Th. Dreyer el. Asta Nielsen
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 21-03-04 15:17

Hejsa

Vi er et par stykker der gerne vil udvide vores film horisont ;Ò) så vi
mødes engang om måneden for at se nogle film som vi mener vi kunne være
interessante at få set. Indtil videre er det blevet til "De syv samuraier"
og "Muholland Drive" hvilket har været en god start. Men nu vil vi gerne
prøve noget stumfilm, gerne TH Dreyer eller Asta Nielsen eller begge. Hvad
skal vi give os i kast med, og hvad er til at få fat i leje/låne vi bor i
Aalborg.

Mvh. Brian

Fra : Morbid Angel

Dato : 21-03-04 14:59

On Sun, 21 Mar 2004 14:16:41 -0000, "Brian, Rikke & Kristian"
<brauner@mail1.stofanet.dkREMOVETHIS> wrote:

> [...]
>skal vi give os i kast med, og hvad er til at få fat i leje/låne vi bor i

En af de jeg bedst kunne lide var La Passion de Jeanne d'Arc aka
Jeanne d'Arcs lidelse og død, som jeg så for ca 15-20 år siden og den
virkede meget stærkt på mig :)

Den får også 8,3 på IMDB, hvis det kan være et fingerpeg.
http://www.imdb.com/title/tt0019254/

Den kan købes som en Criterion Collection Film R1

Kan bestilles fra Laserdisken til 349.00 kr som også ligger i Ålborg.

Mvh

MA

///
Mine Dvd Film http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : vadmand

Dato : 21-03-04 15:16

"Morbid Angel" <morbid_angel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En af de jeg bedst kunne lide var La Passion de Jeanne d'Arc aka
> Jeanne d'Arcs lidelse og død, som jeg så for ca 15-20 år siden og den
> virkede meget stærkt på mig :)

Den har altid forekommet mig rigeligt sadistisk ligesom Vredens Dag. Hvis
jeg skulle vælge en Dreyer-film, blev det nok Ordet. Hvis man kan sluge den
noget sekteriske problemstilling, kan man nyde gode præstationer af Hass
Christensen og Preben Leerdorf-Rye.

Per V.

Fra : Morbid Angel

Dato : 21-03-04 19:02

On Sun, 21 Mar 2004 15:15:41 +0100, "vadmand" >Den har altid
> [...]
>noget sekteriske problemstilling, kan man nyde gode præstationer af Hass

Ja men nu var det stumfilm han søgte, men ellers så kan man kaste sig
over tyske stumfilm som Fritz Lang's Metropolis og F.W. Murnau's
Nosferatu de er begge store klassikere som de fleste vil kunne lide.

Mvh

MA

///
Mine Dvd Film http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Brian P

Dato : 21-03-04 19:29

"Morbid Angel"

> Ja men nu var det stumfilm han søgte, men ellers så kan man kaste sig
> over tyske stumfilm som Fritz Lang's Metropolis og F.W. Murnau's
> Nosferatu de er begge store klassikere som de fleste vil kunne lide.

Metropolis er rædderlig, men nosferatu holder!

Fra : ML-78

Dato : 21-03-04 21:26

Brian P skrev:

> Metropolis er rædderlig, men nosferatu holder!

Er "Metropolis" rædderlig? Det synes jeg nu ikke. Jeg går ud fra, du
*har* set den nye restaurering?

Murnau er blandt de største instruktører i stumfilmsæraen, og han har
instrueret mange andre gode film end "Nosferatu", som f.eks. "Der letzte
Mann" og "Sunrise". "Faust" er en smule tung, men samtidig en af de mest
visuelt imponerende film jeg har set.

ML-78

Fra : Brian P

Dato : 21-03-04 23:39

"ML-78"

> Er "Metropolis" rædderlig? Det synes jeg nu ikke. Jeg går ud fra, du
> *har* set den nye restaurering?

Jep, og jeg synes stadig det er ren kitch, adrbvadr. Jeg er en stor beundrer
af Fritz Lang, men finder at hans film er af meget vekslende kvalitet. "Das
Testament des Dr. Mabuse" - som også er blevet restaureret for nylig - er
derimod en af mine absolutte yndlingsfilm, om ikke ligefrem yndlingsfilmEN.

Metropolis var, er og bliver for mig en skuffelse, og jeg har set den henved
14 gange efterhånden. Vist indeholder den interessante og visuelt prægnante
detaljer, men historien er forvrøvlet og spillet/instruktionen giver mig
sine steder kvababbelser.

> [...]
> instrueret mange andre gode film end "Nosferatu", som f.eks. "Der letzte
> Mann" og "Sunrise". "Faust" er en smule tung, men samtidig en af de mest

Murnau var bestemt en stor æstet. I mine øjne er "Nosferatu" hans største
film og den der har modstået tidens tand bedst. "Der letzte Mann" er alt for
manieret, "Faust" for drøj (og planker i øvrigt sine fedeste sekvenser fra
Benjamin Christensens "Heksen"), "Tabu" er for homoerotisk (på den kvalme
måde) og "Sunrise" har jeg aldrig forstået. Den er teknisk og filmhistorisk
set meget flot og nyskabende, men historimæssigt (jeg fristes til at skrive
kunstnerisk) er den en bagatel som jeg har svært ved at begejstres for -
manieret er igen ordet.

Avav...

Fra : Brian P

Dato : 21-03-04 16:31

"Brian, Rikke & Kristian":
> [...]
> skal vi give os i kast med, og hvad er til at få fat i leje/låne vi bor i

Det er lidt svært at anbefale nogen titler, da Nielsen og Dreyer nok primært
er for feinschmäckere, dvs. for folk som har en bred nok referenceramme til
at kunne se filmene i forhold til den øvrige filmproduktion på det
tidspunkt, hvor de kom frem - og vitterlig var unikke!! Sagt med andre ord
er filmene i dag daterede (sic!) og vil have virkelig svært ved at fange et
moderne publikum som ikke lige terper filmhistorie på universitetet.

Hvis man alligevel vover forsøget er Dreyers talefilm, især Vampyr (1932) og
Vredens Dag (1943), dog yderst interessante at sammenholde med fx Lynch -
som I selv nævner - og hans måde at instruere på. Hos Dreyer tales og
spilles der fx lige så affekteret/patetisk (i ordets egentlige forstand) og
stemningerne er ligeså eksalterede som i Mulholland Drive. Dreyer kunne det
samme dengang som Lynch kan i dag - og om 30 år vil man nok også grine af
Lynch :)

Skal jeg anbefale noget Asta Nielsen må det næsten blive Torben Skjødt
Jensens biografaktuelle portrætfilm om hende - om den også går i Ålborg
vides ikke... Her er jeg dog nødt til at tilføje: BLIV FOR GUDS SKYLD VÆK
FRA SAMME INSTRUKTØRS TV-FILM OM ASTA NIELSEN, "AFGRUNDEN". DEN SUCKS
BIGTIME!!!

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 21-03-04 19:10

"Brian P" <kanalFJERN@klog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> moderne publikum som ikke lige terper filmhistorie på universitetet.

Ja vi er godt klar over at vi nok ikke bliver taget med storm. Men på den
anden side var ideen at se nogle ikke mainstream film, samt se film vi måske
ikke normalt ville få set...Så derfor mente vi Dreyer var et forsøg værd

> [...]
det
> samme dengang som Lynch kan i dag - og om 30 år vil man nok også grine af

Vampyr kunne jeg godt tænke mig at se.

> [...]
> vides ikke... Her er jeg dog nødt til at tilføje: BLIV FOR GUDS SKYLD VÆK
> FRA SAMME INSTRUKTØRS TV-FILM OM ASTA NIELSEN, "AFGRUNDEN". DEN SUCKS

Har Asta Nielsen været med i noget Dreyer?

Mvh. Brian

Fra : Brian P

Dato : 21-03-04 18:25

"Brian, Rikke & Kristian"

> [...]
måske
> ikke normalt ville få set...Så derfor mente vi Dreyer var et forsøg værd

Et prisværdigt initiativ. Mine bedste bud er Vampyr, Vredens dag og Ordet.
Den sidste er sværest at sluge, fordi den er et sammensurium af danske
dialekter og højstemt patos. Getrud, Dreyers sidste film, er helt udlidelig,
men har alligevel sin helt egen charme. Se den for Professor Bondo i en
tidlig rolle som musikalsk elsker!

> Vampyr kunne jeg godt tænke mig at se.

Så få den set og fortæl hvad du syntes! :)

> Har Asta Nielsen været med i noget Dreyer?

Nej.

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 22-03-04 11:09

> Har Asta Nielsen været med i noget Dreyer?

Carl Th. arbejdede som journalist før han blev filmmand. Og han var
blandt andet filmanmelder. Og han anmeldte også Asta Nilesens
gennembrudsfilm (vist nok hendes første) Afgrunden fra 1910.

Han var ikke særligt flink i denne anmeldelse, så de fik vist aldrig
lavet noget sammen.

mvh Magnus

Fra : Brian P

Dato : 21-03-04 16:56

Af stumfilm vil jeg anbefale alt af Buster Keaton, især Seven Chances, The
Navigator og Sherlock Jr. The General og Battling Butler er også stadig
gode.

Det er mit indtryk at Chaplin er mere dateret (sic! - måske fordi
sentimentalitet af en eller anden grund ikke er så meget oppe i tiden?). Men
jeg tør alligevel godt anbefale The Kid, City Lights og Modern Times - med
det forbehold at de netop er snydesentimentale.

Körkarlen, en svensk film fra 1921 af Victor Sjöström, kan også anbefales.
Især hvis I tilrettelægger jeres filmaftener sådan, at I een af de
næstfølgende gange ser Ingmar Bergmans Smultronstället (1957). Her spiller
samme Victor Sjöström hovedrollen i en helt fantastisk film.

Derudover synes jeg I skulle få taget hul på noget Hitchcock!! Hans tidlige
engelske sager, The 39 Steps, The Man Who Knew To Much (1934) og The Lady
Vanishes sætter jeg personligt ret højt. Hans første amerikanske Rebecca,
Suspicion, Spellbound og Notorious ligeså. Og Vertigo (1958) er naturligvis
helt uomgængelig.

Det var bare et forslag. Og så vil jeg næsten vædde på at alle de nævnte
film kan fås på DVD til billige penge.

Fra : vadmand

Dato : 21-03-04 18:56

> [...]
> jeg tør alligevel godt anbefale The Kid, City Lights og Modern Times - med
> det forbehold at de netop er snydesentimentale.

Det er just det fine ved dem. Chaplin er sin sentimentalitet bekendt i
modsætning til mange moderne Hollywood-film, der er lige så sentimentale,
men absolut lige skal distancere sig lidt for at være helgarderet.

Per V.

Fra : Brian P

Dato : 21-03-04 18:30

Andre film der er anbefalelsesværdige og som stadig 'kan noget': Truffauts
Ung Flugt + Jules & Jim samt alt af Luis Bunuel du kan komme i nærheden af!

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 22-03-04 11:23

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> [...]
> skal vi give os i kast med, og hvad er til at få fat i leje/låne vi bor i

The Criterion Collection har udgivet en del af Dreyer's film på DVD
region1 Heriblandt 'Jean d'Arcs lidelse og død' og Ordet. Og
filminstituttet har udgivet Dreyers 'Der var engang'

Jeg kan ikke huske at have hørt om nogen Asta Nielsen udgivelser. Men
her er det nok især Afgrunden man skal have fat i. Hvis det er muligt.

Afgrunden var hendes gennembrudsfilm, og havde en meget kæk Gauchodans,
som var lige lovlig fræk for samtiden.

Jeg ved ikke så meget om Asta Nielsens film-arbejde, men det er muligt
at hendes tyske film er udkommet i Tyskland.

Af andre stumfilm der kan nævnes Murnaus Sunrise, der lige er kommet på
DVD. Det er en af de smukkeste stumfilm, jeg nogen sinde har set.

mvh Magnus