Norsk skovkat.
Fra : Susanne Jensen

Dato : 21-03-04 18:58

Hvordan ser en norsk skovkat ud, i forhold til vores baggårdskatte?
Er den norske ikke noget større end vores huskatte? Og er der stamtavler på
sådanne skovkatte?
Hilsen Susanne.

Fra : Louise Viborg

Dato : 21-03-04 19:54

On Sun, 21 Mar 2004 18:57:44 +0100, "Susanne Jensen"
<sogd@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hvordan ser en norsk skovkat ud, i forhold til vores baggårdskatte?
>Er den norske ikke noget større end vores huskatte? Og er der stamtavler på
>sådanne skovkatte?
>Hilsen Susanne.

Hej Susanne!
Norsk Skovkat er en racekat ligesom alle andre, så jo de har
stamtavler Det er den 2. største katterace og hannerne som er
størst kommer for det meste til at veje omkring 7 kg. Men det er emget
forskelligt afhænig af kattenes linier.
Du kan læse om standarden på Norsk Skovkat på min hjemmeside her:
www.shunozahra.dk og der er også mange andre gode oplysninger på Norsk
Skovkatterings hjemmeside: www.norskskovkat.dk

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Dejlig hunkilling til salg!
Nyt kuld ventes i uge 15!

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 22-03-04 07:50

Hej

Som Louise skriver, så kommer de største op på ca. 7 kg af hannerne, men det
er nok kun de kastrerede, der når den vægt.

De er semilanghåret - dvs. med en del mere pels end en alm. huskår, der er
korthåret.

Så er det mere en springkat, hvor en huskat nok mere er en "løbe"kat - dvs.
at de har kraftigere bagben. Deres poter er også lidt større.

Vi har selv 2 stk. - den ene med stamtavle og den anden uden Ham med
stamtavlen er købt i DK og den uden har vi fået af en kammerat fra Norge -
der er den mere alm.

Når man køber dem i DK får man en stamtavle med.

Som sociale og kæledyr er de lig med alm huskatte. De vil nogen gange være
for sig selv og andre gange er de kælen og vi nusses hele tiden.

Men der er nu - min mening - lidt mere over en "stor" pelset kat end en
huskat.

/Jakob

Fra : Louise Viborg

Dato : 22-03-04 13:42

On Mon, 22 Mar 2004 07:49:48 +0100, "Jakob Lyhne Thuesen"
<faril@DELETEfaril.dk> wrote:

>Når man køber dem i DK får man en stamtavle med.

Jeg vil lige tilføje at Norske Skovkatte selvfølgelig også har
stamtavler i alle andre lande

Fra : Birgitte Stenskjær

Dato : 05-04-04 14:09

"Jakob Lyhne Thuesen" <faril@DELETEfaril.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for sig selv og andre gange er de kælen og vi nusses hele tiden.
> Men der er nu - min mening - lidt mere over en "stor" pelset kat end en

Hej Jakob
Jeg deler nu ikke helt din mening, men siger som Louise at det meget er
linierne der bestemmer størrelsen.
Jeg har selv en NFO hunkat "fertil" som vejer over 6 kilo og bemærk at det
var en hunkat.
Hendes afkom bliver også store og vejer meget.
Jeg har også en kastrat hankat som vejer godt til men som fertil vejede
han godt 7 kilo og som kastrat vejer han nu 8½ kilo.
Jeg var på udstilling i Hedensted i denne weekend og så mange fertile NFO'er
der havde samme vægt som mine, men jeg så også dem der var større og dem der
var mindre.
Vi er selv af norsk afstamning, og har derfor set mange fritlevende NFO'er i
Norge i mange forskellige størrelser, og faktisk skal man meget langt op i
Nordnorge idag for at finde de store giganter.
Jeg har nu ikke haft nogen NFO'er der ikke ville snakkes med, jeg synes
derimod at det er en utrolig klog kat og adræt kat, en for mig perfekt
familiekat, men dog er der selvfølgelig undtagelser, det er der jo indenfor
alle racer.

Mvh
Birgitte
www.truetrust.dk