md5()
Fra : Tommy Bregenborg

Dato : 27-04-01 00:01

Davs allesammen.

Jeg er pænt ny indenfor PHP så jeg kan godt lyde som en newbie hvilket jeg
jo er ;)

er der en mulighed for at dekryptere data som er krypteret med md5() ?

--

-
Tommy Bregenborg

Fra : Lars Petersen

Dato : 27-04-01 02:08

> er der en mulighed for at dekryptere data som er krypteret med md5() ?

Nej. MD5 (Message Digest 5) er en såkaldt "one way hashing function",
det er måden man gemmer UNIX og Windows NT passwords på. Man
hasher passwordet og gemmer det, når brugeren indtaster password,
hasher man dette og sammenligner de to hashes.

Generelt anbefales det at bruge SHA-1 (Secure Hash Algorithm 1) i stedet
da den anses for at være mere sikker. MD5 er dog hurtigere.
Og så er der lige finten at php ikke har en direkte funktion til SHA1. PHP
skal konfigureres med mhash før man kan bruge den.

--
-
Lars

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-04-01 09:25

"Lars Petersen" <lars@virkelighed.ioflux.net> skrev i en meddelelse
> Nej. MD5 (Message Digest 5) er en såkaldt "one way hashing function",

Som Lars er inde på er MD5 dog ikke den sikreste hash der findes. Hvis der
ikke er for meget data er det relativt nemt at finde dem med "brute force".
Hvis det fx. er et password på 5 tegn, som kun indeholder små bogstaver fra
a til z, så kan den klares i løbet af højest nogle timer, selv på en
halvgammel computer.
Brug mindst 6-7 tegn, brug både store og små bogstaver, brug mindst 1 tal,
og et "special-tegn" (.,-/!"&%* eller sådan noget). Så kommer der udfordring
i at knække det. :)

Et lille tip:
Et kodeord kan fx. være en forkortelse af en sætning. Hvis nogen skulle se
kodeordet, eller se dig taste det, er det ret besværligt at huske. Og skulle
man miste et enkelt tegn, så kan man ikke gætte sig frem til det.

Fx: "En hund har max. fire ben" bliver en "Ehhm.4b". Skulle nogen se dig
skrive noget af det, kan de ikke gætte resten. Ser de dig skrive det hele,
kan de nok ikke huske det når de kan skrive det ned. :)

Men nu er det jo ikke sikkert det er kodeord du vil hashe...

Mvh.

Niels Andersen