Den sjette masseudrydelse?
Fra : Peter L

Dato : 21-03-04 16:11

http://www.dr.dk/Videnskab/nyheder.htm

"Undersøgelsen kan være et varsel om en sjette masseudryddelse, advarer
forskerne. Livet på jorden har allerede set fem af slagsen, i sin 4,5 mia.
år lange hustorie. Den sidste, som fandt sted for 65 mio. år siden.."

Hvad er de 4 andre for nogen? Der står det er den sidste.. kender vi
virkelig 4 fra dinosauernes tid?

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-03-04 21:21

"Peter L" <peter.l@mail.dk> skrev i en meddelelse news:405db06c$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> http://www.dr.dk/Videnskab/nyheder.htm
>
> Hvad er de 4 andre for nogen? Der står det er den sidste.. kender vi
> virkelig 4 fra dinosauernes tid?

Der er 8 her:
http://hannover.park.org/Canada/Museum/extinction/extincmenu.html

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-03-04 15:47

Martin Larsen skrev:
> Der er 8 her:
> http://hannover.park.org/Canada/Museum/extinction/extincmenu.html

Den sidste af de 8 nævnte hypoteser om *masseuddøen*,
er den som endnu ikke er indtruffet, men som flere mener
at mennesket selv er med til at fremskynde.

Interessant nok er det kun kridttidens afslutning for 65
mio år siden, hvor *asteroidenedslag* nævnes som mulig
årsag (sammen med voldsomme vulkanudbrud). Hypoteserne
om de tidligere tilfælde af *masseuddøen*, nævner ofte
*global nedkøling* som årsag.

Det er forresten typisk, at lige meget hvilken geologibog
man slår op i, så er der ofte forskellige årstal på de
forskellige geologiske perioder.

Her er en dansk side, som har en meget god opstilling af
perioderne (Jordens aldre) siden klodens dannelse for 4½
mia år siden. (Jeg plejer nu at sige 4,6 mia år):

http://www.dinoland.dk/Artikler/jordensaldre.html

P.s.: Der er også et interessant eksempel i fortiden på
det *modsatte* af masseuddøen, nemlig "Den Kambriske
Eksplosion". Den kan jeg ikke lige genfinde så meget nu,
men det skulle være muligt at finde sider om den, hvis
man i "google" skriver "Burgess Shale". Her er i hvert fald
en dansk side, (se teksten nederst):
http://hjem.get2net.dk/lars_skipper/for1.htm

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-03-04 16:52

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse news:405efcba$0$253$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Den sidste af de 8 nævnte hypoteser om *masseuddøen*,
> er den som endnu ikke er indtruffet, men som flere mener
> at mennesket selv er med til at fremskynde.

Der er nævnt flere *inde* i teksten. Kambrium skulle have haft 4.
Du finder også kurver og tidslinier, når du følger linket - meget
kortfattet og god oversigt.
Man ser ikke meget om supernovaer som forklaring. Det er måske
svært at påvise. Der har formenlig også været kraftige udbrud fra
Mælkevejens centrum.

Mvh
Martin

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 23-03-04 00:17

Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> Det er forresten typisk, at lige meget hvilken geologibog
> man slår op i, så er der ofte forskellige årstal på de
> forskellige geologiske perioder.

Hvilket er simpelthen er fordi man ofte ikke er enige om grænserne, samt
at dateringen ofte er ret upræcis.

> Her er en dansk side, som har en meget god opstilling af
> perioderne (Jordens aldre) siden klodens dannelse for 4 1/2
> mia år siden. (Jeg plejer nu at sige 4,6 mia år):

Det "officielle" skema, med datering (på engelsk) kan domwnloades her:

< http://www.stratigraphy.org/down.htm >

www.stratigraphy.org er i øvrigt en meget informativ side, læs f.eks.
under "Stratigraphic informations system". Der kan man bla. se hvor i
verden grænserne mellem perioderne er defineret (under GSSPs).

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Bo Warming

Dato : 22-03-04 08:08

"Peter L" <peter.l@mail.dk> wrote in message
> [...]
> år lange hustorie. Den sidste, som fandt sted for 65 mio. år siden.."
>
> Hvad er de 4 andre for nogen? Der står det er den sidste.. kender vi

OGSÅ dinosaur-udryddelse er FRI FANTASI

Det tog millioner af år, hvor pattedyrs evolution stjal mad-nicher fra de
dumme øgler

Forskere er værre end EB-journalister når de opdager tegn på et
meteornedslag i mio år perioden, og straks digter om støv på hele jorden og
ingen plantemad for kæmpefirbenene at æde.

Koldblodighed har haft sin tid.
_Varmblodige pattedyr_ (vekselvarme er det rette ord for kolde krybdyr og
padder?) samt insekter, fugle, fisk _styrer_!

Solpletter kan give krusninger på overfladen af udviklingen - lidt istid,
som ofte modsvares af varm tid i en anden del af jordens overflade.

Fra : Michael Vittrup

Dato : 22-03-04 11:17

Fra : Bo Warming

Dato : 22-03-04 15:53

"Michael Vittrup" <vittrup@ima.auc.dk> wrote in message

pointen er at intet sandsynliggør at dinosaur forsvandt pr fysisk
katastrofe - overvejende sandsynligt er at evolutionen fortrængte dem lige
som sabelkatte fortrængtes af dygtigere konkurrenter

Fra : Jens Olsen

Dato : 22-03-04 22:29

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message news:<n5D7c.69731$EK5.61918@fe14.usenetserver.com>...
> [...]
> katastrofe - overvejende sandsynligt er at evolutionen fortrængte dem lige
> som sabelkatte fortrængtes af dygtigere konkurrenter

Igen må vi spørge hvilke geologiske og palæontologiske kendsgerninger
du bygger dine påstand på??? Kom nu, frem med det.

Iøvrigt er der vist nogle af de finere pointer vedr. evolutionsteori
du enten har misforstået eller ikke har kendskab til.

Jens Olsen

Fra : Jens Olsen

Dato : 22-03-04 13:21

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message news:<nhw7c.93454$Oy1.46170@fe23.usenetserver.com>...
> OGSÅ dinosaur-udryddelse er FRI FANTASI
>
> Det tog millioner af år, hvor pattedyrs evolution stjal mad-nicher fra de
> dumme øgler

Og dette har du naturligvis uigendrivelige vindenskabeligen beviser
for siden du skriver det så skråsikkert!!!!!!!!!!

Jeg kan anbefale dig at studere relevant litteratur før du fremturer.

Jens Olsen

Fra : Ingolf

Dato : 22-03-04 23:50

> [...]
> år lange hustorie. Den sidste, som fandt sted for 65 mio. år siden.."
>
> Hvad er de 4 andre for nogen? Der står det er den sidste.. kender vi

Læste for noget tid siden at hvis man tog hele Jordens historie og pressede
ned til et døgn(24 timer), så har mennesket kun været her det sidste
kvarter. Så er det da imponerende at vi er så højt udviklet, med hensyn til
intelligens, overlevelse og viden. Det kan man da kalde et mirakel eller
hur?

Det næst mest intelligente dyr på kloden, skulle efter sigende være en
delfin. Det er da underligt at de ikke har udviklet sig mere, eftersom alt
liv er opstået i havet, og delfinen derfor har haft et kæmpe forspring, i
forhold til mennesket. Ca.100 millioner års forsping, ifølge:
http://www.dinoland.dk/Artikler/jordensaldre.html

Men det er nok det der i bund og grund bliver vores undergang, vores
'intelligens'. Ifølge Bibelen spiste Adam og Eva jo af kundskabens træ. Så
kundskaben er vor skæbne? Det passer da meget godt! Man kan jo bare tage et
kig på verden idag, og spørge sig selv om mennesket er istand til at
håndtere viden om atomvåben, mikrobiologiske organismer, og ved hvad der
ellers finders.

Fra : Pongo

Dato : 23-03-04 00:28

Ingolf wrote:
> [...]
> det sidste kvarter. Så er det da imponerende at vi er så højt
> udviklet, med hensyn til intelligens, overlevelse og viden. Det kan

Et kvarter er vist i overkanten.
Jorden er ca. 4,5 mia år gammel.
De tidligste hominider levede for måske 5-7 mio år siden, men de havde
ikke specielt store hjerner.
De tidligste stenredskaber er ca. 2 mio år gamle (H. ergaster ??) og
de tidligeste Homo sapiens er kun ca. 50.000 år gamle.

Omregner jeg Jordens til et døgn, får jeg hhv 2 min, 38 sek eller 1 sek
alt efter hvilket udviklingstrin man vælger at kigge på.
Menneskets har udviklet store hjerner inden for den seneste 1-2 mio år
og det meste af vores viden stammer fra de sidste 200 år.
Hvornår skete miraklet ?

> [...]
> eftersom alt liv er opstået i havet, og delfinen derfor har haft et
> kæmpe forspring, i forhold til mennesket. Ca.100 millioner års

Delfiner er pattedyr. De stammer fra landdyr som atter har tilpasset sig
livet i havet. De har således ikke noget specielt forspring, og hvilket
mål skulle de iøvrigt have nærmet sig ? Der er ikke noget der tyder på
at intelligens er et mål i sig selv. De mest succefulde organismer på
jorden kunne ligesågodt være bakterier, og de opstod forbløffende
hurtigt. Hvis man skal tale om mirakler, er det snarere den hurtige
opblomstring af liv i det hele taget, der kan undre.
Iøvrigt er det vanskeligt at måle dyrs intelligens, da begrebet kun er
dårligt defineret i forbindelse med mennesker. Jeg har ingen anelse om
hvordan man vil afgøre hvilket dyr der er mest intelligent. Hvis nogen
udpejer Delfinen er det nok fordi de på overraskende måder minder lidt
om os selv. Jeg vil tro at chimpanserne og bonoboer trods alt er mere
intelligente, men som sagt tror jeg ikke helt begrebet er målbart på
andet en mennesker og måske specielt på børn.

> [...]
> er istand til at håndtere viden om atomvåben, mikrobiologiske
> organismer, og ved hvad der ellers finders.

Livet på Jorden skal nok overleve en menneskeskabt katastrofe. Hvis vi
udryder os selv er det ikke første gang evolutionen er endt i en
blindgyde. Vores odds er dog nok bedre nu end de var for 30-40 år siden.

/Klaus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-03-04 15:11

Pongo wrote:

> Et kvarter er vist i overkanten.

Ja, det er alt for lang tid.

Hvert årtusinde kommer til at svare til 0,02 sekunder. Så kan man selv
anslå hvor mange tusinde år »mennesket« har været her.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-03-04 10:32

Ingolf wrote:
<snip>
> [...]
> eftersom alt liv er opstået i havet, og delfinen derfor har haft et
> kæmpe forspring, i forhold til mennesket.

Til gengæld mangler de hænder og dermed muligheden for at bruge værktøj (i
nævneværdig grad).

<snip>

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
"One of the troubles with the world is that so few laymen take an