Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indstillinger med Canon EOS 300D
Fra : Erik Aalund

Dato : 22-03-04 12:12

Jeg er lige kommet lidt i tvivl ved.r instillingerne i EOS300D.
Hvis man fotograferer i RAW, skal man så også vælge de forskellige
forudindstillede "behandlingsparametre" i kameraet og farverum som
f.eks. Adobe RGB? - eller har det ingen betydning.

Hilsen
Erik
www.aalund.esenet.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 22-03-04 15:14

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man fotograferer i RAW, skal man så også vælge de forskellige
> forudindstillede "behandlingsparametre" i kameraet og farverum som
> f.eks. Adobe RGB? - eller har det ingen betydning.

Hvis du "fremkalder" RAW-filerne med Capture One dSLR, så er den ligeglad med
indstillinger som kontrast og skarphed ect. - det eneste den bruger, er
hvidebalancen, som den sætter til "As Shot". Jeg vil bare lade dem stå på
standart, for det har kun indflydelse når du vælger at gemme som JPG.

Angående farverum, så kan du også bare lade den stå på standart (sRGB). Når du
tager billedet i RAW-format, så er det egentligt sort/hvid og derfor kan du
fint vente med at angive et destinationsfarverum til du fremkalder billedet.
Jeg vil anbefale, at du bruger Adobe RGB 1998 til arkivbilleder, da dette
farverum er noget større end sRGB (mulighed for bedre kontrol over kraftige
farver). Det kræver naturligvis, at du har indstille Photoshop korrekt (dvs.
at den arbejder i Adobe RGB 1998-farverummet). I alle andre programmer vil
billedet se fladt og kedeligt ud, så hvis billedet skal bruges på en
hjemmeside, sætter du bare Photoshop til at konvertere til sRGB-farverummet
(Image > Mode > Convert to Profile og sætter så destination til 'sRGB
en-masse-tal') og vælger Save For Web.

Der er lidt læsning om RAW-formatet og fordelene herved her:
http://fotoportal.dk/artikler/raw.aspx

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Henrik

Dato : 22-03-04 17:46

On 22/03/04 15:14, in article 405ef4aa$0$28876$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> en-masse-tal') og vælger Save For Web.
>
> Der er lidt læsning om RAW-formatet og fordelene herved her:

Hej i NG

Mig bekendt så indeholder Raw ingen af ovennævnte indstillinger andet end
hvidbalancen som du rigtig skriver, men at lade den står på "as shot" fordi
det kun har indflydelse på konverteringen til jpg. er noget sludder? Du har
netop mulighed for at sætte hvidbalancen som man syns den skal være i
forhold til det billedet du ser på skærmen, f. eks kold eller varmt etc.

Indstilling af farveforum på kameraet har ingen betydning når du tager
billeder i RAW, det sætter du selv i dine indstillinger i programmet du
bruger til at redigere dine RAW filer med , Photoshop 7 og CS eller Capture
One etc. Photoshop 7 kræver dog en plugin som ikke understøtter b. la. Canon
EOS 10D. Alle de indstillinger dit kamera sætter når du tager i JPG,
kontrast, skarphed, farvemætning, lys etc. det er du selv herre over når du
tager i RAW, og ikke nok med det så kan dit billede være op til 4 f stops
underbelyst og du kan i de fleste tilfælde få et godt resultat, Chromatic
Aberrations kan du også fjerne eller nedsætte i mange tilfælde.

En anden ting er, jeg kunne ikke drømme om at lave en RAW om til JPG, da der
mistes billede kvalitet, gem som TIFF eller PSD så undgår du tab og arbejd
evt. i 16 Bit og vil du have et større farve forum end Adobe RGB så brug
Prophoto RGB. Ca. 20% større end Adobe RGB 1998.

Mvh.

Henrik

Fra : KNL DtP

Dato : 22-03-04 18:25

"Henrik" <homeedit@jobber.dk> skrev i en meddelelse

> men at lade den står på "as shot" fordi
> det kun har indflydelse på konverteringen til jpg. er noget sludder?

Absolut, for det var slet ikke sådan jeg mente det.

Naturligvis *skal* man ikke bruge den farvetemperatur kameraet har foreslået -
ofte vil en lille finpusning give et meget bedre resultat. Det jeg mente var,
at C1 dSLR som det eneste bruger farvetemperaturen til visning. Den "gemmer"
den som As Shot, men det giver jo ingen grund til at lade den stå sådan.

Min klumrede formulering vdr. JPG var ment sådan at, man på kameraet ligeså
godt kunne lade kontrast og skarphed stå på standartværdien, da det kun har
indflydelse når man på kameraet vælger at skyde i JPG. Naturligvis skal man
ikke lade kontrast og skaprhed være ved RAW-konvertering - det er jo hele
fidusen ved dette geniale fil-formatet :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Henrik

Dato : 22-03-04 19:21

On 22/03/04 18:25, in article 405f2179$0$18670$ba624c82@nntp05.dk.telia.net,
> [...]

> ikke lade kontrast og skaprhed være ved RAW-konvertering - det er jo hele
> fidusen ved dette geniale fil-formatet :)

Hej Kristian,

Måske jeg bare har misforstået din fortolkning, det beklager jeg.

Henrik

Fra : KNL DtP

Dato : 22-03-04 20:23

> Måske jeg bare har misforstået din fortolkning, det beklager jeg.

Nææ, det var nu mig der var i færd med at skrive én ting - men valgte så en
anden formulering, hvorved hele sætningen blev absolut uforståelig :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk