Java og Access
Fra : Daniel Andersen

Dato : 17-12-00 13:43

Davs Gruppe...

Nogen der kender noget til en speciel fil man skal bruge for at få en
database op og køre??? - Eller måske bare et sted med nogle konkrete
eksempler på simple databaser?.

Daniel

Fra : Daniel Andersen

Dato : 17-12-00 17:22

> Nogen der kender noget til en speciel fil man skal bruge for at få en
> database op og køre??? - Eller måske bare et sted med nogle konkrete
> eksempler på simple databaser?.
>
> Daniel

Det skal måske nævnes at jeg får følgende fejlmeddelelse når jeg prøver at
få et simpelt eksempel til at virke :

SQLException: [Microsoft][ODBC Driver Manager] Data source name not found
and no default driver specified

Any Ideas???

Daniel

Fra : Thomas Sejr Jensen

Dato : 17-12-00 19:00

Har du sæt ODBC op? Det gøres i kontrolpanelet.

Fra : Daniel Andersen

Dato : 17-12-00 19:02

> Har du sæt ODBC op? Det gøres i kontrolpanelet.

Jeg har været inde og rode lidt med det, men har ikke fået det til at
virke... Jeg har "addet" den til listen, men ikke været inde og sætte den
op - Ved ikke hvad man skal sætte den op med (!!!!)....

Daniel

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 17-12-00 22:21

I kontrolpanelet skal du vælge Datakilder (ODBC). Her kan du vælge tilføj.
Så skal du viælge hvilken type databasen er af. I dit eksempel med en
Access-database, skal du vælge "Microsoft MSAccess Driver", og trykke på
udfør.

Så skal du give din database et "alias", eller datakildenavn. Det kan være
alt mellem himmel og jord, men bør nok relatere til databasens indhold (for
nemheds skyld). Tryk på knappen "Vælg..." - og find herefter din database på
harddisken. Tryk OK - også virker det.

Koden til at kalde databasen i koden vil se sådan ud:

url = "jdbcbc:AddressBook";
Class.forName ("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver");
connect = DriverManager.getConnection (url);

I dette tilfælge hedder aliaset "AddressBook" - skift dette ud med din egen
database alias

Mvh
Flemming
delph@worldonline.dk

Fra : Daniel Andersen

Dato : 18-12-00 17:50

> [...]

> connect = DriverManager.getConnection (url);
>
> I dette tilfælge hedder aliaset "AddressBook" - skift dette ud med din

Det virkede

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-12-00 05:21

Daniel Andersen wrote:

> SQLException: [Microsoft][ODBC Driver Manager] Data source name not found
> and no default driver specified

Du skal have sat en DSN op for din Acessdatabase, foerend ODBC virker.

Staar der ikke i Tutoriallen hvordan du saetter det op inde i
kontrolpanelet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://unixsnedkeren.dk/ravn