Køb af pc på nuværende tidspunkt?
Fra : John Doe

Dato : 21-03-04 11:32

Hej

Jeg går og overvejer at skifte min gamle PIII800 ud med en lidt mere
tidssvarende og helst en i SFF ala Shuttle eller Soltek, p.t kan de såvidt
jeg kan se kun fåes med 865/875 chipset og AGP, skal jeg derfor vente 1-2
mdr. til Prescot og PCI express kommer?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-03-04 13:22

In article <Qae7c.865$qk1.779@news.get2net.dk>, John Doe wrote:
> [...]
> jeg kan se kun fåes med 865/875 chipset og AGP, skal jeg derfor vente 1-2

Hvis du venter så længe, så er Intel vel næsten på banen med deres
AMD64 aka x86-64 CPU, og så vil du ikke længere have en forældet
32-bit CPU.

Jeg har lige opgraderet til AMD64 3000+, og kører WinXP, WinXP 64-bit
edition (360 dages demo) samt Linux Mandrake 64-bit.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 21-03-04 15:49

On Sun, 21 Mar 2004 11:32:13 +0100, John Doe <no@spam.com> wrote:

> [...]
> såvidt
> jeg kan se kun fåes med 865/875 chipset og AGP, skal jeg derfor vente 1-2

Hvis du har brug for en ny maskine nu er der ingen grund til at vente.
PresHot er ikke pengene værd og PCI express vil ikke i første omgang være
hurtigere en AGP. Det er lidt lige som SATA til at starte med. Først nu et
er de blevet hurtige nok til at udnytte SATA standarten.
Hvis du skal vente skal det være en del længere end 1-2måneder. Om et halv
til et helt år at der nok mere grund til at skifte til PCI expres. Og
forhåbentlig er både Intel og AMD kommet med ordenlige 90 nanometer cpuer.
Det vil også imho være hul i hovedet at komme en så varm cpu som en
Preshot i "brødkasse". Og hvis du tilmed ønsker et hurtigt grafikkort vil
du også få problemer med psu effekten oven i varme problemerne.

--
/Thomas Hansen - Valby

"Jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive!"

Fra : John Doe

Dato : 21-03-04 16:05

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.danmark> wrote in message
newsr47ve4j91wmxlt@news.inet.tele.dk...

> Hvis du har brug for en ny maskine nu er der ingen grund til at vente.
> PresHot er ikke pengene værd og PCI express vil ikke i første omgang være
> hurtigere en AGP.

måske ikke, tanken er at det skal kunne en del som min PIII 800 og det vil
sige minimum udskiftning, derfor ville det imo være lidt dumt at købe noget
som er på vej til at blive udfaset.

> [...]
> Preshot i "brødkasse". Og hvis du tilmed ønsker et hurtigt grafikkort vil
> du også få problemer med psu effekten oven i varme problemerne.

ok,
Det er vel heller ikke relevant endnu, da jeg endnu ikke set hverken Soltek
eller Shuttle komme med bud på en Prescot/PCI express løsning til deres
barebones løsninger.

Fra : Leony

Dato : 21-03-04 16:18

In news:Fai7c.1344$TT5.225@news.get2net.dk,
John Doe typed:

> måske ikke, tanken er at det skal kunne en del som min PIII 800 og
> det vil sige minimum udskiftning, derfor ville det imo være lidt dumt
> at købe noget som er på vej til at blive udfaset.

Det er altid dyrest at købe det nyeste.
Du kan købe en computer, som er rigelig til de fleste husholdninger, for
en brøkdel af hvad det nye isenkram kommer til at koste.

Mht udfasningen, så forsvinder det ikke fra den ene dag til den anden.
Hvor lang tid har man ikke jamret over diskettedrevets ubetydelige
kapacitet, alligevel laves 99% af alle bundkort med stik, så du akn
bruge den forældede teknologi.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-03-04 21:02

On 2004-03-21, Leony <leonyremovethis@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> Hvor lang tid har man ikke jamret over diskettedrevets ubetydelige
> kapacitet, alligevel laves 99% af alle bundkort med stik, så du akn

Men "real soon now(tm)" forsvinder det Med usb boot og billige usb
keys, så er diskettedrevets dage talte. Heldigvis. Umuligt at købe
kvalitetsdisketter mere!

Vi kan jo vædde om hvornår pc'ere bliver lavet uden diskdrev. Starten af
2005 tror jeg.

Thomas

Fra : No1

Dato : 21-03-04 21:53

> Vi kan jo vædde om hvornår pc'ere bliver lavet uden diskdrev. Starten af
> 2005 tror jeg.

Det er snart en del år siden.

Men der vil nok være nogle der bliver ved i lang tid med at vedligeholde
antik hardware.

Fra : Leony

Dato : 22-03-04 18:47

In news:slrnc5rt4v.9ak.zensonic@www.zensonic.dk,
Thomas S. Iversen typed:

> Vi kan jo vædde om hvornår pc'ere bliver lavet uden diskdrev. Starten
> af 2005 tror jeg.

Et væddemål med så lang løbetid er jeg desværre ikke interesseret i.
Vi må bare vente og se. Personligt tror jeg der går længere tid.
Vi får se, vi får se

Fra : Thomas Hansen

Dato : 22-03-04 00:15

On Sun, 21 Mar 2004 16:05:05 +0100, John Doe <no@spam.com> wrote:

> [...]
> vil
> sige minimum udskiftning, derfor ville det imo være lidt dumt at købe

Der vil i en rum tid blive lavet bundkort med AGP. Så længe de nuværende
highend AGP kort er hurtige nok vil der være bundkort som understøtter
dem.
Det er lige som da vi gik over til DDR ram der var en hel generation af
mobo som kunne tage både SDR og DDR.
Ligeledes med overgangen fra ISA til PCI. Først fornuligt er bundkortene
begyndt at komme helt uden ISA slot.

Hvis du kan vente så gør det. Om et halvt år vil det sikkert være mere
klart hvordan det præcis vil se ud.
Der er nemlig også et ander "spøgelse" som lure. Der er planer om at gå
fra ATX kabineter til BTX kabineter. Det er i højgrad for at imødegå
problmerne med de nyere cpu'er og grafikkorts varme udvikling. Du kan læse
mere om det her.
http://www.formfactors.org/FFDetail.asp?FFID=12&CatID=1
BTX standarten vil sikkert også gradvist tage over ligesom da ATX overtog
fra AT.