Strøm, selvforsyning.
Fra : JBH

Dato : 21-03-04 12:55

Hej.

Jeg tænkte på om ikke snart det kunne betale sig selv at lave sit strøm. Til
en Kwh pris på næsten 180 øre, må det da snart kunne betale sig.

mvh
JBH

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-03-04 13:14

JBH wrote:

> Jeg tænkte på om ikke snart det kunne betale sig selv at lave sit strøm. Til
> en Kwh pris på næsten 180 øre, må det da snart kunne betale sig.

Vil du bruge en ergometercykel med dynamo eller hvad?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-03-04 13:23

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Vil du bruge en ergometercykel med dynamo eller hvad?

Ja, det sparer både strøm og varme.

--
Bertel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-03-04 13:34

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Ja, det sparer både strøm og varme.

Hvor meget kan man ca. omkring producere... Jeg har prøvet den nede i
motionsrummet, den siger omkring 110W, uden noget knokleri. men kan det
passe?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-03-04 14:05

Bjarke Hansen wrote:

> Hvor meget kan man ca. omkring producere... Jeg har prøvet den nede i
> motionsrummet, den siger omkring 110W, uden noget knokleri. men kan det
> passe?

Ja, sagtens, men det afhænger jo af éns kondition:
http://www.motion-online.dk/vo2/wmax.htm

Til sammenligning er en hestekraft på 735 watt, se:
http://www.unc.edu/~rowlett/units/dictM.html#metric_hp
Det eksakte tal er (75 kg·m/s)·(9,80665 N/kg) = 735,49875 W.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ivar

Dato : 21-03-04 14:16

Bjarke Hansen skrev:

> Hvor meget kan man ca. omkring producere... Jeg har prøvet den nede i
> motionsrummet, den siger omkring 110W, uden noget knokleri. men kan det
> passe?

Det lyder rigtig: Du kan altså få en timeløn på 20 øre, hvis der sad en generator
på kondicyklen.

Ivar Magnusson

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-03-04 14:24

Ivar wrote:

> Det lyder rigtig: Du kan altså få en timeløn på 20 øre, hvis der sad en generator
> på kondicyklen.

Et oplagt indslag til DR-programmet Rabatten.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren Christensen

Dato : 21-03-04 14:25

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg tænkte på om ikke snart det kunne betale sig selv at lave sit strøm.
Til
> en Kwh pris på næsten 180 øre, må det da snart kunne betale sig.

Hvor koster det så meget?
I Slagelse på NVE's net giver vi 154øre...

Venligst

Fra : Ivar

Dato : 21-03-04 14:46

JBH skrev:

> Jeg tænkte på om ikke snart det kunne betale sig selv at lave sit strøm. Til
> en Kwh pris på næsten 180 øre, må det da snart kunne betale sig.

Det er afhængigt af hvad du skal betale for alternative energikilder, og
hvor stor investering du skal gøre.

En simpel benzindrevet generator som denne:
http://www.justgenerators.co.uk/pages/HondaEU20i.htm

Kan levere til et forbrug på 2 kW.
Ved 1/4 drift, altså 0,5 kW, bruger den 4,1 liter benzin på 10,5 timer.
Dvs. 1,28 kWh for en liter benzin. Benzinprisen skal altså under
2,30 kr pr. liter før end det kan betale sig.

Hvis du vil spare penge, skal det altså være betydeligt mere avanceret.
Og så begynder afskrivningen at være den største udgift.

Ivar Magnusson

Fra : Bo Warming

Dato : 21-03-04 15:51

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message

Til

Det har altid kunne betale sig at købe diesel og en generator, men staten
har værn mod fair play konkurrence.

Vejen til rigdom, magt og ære hedder MONOPOL, og når det ikke kan opnås
ærligt, så opnås det udfra magt-er-ret

Fra : JBH

Dato : 21-03-04 19:03

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du vil spare penge, skal det altså være betydeligt mere avanceret.
> Og så begynder afskrivningen at være den største udgift.

Nu har sådan en lille bensingenerator en virkningsgrad på nogle få procent,
men jeg hørte på et tidspunkt om en skole hvor man havde sat en generator på
en gammel WV dieselmotor. restvarmen brugte de til opvarmning. det
kunne fint betale sig, (ved ikke om det var med tilskud eller lign.)

Jeg er godt klar over at det ikke er et hr. og fru Jensen projekt.

mvh
JBH

Fra : Ivar

Dato : 21-03-04 21:53

JBH skrev:

> men jeg hørte på et tidspunkt om en skole hvor man havde sat en generator på
> en gammel WV dieselmotor. restvarmen brugte de til opvarmning. det
> kunne fint betale sig, (ved ikke om det var med tilskud eller lign.)

Hvis man anvender spildvarmen og bruger fyringsolie, vil det være en
fidus, når alternativet er varme fra et oliefyr.
Man får al varmen fra den forbrændte olie, minus det der ender som
den mere værdifulde strøm.

> Jeg er godt klar over at det ikke er et hr. og fru Jensen projekt.

Nej, det er lige det. Prisen for en færdig løsning, ville givetvis være så høj,
sammenlignet med et oliefyr, at den ikke ville kunne afskrives inden for
motorens levetid.

Metoden med at bruge en motor til at omdanne naturgas til fjernvarme,
med el som biprodukt, bruges for øvrigt på små kraft-varmeværker.

Ivar Magnusson

Fra : Vidal

Dato : 21-03-04 22:18

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse news:405d9c67$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Ved 1/4 drift, altså 0,5 kW, bruger den 4,1 liter benzin på 10,5 timer.
> Dvs. 1,28 kWh for en liter benzin. Benzinprisen skal altså under
> 2,30 kr pr. liter før end det kan betale sig.

Landmændene kan købe benzin til deres traktorer til godt
og vel en krone literen, har jeg hørt. De plejer også at
have afskrivninigerne i orden.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Ivar

Dato : 21-03-04 22:54

Vidal skrev:

> Landmændene kan købe benzin til deres traktorer til godt
> og vel en krone literen, har jeg hørt. De plejer også at
> have afskrivninigerne i orden.

Det kan godt være at du har hørt det, men det må være en hel del
år siden. Selvom man fjerner afgifterne bliver det ikke så billigt.
For øvrigt blev den farvede benzin vist droppet for mange år
siden. Det er begrænset hvor mange benzin-traktorer der kører i
landbruget.

Ivar Magnusson

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-03-04 00:40

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> writes:

> Det kan godt være at du har hørt det, men det må være en hel del
> år siden. Selvom man fjerner afgifterne bliver det ikke så billigt.

Nej, afgiftsfrit diesel koster svjh. omkring 2,5 kr/l og har indtil
for nyligt ikke været tilsat farve. Det er vist i øvrigt ikke ligefrem
frugtfarve de bruger, der har ihvertfald været en del snak om
giftigheden af det.
--
mvh Jes Vestervang - landmandssøn

Fra : JBH

Dato : 23-03-04 17:22

"Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for nyligt ikke været tilsat farve. Det er vist i øvrigt ikke ligefrem
> frugtfarve de bruger, der har ihvertfald været en del snak om

Ja, Målet helliger midlet.
Vi skal godt nok passe vældigt godt på miljøet, men det er mere vigtigt at
folk ikke tanker billigt diesel.

mvh
JBH

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-03-04 20:22

> [...]
Til
> en Kwh pris på næsten 180 øre, må det da snart kunne betale sig.

Hovedparten af denne pris er afgifter.
Den rene strøm fra vindmøller afregnes pt med en pris mellem
24-30 øre /kWh - med tilskud - og hvis fuldlasttimerne er overskredet.
Det kan ikke løbe rundt økonomisk.

Hvis du laver strøm til eget forbrug skal der sikkert udredes en
del afgifter alligevel. Hvis du ikke er tilsluttet nettet får du en del
problemer ved at tilpasse frekvenser så strømmen kan bruges
uden problemer.
Glæd dig over, at de mange afgifter du også betaler, bruges til
en række samfundsmæssige opgaver.

Per A. Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-03-04 21:14

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:03m7c.1419$eG2.393@news.get2net.dk...

> Glæd dig over, at de mange afgifter du også betaler, bruges til
> en række samfundsmæssige opgaver.

Mangler du ikke ironi-tegn her?

Mvh
Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-03-04 17:36

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Mangler du ikke ironi-tegn her?

Hvordan ser sådan en svend ud?
Nej - det er skam ærligt ment - - alle afgifter går til mere eller mindre
almennyttige formål!
QUID PRO QUO

Per A. Hansen

Fra : Bo Warming

Dato : 22-03-04 08:12

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> uden problemer.
> Glæd dig over, at de mange afgifter du også betaler, bruges til

Frihedskæmpere skaffer sig ulovligt generatoranlæg og en dieseldreven bil så
køb af energiråstoffet til at lave 220 volt ikke bliver påfaldende

Du er landsforrædder når du propaganderer for at man skal
* glæde sig *
over at overprisen for strøm bruges til at importere muslimterrorister i EU
med Madrid- og snart DK-terror til følge.

Fra : Johnny

Dato : 22-03-04 13:55

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]

EU
> med Madrid- og snart DK-terror til følge.

Sikke en fantasi!

Fra : Bo Warming

Dato : 22-03-04 15:59

"Johnny" <TheTulip@stofanet.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> så
> EU
>
> Sikke en fantasi!

Du evner altså ikke at se fejl i brainstormingsoplægget

Det gælder også refleks-reaktionen vedr dinosaur-katastrofe-teori

Videnskab-parasitterne(de universitetsansatte) opreklamerer sig selv ved at
opdigte skrækscenarier, og antyde at de har løsningen på at vi ikke
udrydders som dinosaurne

Politikens leder udledte af fundet af spor i retning af vand på mars, som at
de havde udslettet deres civilisation ved ikke at lytte til den tids
Greenpeace

Kun med fiktion kan forskerfjolser bilde folk ind at de gør gavn.

Det er erhvervslivets ingeniører og investorer der har skabt al den fysik ,
der er værd at interessere sig for. og Darwin gavnede aldrig nogen
skatteborger - ingen ny art er opstået pga ham,end ikke på Novo.

Fra : Bo Warming

Dato : 22-03-04 08:32

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in message
> Hej.
>
> Jeg tænkte på om ikke snart det kunne betale sig selv at lave sit strøm.
Til
> en Kwh pris på næsten 180 øre, må det da snart kunne betale sig.

Et svendborg-firma laver gode brændselsceller - mon det er ethanol eller
methanol der leverer brinten, og hvis ikke staten opdager at manhar
udskiftet oliefyret, er der vist meget at spare

Men staten vil straffe at NESA udkonkureres - de køber sig jo fattige i
underskudsgivende Tvind-vindmøllestrøm

Måske man skal kamuflere en generator eller brændselscelle ved at have noget
møllepjat stående på skrømt eller købe dieselbil eller alkoholbil og så
hævde at det er grunden til at man køber så meget CH-forbindelse

Hvorfor sælgtes brint ikke i kugleformede trykbeholdere der smides ned fra
fly i vindstille og trilles hen til brændselscelle-familiestrømforsyningen?