MS Windows
briani 27239
boot.ini og winxp og win98
Fra : Carsten Riis

Dato : 22-03-04 00:29

Hej alle windows-hajer (m/k)

jeg har en computer, hvor der er 2 harddiske.

En harddisk på den første IDE-kanals primær plads (c-drevet, 80 Gb)
og
en harddisk på den anden IDE-kanals primær plads (d-drevet, 6,4 Gb)

(Der er også et cd-romdrev på den første IDEkanals slave plads, men det
er ligegyldigt i denne sammenhæng).
Der er ikke lavet partitioner og andre krumspring på nogen af diskene.

jeg har på c-drevet installeret winXP. Kører fint.
Jeg har på d-drevet min gamle installation af win98 liggende.

Nu vil jeg jo gerne køre flere operativsystemer.
Til dette formål har jeg fundet ud af, at jeg skal rode med filen
boot.ini, som på nuværende tidspunkt ser således ud:

------------
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect
-------------

For at få valgmuligheder ved opstart af computeren og jeg ikke tager
helt fejl, så skal boot.ini se nogenlunde således ud:

--------
[...]
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft 98"
---------

Da windows-hjælpefilen påstår at uhensigtsmæssig manipulation af
boot.ini kan ødelægge mulighederne for opstart, så vil jeg helst undgå
at begår fejl, så for kvalificerede svar vil jeg blive glad.

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Laziter [9440]

Dato : 22-03-04 00:37

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Professional" /fastdetect
> multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft 98"

Det ser ikke helt forkert ud, det eneste jeg vil sætte en finger på er
/fastdetect
Du skulle jo gerne have lov til at vælge selv, så den skal væk.

Mvh
Benjamin

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-03-04 05:38

Du aner tydeligvis ikke hvad du taler om. /fastdetect har ikke noget
at gøre med muligheden for at vælge og den skal ikke væk.

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-03-04 08:54

Jens Peter Karlsen wrote:

> Du aner tydeligvis ikke hvad du taler om. /fastdetect har ikke noget
> at gøre med muligheden for at vælge og den skal ikke væk.

Hvad gør den variabel så? Det ville klæde dig at forklare, hvad den så
bruges til.

mvh

Carsten Riis

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-03-04 21:56

Faktisk lige ud af landevejen.
Fast = hurtig
Detect = detektion

Altså "hurtig detetcion" (af hardware).

Du kan prøve at fjerne den og se hvor langsom din computer så bliver
til at boote.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 22-03-04 10:21

> Du aner tydeligvis ikke hvad du taler om. /fastdetect har ikke noget
> at gøre med muligheden for at vælge og den skal ikke væk.

Du aner tydeligvis ikke hvordan man så beskriver sin påstand.
Du burde da i det mindste komme med en forklaring på hvordan man så skal
gøre når nu du mener at du er så klog..

/Benjamin

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-03-04 21:59

Se mit svar til Carsten. Det er ikke ligefrem raketvidenskab der skal
til. Bare et opslag i hjælpen.

On Mon, 22 Mar 2004 10:21:04 +0100, "Laziter [9440]"

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-03-04 09:13

"Laziter [9440]" wrote:

> Det ser ikke helt forkert ud, det eneste jeg vil sætte en finger på er
> /fastdetect
> Du skulle jo gerne have lov til at vælge selv, så den skal væk.

Det kan godt være, at det ikke ser helt forkert ud, men det virker bare
ikke.

Windows påstår, at der er noget i vejen med opsætningen af hardwaren
og/eller harddisken.

Jeg har prøvet at skifte et-tallet ud med 2 og 3, men det virker ikke.
samme resultat.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 22-03-04 10:39

> Det kan godt være, at det ikke ser helt forkert ud, men det virker bare
> ikke.

Så er der tjekket lidt op omkring sagerne... Jeg tog fejl i første omgang,
beklager.

Du skal bruge /fastdetect ved begge indstillinger til operativsystemer.

Jeg fandt et link du kan se det på:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q289022

Mvh
Benjamin

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-03-04 10:53

Carsten Riis skrev i et indlæg på usenet:
> jeg har på c-drevet installeret winXP. Kører fint.
> Jeg har på d-drevet min gamle installation af win98 liggende.
> Nu vil jeg jo gerne køre flere operativsystemer.

Der er hørt eksempler på at det KAN lade sig gøre - men det er vist
noget af et puslespil at få til at at virke.

Det normale er at man installerer Windows 98 først - og når man derefter
installerer Windows XP, så sørger den selv for at lave boot.in og
multiboot-menu og al det der.....

Win98 kan IKKE lave denne multiboot, så derfor skal man normalt gøre det
i denne rækkefølge.

Du kan prøvet at installere Win XP igen og vælge at reparere den
eksisterende installation og se om den ikke gør det - men jeg er ikke
helt klar over hvor mange af dine instillinger i XP, der ryger ?

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-03-04 18:49

Jan Vestergaard wrote:

> Du kan prøvet at installere Win XP igen og vælge at reparere den
> eksisterende installation og se om den ikke gør det - men jeg er ikke
> helt klar over hvor mange af dine instillinger i XP, der ryger ?

Nej, det har jeg ikke....og hvis jeg kan slippe for at gøre det igen, så
gør jeg gerne det.

win98 er bare en "nice to have"-ting. Kan jeg ikke klare det med de
krumspring via Laziters tips, så er det sgu også lige meget.

mvh

Carsten

Fra : Pico

Dato : 24-03-04 01:12

Carsten Riis wrote:

> [...]
>

> win98 er bare en "nice to have"-ting. Kan jeg ikke klare det med de
> krumspring via Laziters tips, så er det sgu også lige meget.

Jeg mener kun Win 98 kan køres fra C drevet, XP kan du selv vælge
hvilket drev den skal køre fra. Du kan evt bytte om på dine diske så
den med Win 98 sider som C, så booter du på XP cd'en og vælger at
repeerere XP, det skulle beholde alle dine indstillinge og du skulle få
en brugbar bootini på c drevet.
Bemærk lige at du skal først vælge reperere efter du er begyndt på
installationen af XP, ikke ved den mulighed der kommer før du har
klikket påInstallere.
Pico