,
First World referred to capitalist societies, Second World to
centrally planned Communist ones, and Third World for the remainder
of the planet, mostly developing countries based on tribal systems.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Bo Warming

Dato : 22-03-04 20:40

"John Clausen" <john.clausen@it.dk> wrote in message
newsr49s6ag8y1h6dw@news.cybercity.dk...
> Er der nogen der ved hvad "den tredie verden" dækker over og om der findes
> "en første verden" og "en anden verden"?

Mon ikke Vest og Øst blok var første og anden verden i den kolde krig

Tredie verden er idag røven af 3. division

-superligaen er USA,Japan,EU
Superqualen er Kina og Indien, godt på vej

Resten er sjældent værd at røre undtagen at handle råstoffer
Dog er Thailand og Malaysia ret konfuzianske og måske med i midtergruppen

Fra : Niels Bauer

Dato : 22-03-04 22:40

"Bo Warming" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Tredie verden er idag røven af 3. division
>
> -superligaen er USA,Japan,EU
> Superqualen er Kina og Indien, godt på vej

hehehe

Så har man oplevet det med. Et humoristisk indlæg fra Bo Warming. Tør næsten
ikke spørge om det var bevidst. Orker næsten ikke at høre om hvad Nietzsche
siger til det.

--
Niels Bauer

Fra : alexbo

Dato : 22-03-04 21:18

"John Clausen" skrev

> Er der nogen der ved hvad "den tredie verden" dækker over og om der findes
> "en første verden" og "en anden verden"?

Jeg opfatter det som fortsættelsen af "den gamle verden" og "den ny
verden". Europa m.m., og Amerika.

mvh
Alex Christensen