er hundegård en god idé
Fra : Jens

Dato : 21-03-04 10:56

hej,

Hele mit 30 årige liv har jeg drømt om at få en hund. Min forlovede har haft
hund som barn, så vi glæder os begge til at det en dag kan blive en realitet
for os.
Hunden vi drømmer om er en Berner Sennen, efter at have set den i dens
hjemland i alpeland. Labrador, Golden Retriever og New Foudlænder er også
hunde vi har været meget interesseret i.

Nu er tiden så endelig kommet til at jeg og min forlovede kan forlade vores
meget lille lejlighed efter 6-7år og flytte til et hus med have.

Derved kan vi når vi om en kortere tid er sat, tilbyde en stor hund et godt
liv syntes vi selv. Men måske ikke alligevel, for vi har et kæmpe problem.
Vi har meget langt til arbejde og hunden skal derfor være alene hjemme mange
timer. Det hænger derfor ikke sammen overhoved.

En hundelufter er da overvejet, men det er jo løn 20 gange om måneden og
lige foreløbig lyder det som for meget (det er jo ca. 1000,- for at få
luftet hunden hver dag til hverdag). Ikke at vi ikke ville ofre det, men det
er en udgift blandt mange og en meget stor udgift, som jeg syntes det bliver
svært at finde penge til.

Jeg skriver så for at spørge jer om hundegård overhoved er nogen idé? Gerne
hører lidt om huset til gården også evt.

Jeg overvejer følgende ting:

- Er det overhoved noget for hunden at være i hundegård i dagens løb

- Hvad med vinter og uvejr, duer det stadig med hundegård (selvfølgelig med
hus til)

- Vil hunden gø til sene for naboerne. Hundegården skal såvidt muligt
væk/skærmes fra offentlig sti.

Håber nogle hundevenner har lidt gode råd og idéer til om en hundegård er
sagen. Eller evt. andre idéer med at klare lufteproblemet, selvom jeg ikke
kan forestille mig hvad det skulle være.

Jeg har ikke kunnet finde noget særligt på nettet om hundegårde i det hele
taget, hverken byggemæssigt, eller anbefalelsesmæssigt, hvis nogen har link,
vil jeg gerne hører nærmere.

Med venlig hilsen

Jens

Fra : René Kofoed

Dato : 21-03-04 11:14

"
> Derved kan vi når vi om en kortere tid er sat, tilbyde en stor hund et
godt
> liv syntes vi selv.

Hej Jens og forlovede.
Hold fast i ovenstående. Med alle de tanker i har gjort jer, kan I helt
sikkert leve op til det.

Alle disse racer som i nævner kan sagtens gå i hundegård, hele dagen, bare
den bliver vænnet til det. Så skal de nok selv lægge pels til det.
Selvfølgelig skal den have mulighed for at gå ind i hundehuset.
Tror næsten at hunden har bedre af at gå i hundegård, end kun at blive
luftet en gang i løbet af dagen.

Vi har også hundegård til den ene af vores hunde. Han vil bare ikke gå i
den, da han var vant til, at gå i hele haven!! Vi har selv bygget den, af
4x4 pæle og hegnstråd. Den står i et hjørne af haven, med havehegn på 2 af
siderne, og hundehegn på de 2 andre. Det har kostet under 1000,-kr. at lave
de 2 sider. Hundehuset købte vi brugt.

Sørg for at have gården færdig, inden i får hunden, så i kan vænne den til,
at være der fra starten af. Kun ganske kort tid i starten, evt server dens
mad i gården = positiv oplevelse.

Med hensyn til, at gø, så kan jeg ikke råde, da vores schæfer aldrig gør,
andet end på kommando og en sjælden gang imellem af de letsindige katte i
nabolaget.
Held og lykke med jeres lille ny.
Mvh Susanne.

Fra : Søren LH

Dato : 21-03-04 11:37

Hej Jens,

En hundegård kan da godt være en god ide, afhængig af hvilke problemer
vi skal løse. Jeg har en hundegård til ca. 2 x 4 m + hundehus til min
schæfer, hundegården står i en lun krog og er delvis overdækket. Min
hund går først ind i hundehuset når temperaturen kommer under 6 graders
frost. Imidlertid fik vi efter omkring ½ år med hundegården nogle
problemer med at hun sammen med nogle nabohund sætter i med nogle
længerevarende gø-koncerter, så vi har hende nu inde i stedet.

Men hunden tisser og laver ikke i hundegården, og jeg har indtryk af det
er det som er jeres tanke. Jeg har en kollega som også arbejder langt
væk, hendes hund er 11 timer alene i hundegården hver dag, og den tid
kan den sagtens holde sig - ok, måske ikke "sagtens", men det går. Men
så kan hunden da efter min mening lige så godt være inde.

I den tid min hund har været hvalp har jeg i lange perioder haft den med
på arbejde. Den ligger så i bilen og slapper af, og jeg går ned og
lufter den med den hyppighed der svarer til hvor gammel den er blevet.

Held og lykke med jeres hund. Jeres forhold er ikke anderledes end hos
masser af andre hundeejere.

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 21-03-04 12:33

On Sun, 21 Mar 2004 10:56:19 +0100, "Jens" <jens@mayadesign.dk> wrote:

> [...]
>Vi har meget langt til arbejde og hunden skal derfor være alene hjemme mange
>timer. Det hænger derfor ikke sammen overhoved.

Jeg har selv vores to hunde i en stor hundegård hele dagen, og dér er
de rigtig glade for at være. Nu bor jeg langt ude på landet, så det
dér med at gø generer ikke nogen, men skal I bo i et alm. villakvarter
skal I regne med at det _kan_ blive et problem.

En hund der skal være så meget alene kan godt begynde at kede sig. Jeg
tror de fleste vil sove det meste af tiden, så når I kommer trætte
hjem fra job, så er hunden altså lige vågnet og fuld af energi. Det er
en af de ting I også lige skal tage med i overvejelserne.

Jeg fik selv en lab-hvalp for snart to år siden, og ham kunne jeg slet
ikke aktivere på en for ham passende måde. Han kedede sig, og var ved
at udvikle sig til lidt af en problem hund. Så fik jeg den lyse idé at
anskaffe en hund mere (en legekammerat, med lige så meget krudt i
måsen), og efter at de er blevet to har der ingen problemer været.

De er i hundegården i mange timer hver dag, hvor de leger og tumler
med hinanden, og bliver de trætte, så smider de sig i hundehuset og
snorker dagen væk. Selv i regn og rusk er det to dejlig varme og for
det meste nogenlunde tørre hunde jeg får ind... hvis de da ikke har
spurtet rundt i regnen eller rullet sig i mudder, for sådan en
hundegård (med græs som "underlag") bliver hurtigt til en mudret
affære når det regner.

Nu har jeg set at en anden har skrevet, at hundene ikke besørger i
gården. Det gør mine altså, så der skal selvfølgelig ryddes op. Dog
tror jeg at det måske kommer an på hvor stor gården er. Min er ca.
200kvm. og der er masser af plads til et "toilet".

Nu kender jeg ikke racens særpræg, men jeg kunne godt forestille mig,
at hunden ville komme til at kede sig, så har I mulighed for det, så
ville jeg anbefale to hunde. Det er faktisk ikke mere arbejde -
snarere tværtimod. De lærer nemlig også af hinanden, og hunde vil jo
som hovedregel gerne tækkes deres ejer, så hvis den ene har lært
noget, så lærer den anden det også lynhurtigt.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Jens

Dato : 21-03-04 13:06

Hej igen,

Tak for jeres svar, som jeg har læst med meget stor fornøjelse. Dejligt at
læse at det lyder lade-sig-gøreligt.

Vores hundegård vil nok blive en noget mindre end 200 m2, bare man havde
plads til det. Det er et villakvarter.
Jeg er klar over at hyppige ture med skovlen vil være nødvendigt, hvis altså
hunden vil benytte en mindre gård (mindre, men stadig en god bid af haven)
som toilet, som det nævnes.

Det jeg nu frygter mest er at der gøes og at det skulle blive et problem i
kvarteret. I værste fald betyder det jo at man må gå af med hunden og da jeg
ikke kan vide det i forvejen, kan det blive det der gør at vi venter.

Grunden er 800 m2, der vil altså være et sted hvor der trods alt vil være
kortere afstand til hvor folk passere, endvidere en side mod naboens store
grund, skærmet af en tyk kraftig hæk. Evt. tænkte jeg at den side mod off.
sti kunne dækkes med en plade, men om det er synd for hunden, som måske
gerne vil "holde øje", har jeg ikke gennemtænkt endnu. Min erfaring med min
søsters hund gennem mange år er at han gøede meget hver gang folk passerede
(han var fri i haven) og spurtede op til hegnet og virkede meget arrig på
folk. Det er dog vist ikke så usædvanligt for hans race at gø kraftigt. Når
folk kom op til ham og gik til den lave del af hegnet og dermed kunne få
kontakt, var han ikke det mindste uvenlig, tværtimod - han var en dejlig
Cair Terrier da han levede.

Når vi nu er ved det og med de to hunde - er det en dårlig idé at sætte to
ret forskellige racer sammen? Om det skulle blive til to. Vi vil meget gerne
have en større hund, men elsker også Cair Terriere og Westies rigtig meget.
Er det synd for den lille el. store at have en lille/stor kammerat?

Jens

Fra : Jens

Dato : 21-03-04 13:17

Jeg er altså nød til lige at komme med denne rettelse, jeg er så klar over
at det er Cairn Terrier den lille vævere legesyge hund hedder og ikke Cair
Terrier som jeg skrev .

/jens - ville ikke have det siddende på mig, efter i mange år at have kendt
flere

Fra : dpl

Dato : 21-03-04 13:53

Jens wrote:

> [...]
> have en større hund, men elsker også Cair Terriere og Westies rigtig meget.
> Er det synd for den lille el. store at have en lille/stor kammerat?

Hej Jens!
Jeg vil da også lige give mit besyv med.

Vi har to hanhunde, en skt. bernhard og en engelsk basset. Ikke just to
hunde der minder om hinanden, men ikke desto mindre de bedste venner i
verden!

Vi er nogle dage væk fra hjemmet begge to, og hundene er enkelte gange
alene i op til 10 timer. Vi kan så enten lade dem være inde i huset,
hvor de sover dagen væk på sofaen, eller ude i en mindre overdækket
hundegård på ca. 18 m2. Begge hunde kan sagtens holde sig, og den
mindste foretrækker klart at ligge inde i varmen her om vinteren. Skt.
bernharden derimod trives fint ude i al slags vejr. Jeg kan forestille
mig, det vil være det samme med en berner sennen?

Så en hund kan sagtens lære at være hjemme, og holde sig, en stor del af
dagen. Om det så er ideelt, kan jo nok diskuteres. Under alle
omstændigheder gælder det jo ikke en hvalp, der skal ud mange gange om
dagen.

Jeg vel bestemt også anbefale at holde to hunde, når de skal være alene
mange timer om dagen. Det er bare skønt at se dem være rigtige hunde,
med al den adfærd man ikke får set, når man kun har en. Dog vil jeg
mene, I bør starte med en hund, og så få nummer to, når den første er
godt i vej. Renlighed, lydighed osv. kan hurtigt blive kaotisk med to
hunde tror jeg. Desuden falder en ældre og yngre hund ret let ind i et
naturligt hieraki, så man slipper for den slags problemer.

Vi fik skt. bernharden som hvalp, mens jeg arbejdede hjemme, og
supplerede så med en 4-årig basset da den første var ca. 9 måneder. Det
er bare gået helt perfekt.

De to gavtyve kan ses her:
http://www.kishka.dk/dorthes/index.php?sidenummer=2

Held og lykke med projektet!
Dorthe

Held og lykke me projektet!

Fra : Jens

Dato : 22-03-04 14:22

Jeg tror du har ret med Berner Sennen og udeliv, sammenlignet med din
Bernard, så det er jeg skam glad for at læse.

mvh.

jens

Fra : Helle Jensen

Dato : 21-03-04 16:54

Hej Jens

Vil lige indskyde en bemærkning om cairnterrieren. Terrieres er generelt
gøende hunde (de er avlet til at "larme"), og der skal nok arbejdes en del
for at få en cairnterrier til at være lydløs i en hundegård. Jeg har selv to
af slagsen og deres største fornøjelse er at fræse gøende gennem haven på
samme måde, som du beskriver den cairn, du kender.

Mvh.

Helle

Se mine dejlige hunde her: www.helleshunde.dk

Fra : Jens

Dato : 22-03-04 15:27

Rigtig gode billeder du har linket til.

Den Cairn jeg kendte hed også Hannibal, det vækker gode minder selvom det
ikke var min hund, er det den hund jeg har været tættest på.

mvh.

jens

Fra : Heidi

Dato : 25-03-04 09:31

> [...]
> have en større hund, men elsker også Cair Terriere og Westies rigtig meget.
> Er det synd for den lille el. store at have en lille/stor kammerat?

Med en stor hund, der sætter pels til formålet, kan jeg ikke se nogen
problemer med en hundegård.

Jeg har dog lige et par kommentarer til westie/cairn. Disse to racer
er meget gøende. Og de kan sagtens "piske en stemning op i
hundegården", så den store hund gør med. Det kan selvsagt give lidt
støjproblemer Jeg plejer at sige, at min westie gør af alt, der
har puls... Westier og cairn kommer måske også let til at kede sig.
Der skal ske noget.

Endeligt kan en stor hund ufrivilligt gøre skade på den lille. Min
gamle westie fik som hvalp ødelagt korsbåndet, fordi en
riesenschnauzer i kådhed kom til at træde ham på ham.

Go' fornøjelse med hund, villa og hundegård

PS. Mine hunde - 4 ialt - er også alene hjemme til hverdag. Det volder
ikke nogen problemer.

Fra : Ladycatwoman

Dato : 21-03-04 23:43

> [...]
> liv syntes vi selv. Men måske ikke alligevel, for vi har et kæmpe problem.
> Vi har meget langt til arbejde og hunden skal derfor være alene hjemme

Hej Jens.

Hvor mange timer drejer det sig om??
Min Cujo (schæfer) kan - hvis det er nødvendigt godt holde sig 12 timer -
ikke fordi han gør det til dagligt men en sjælden gang er det nødvendigt.
Hvalpe kan selvfølgelig ikke holde sig så længe, men I har vel heller ikke
tænkt jer at lade den være alene hjemme længe fra start?

En hundegård er sikkert en udemærket ide. Cujo har desværre aldrig haft en
men ville sikkert gerne have en nu, hvor han er lukket inde i en lejlighed,
når han er alene.
Mht. gøen er der selvfølgelig nogle racer der gøer mere end andre, men hunde
er altså også lidt sjove en gang imellem.

Cujo gøer KUN når jeg er hjemme, og så er det af ting i opgangen. Er jeg
ikke hjemme og folk kommer i opgangen siger han INTET. Han passer altså på
mig.
Hvordan jeres hund vil opføre sig kan INGEN forudse.

Hvis jeres hund får en rimelig stor hundegård kan den sagtens gå rundt
derude en arbejdsdag og vil sikkert nyde det - lad ikke det afskrække jer
fra at få en hund.
I bør dog overveje, om I kan give jeres hund kvalitetstid, når I er hjemme,
og det lyder til, at I kan og vil det.

Som sagt ingen ved, om jeres hund vil gø i hundegården, men hvis den kommer
til det, så tag på det til den tid - de fleste problemer kan løses hen ad
vejen. Tag ikke sorgerne på forskud. Tror næppe det bliver nødvendigt at
skulle af med jeres hund, hvis I først får en.

Mvh Cujos mor

Fra : Jens

Dato : 22-03-04 14:21

Det drejer sig nogen gange om 8 timer, men altså også mange gange om 11
timer, hvorfor jeg må tage højde for det.

mvh.

jens