Hvor længe kan vand i vandtanken holde sig~
Fra : Fly

Dato : 22-03-04 00:07

Hejsa!

Jeg har en lille båd uden vandtank eller for den sags skyld ret mange andre
tekniske finurligheder. Efter at have set et par tidligere indlæg om det at
skylle sin vandtank, evt. tilsætte tabletter m.m. er jeg nok blevet lidt
varm på at få lavet noget med en lille vandtank og et simpelt pumpe/slange
system.

Nu kommer så det store spørgsmål:

Hvis jeg nu placerer en tank af plastic eller rustfrit stål naturligvis i
skygge...

Hvor længe kan jeg så forvente at det vand holder sig friskt under danske
forhold.

Nu tænker jeg ikke så meget på hvor længe det rent teknisk/bakteriemæssig er
friskt, får det er det vel knapt nok når det kommer ud af vandhanen Jeg
er mere ude efter hvor "gammelt" andres vand bliver uden at I bliver syge,
eller vandet smager/lugter af andet end vand.

Jeg venter spændt.

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : PKJ

Dato : 22-03-04 00:31

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
syge,
> eller vandet smager/lugter af andet end vand.

Jeg har aldrig tilsat noget til vandet. Har sejlet i Skandinavien og
nede hvor det var rigtigt varmt.
Det er blevet til næsten 100.000 sømil og over 45 år. Har aldrig
oplevet dårligt vand
fra en lystæt tank. Rigtige jerntanke har været svummet med cement,
medens rustfri tanke
har været som de er.

En Polyethylen vanddunk på 20 l. blev engang ret grøn af alger efter et
besøg på Nyord i første
halvdel af 60'erne. Men den fik ret så meget lys. -Dengang var
vandpumperne på gårdene
bundet sammen med ajlepumpen for ikke at vælte.

Hvis vandet har stået stille mere end 5-6 mdr. har jeg dog tømt tanken
før den blev genfyldt.

/PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-03-04 00:04

Jeg har haft en med rustfri tank: aldrig nogle problemer

Nu har jeg en med plastic tank, der står i skygge: Altid problemer. Det
bliver "dårligt" på få uger.

Moralen er (ilfg mig): skygger er en skidt løsning. Totalt "mørk" (rustfri)
installation er nødvendigt. - så er det tilgengæld rimeligt sikkert at det
funker ...

Bjarke