Indekatte, bare en tanke
Fra : Ukendt

Dato : 21-03-04 20:07

Jeg går sådan lidt & tænker på, hvor gammel en inde-kat egentlig bli'r
normalt? Og hvor tit skal de aflives til sidst, istedet for at de får en
naturlig død af naturlig alderdom? Jeg frygter sådan at skulle aflive min
kat på et tidspunkt. Den er omkring 16 år nu, har haft noget med blæren for
et stykke tid siden & får nu speciel tørkost fra dyrlægen. Jeg skal op med
en urin-checkprøve på tirsdag, samt ha' givet den piller mod betændelse fra
en tand den har knækket i overmunden. Jeg ved da godt at den efterhånden
sover meget, men når den nu ikke lige fejler noget, så er den jo frisk &
kælen, så jeg vil jo meget nødigt skulle behøve gøre mig tanker om aflivning
af kræet. Man holder jo trods alt af det kære dyr, ikke?
Nå, men det var bare noget jeg kom til at tænke på.

Thomas

Fra : zasha

Dato : 21-03-04 20:44

<klip> Jeg går sådan lidt & tænker på, hvor gammel en inde-kat egentlig
bli'r
> normalt? Og hvor tit skal de aflives til sidst, istedet for at de får en
> naturlig død af naturlig alderdom?
</klip>

Hej Thomas
Jeg synes du skulle snakke med din dyrlæge om det, for det er jo umuligt at
svare, da jeg ikke kender din kat.
Udekatte dør jo ikke ligefrem altid en "naturlig død" og tænk på at man
anslår at 70.000 katte dræbes i trafikken årligt i Danmark!
En fritlevende kat bliver i gennemsnit TO år....så din kat på 16 år har jo
overlevet utallige fritlevende katte. Du har altså givet ham et rigtigt godt
langt liv allerede :)

[citat:Verdens ældste kat var formentlig hunkatten Puss, som døde i 1939 i
en alder af 36 år og 1 dag. En nyere aldersrekord blev sat af hunkatten Ma,
som blev 34 år gammel. Normalt bliver katte ikke mere end max. 20 år
gamle.http://www.dr.dk/zoom/vaps/sider/spoergomdyr/undersider/spoergsmaal/ka
t/side004.shtml]

Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk
og
http://chocolade.dk

og
http://www.onlinesalg.dk/default.asp?Firmaid=3636

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 22-03-04 06:13

zasha wrote:

> [citat:Verdens ældste kat var formentlig hunkatten Puss, som døde i
> 1939 i en alder af 36 år og 1 dag. En nyere aldersrekord blev sat af
> hunkatten Ma, som blev 34 år gammel.

Jeg har læst dette flere gange - men kan det virkelig være rigtigt?? - det
lyder helt utroligt. Jeg tænker lidt på om ejeren har haft flere katte og
bare sagt at det var den samme...

Mvh.
Danielle

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-03-04 07:49

Danielle skrev
<Jeg har læst dette flere gange - men kan det virkelig være rigtigt?? - det
lyder helt utroligt. Jeg tænker lidt på om ejeren har haft flere katte og
bare sagt at det var den samme >

Der har faktisk været nogle stykker af de rigtig gamle katte. D. 17 /3 var
denne artikel i en engelsk avis
http://www.thesun.co.uk/article/0,,2-2004121997,,00.html

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Kate

Dato : 21-03-04 20:44

<Thomas> wrote in news:405de7fa$0$228$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Man holder jo trods alt af det kære dyr, ikke?

Jo, og heldigvis for det

Jeg har selv en kat der fylder 14 til Juni og tænker da også på at jeg
håber han bliver _meget_ ældre. Hans søster blev aflivet sidste år,
faktisk er det næsten dagen for hendes død. Hun fik desværre kræft i
kæben og da jeg/dyrlægen opdagede det var det så fremskredent at han
anbefalede at give hende fred, hvilket hun så fik.
En anden kat blev kun 8½ år også aflivet pga sygdom.
Hvor gamle de generelt bliver ved jeg ikke, men jeg har en kollega som
har en kat der er 17 år og den er inde/udekat. Så det er nok meget
forskelligt.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Doris

Dato : 21-03-04 22:15

Den ene af mine hunkatte bliver 14 år og hun er ude og indekat, opfører
sig som en killing :)
Doris.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-03-04 01:31

In article <405de7fa$0$228$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, <Thomas>
wrote:

> Jeg går sådan lidt & tænker på, hvor gammel en inde-kat egentlig bli'r
> normalt? Og hvor tit skal de aflives til sidst, istedet for at de får en
> naturlig død af naturlig alderdom?

Jeg gætter på, at fordi man er så "tæt" med en indekat, opdager man
ofte de små tegn på, at nu har mis det bare ikke godt mere. Og at det
ofte fører til en aflivning et stykke tid før katten dør "af alderdom",
inden den får det _for_ skidt?

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-03-04 01:44

wrote:

> [...]

ofte de små tegn på, at nu har mis det bare ikke godt mere. Og at det
ofte fører til en aflivning et stykke tid før katten dør "af alderdom",
Hvor længe din kat har det godt endnu, er der jo desværre ingen der kan
spå om, det er helbredsmæssigt og så vidt jeg forstår også lidt
genetisk bestemt. Men der er da set at katte bliver ret gamle, en 16 -
18 år?

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-04 06:13

Men der er da set at katte bliver ret gamle, en 16 -
> 18 år?

En af mine veninder havde en vvs-mand på besøg en dag, hvis kat var blevet
24 år, det må jo siges at være en pæn alder. Men hovedsagen for mig, vil
ikke være om den fylder 18, 20 eller 24 år, snarere at aflivningen kan
undgåes. Jeg kan ikke forestille mig at have hjerte til at tage den til
dyrlægen, velvidende at den ikke kommer med hjem igen. Nå, men jeg vil jo
bare håbe at den snart slipper for flere sygdomme & bare får en god
alderdom, det synes jeg jo at den har fortjent.

Thomas

Fra : Ragna

Dato : 22-03-04 09:17

Thomas skrev:
> [...]
>Jeg kan ikke forestille mig at have hjerte til at tage den til
>dyrlægen, velvidende at den ikke kommer med hjem igen.

Hej Thomas!
Du skal tænke på, at det ikke altid er smertefrit for en kat at dø en
såkaldt "naturlig død".
Katte viser ikke altid, hvor dårligt de har det, så det er vores opgave som
ejere at sørge for at undgå at de skal lide.
Som regel ved vi ejere godt, hvornår livet ikke er værd at leve længere for
vores elskede katte, og så gør man sin gamle ven en tjeneste ved at tage den
tunge beslutning - og for vores vedkommende har vi altid fået dyrlægen til
at komme ud til os, så katten kunne spares for den sidste, hårde tur til
dyrlægen og få lov at sove fredeligt ind i sin egen sofa.

Vores katte gennem tiderne har alle haft adgang til en indhegnet have, og de
er blevet henholdsvis 11, 14 og 17 år.

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-04 16:13

for vores vedkommende har vi altid fået dyrlægen til
> at komme ud til os, så katten kunne spares for den sidste, hårde tur til
> dyrlægen og få lov at sove fredeligt ind i sin egen sofa.

Tænk, det vidste jeg ikke at man kunne. Det vil nok være at foretrække,
fremfor at den trækker vejret for sidste gang oppe hos dyrlægen. Men jeg
håber jo stadigvæk at katten selv slukker lyset, når den ikke synes det er
sjovt mere alligevel..

Thomas

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-03-04 15:43

In article <405e75fc$0$219$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, <Thomas>
wrote:

> [...]
> undgåes. Jeg kan ikke forestille mig at have hjerte til at tage den til
> dyrlægen, velvidende at den ikke kommer med hjem igen.

Det forstår jeg meget godt, det er nok den sværeste tjeneste, du kommer
til at gøre din kat.
Men du skal se på det som, at du gør den en tjeneste, når den er så
syg, træt eller gammel at livet ikke er værd at leve mere.
Og når du kender din kat og elsker den, vil det sikkert være indlysende
for dig hvornår det er nok; og så gælder det om at sætte sin egen trang
til at "holde fast" til side og hjælpe sin kat en sidste gang.
Det er hamrende svært og jeg gruer for den dag det bliver min tur. Men
det er det eneste rigtige.

Fra : Kate

Dato : 22-03-04 19:46

<Thomas> wrote in news:405e75fc$0$219$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Jeg kan ikke forestille mig at have hjerte til at tage den til
> dyrlægen,

Det er også det sværereste jeg har været med til og med ca. 20 år med
dyr, katte og kaniner, er det blevet til en del gange til dyrlægen.
Aldrig er det blevet nemmere, men for mig er det dog alligevel en del
af "pakken", en del af min kærlighed til bemeldte dyr, at jeg kan sige
farvel inden det bliver for uværdigt. Men indrømmet, de kaniner som er
døde herhjemme har det været, om ikke lettere, så anderledes at sige
farvel til.

Fra : Jernladyen

Dato : 29-04-04 13:32

Hej Thomas.
At din kat har vrøvl med blæren, behøver ikke have noget med alderen at
gøre. Da vores den ældste kom tilløbende, gik der ikke ret lang tid, før
han havde blærebetændelse - 3 gange med jævne mellemrum.

Det er dejligt, du er bekymret for din kat, og jeg kan godt forstå, du
gruer ved tanken om den dag, han skal til "de evige mussemarker". Men
det kan heldigvis tage nogle år endnu. Jeg går ud fra, du får den
vaccineret hvert år? Så bliver den jo også undersøgt, og hvis der er
noget galt, får du det at vide. Mange siger godt nok, at det ikke er
nødvendigt at vacciner hvert år, men hvis katten kan komme i kontakt med
mussehøm-hømmer, ER det nødvendigt. Der kan nemlig være en sygdom i
høm-hømmerne, og for at forebygge den, er det nødvendigt at vaccinere
HVERT år.
Jeg så godt du skrev, at det var en indekat, det er vores også. Og de
kommer i kontakt med masser af mus/høm-hømmer, da vi bor i et gammelt
hus, hvor musene kan rende inde i væggene.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-04-04 15:18

On 2004-04-29 14:32:17 +0200, "Jernladyen" <Jernladyen.news@kandu.dk> said:

> [...]
> kommer i kontakt med masser af mus/høm-hømmer, da vi bor i et gammelt
> hus, hvor musene kan rende inde i væggene.

Hej Jette

Jeg ved ikke hvad der er for en sygdom du tænker på
Men den årlige vaccine er imod kattesyge (en parvovirus ligesom
hundesyge, meget farlig især for unge dyr) og imod "katteinfluenza" der
i virkeligheden kan være to sygdomme: herpes og calicivirus.
Mig bekendt er disse sygdomme nogen der smitter fra kat til kat via
spyt, nysen og afføring.

http://www.dyrlaegebrevkassen.dk/vaccination_af_kat.htm

Vaccinen mod katteinfluenza holder kun et år, derfor anbefaler de
fleste at vaccinere årligt.
Og du har ret - det "10000 km eftersyn" man får med samtidig er en
stooor fordel

--
Knus fra Ann R