/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
VW Jetta - motorproblem
Fra : Jørn Hansen


Dato : 21-03-04 08:16

Hej,

jeg er den ellers lykkelige indehaver af en gammel 1986'er VW Jetta.
Den plejer at køre som en drøm, men den sidste uges tid har det nu
været så som så med køreglæden.

Jettaen starten uden problemer og kører helt upåklageligt cirka to
kilometer. Så begynder man at kunne mærke at motoren ikke trækker
ordentligt igennem. Når jeg så standser og skal begynde at køre igen,
så er det også tøvende den går i gang og jeg skal tit give den nogle
flere omdrejninger for at få fart på bilen.

Motoren går ikke i stå, men det føles altså ikke som om bilen har den
samme kraft som den plejer at have. Når jeg kører på motorvej, så kan
jeg kun presse bilen op til 120 km i timen. Før var +140 ikke noget
problem.

Det jeg synes er mærkeligt er, at der altså ingen problmer er de
første par kilometer, men så snart motoren er varm, så kommer
problemerne. Jeg har hældt rigeligt med karburatorsprit på, så der
burde ikke være is der, og så ville jeg også tro, at bilen ville gå
helt i stå.

Er der nogen her i nyhedsgruppen som har oplevet noget lignende med en
Jetta og som kan komme med et godt forslag om hvad der kan være galt.
På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Jørn

 
 
Ukendt (21-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-03-04 09:42

"Jørn Hansen" <tpherman@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:pnfq50lc5obsoet48tno6ltbd8qgkhnidh@4ax.com...
> Hej,
>
> jeg er den ellers lykkelige indehaver af en gammel 1986'er VW Jetta.
> Den plejer at køre som en drøm, men den sidste uges tid har det nu
> været så som så med køreglæden.
>
> Jettaen starten uden problemer og kører helt upåklageligt cirka to
> kilometer. Så begynder man at kunne mærke at motoren ikke trækker
> ordentligt igennem. Når jeg så standser og skal begynde at køre igen,
> så er det også tøvende den går i gang og jeg skal tit give den nogle
> flere omdrejninger for at få fart på bilen.
>
> Motoren går ikke i stå, men det føles altså ikke som om bilen har den
> samme kraft som den plejer at have. Når jeg kører på motorvej, så kan
> jeg kun presse bilen op til 120 km i timen. Før var +140 ikke noget
> problem.
>
> Det jeg synes er mærkeligt er, at der altså ingen problmer er de
> første par kilometer, men så snart motoren er varm, så kommer
> problemerne. Jeg har hældt rigeligt med karburatorsprit på, så der
> burde ikke være is der, og så ville jeg også tro, at bilen ville gå
> helt i stå.
>
> Er der nogen her i nyhedsgruppen som har oplevet noget lignende med en
> Jetta og som kan komme med et godt forslag om hvad der kan være galt.
> På forhånd tak for hjælpen.

Se dette klip; vist det samme problem:
http://svt.se/content/1/c6/18/85/61/Rattbo_i_motor.ram



Gert (21-03-2004)
Kommentar
Fra : Gert


Dato : 21-03-04 09:47


"Jørn Hansen" <tpherman@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:pnfq50lc5obsoet48tno6ltbd8qgkhnidh@4ax.com...
> Hej,
>
> jeg er den ellers lykkelige indehaver af en gammel 1986'er VW Jetta.
> Den plejer at køre som en drøm, men den sidste uges tid har det nu
> været så som så med køreglæden.
>
> Jettaen starten uden problemer og kører helt upåklageligt cirka to
> kilometer. Så begynder man at kunne mærke at motoren ikke trækker
> ordentligt igennem. Når jeg så standser og skal begynde at køre igen,
> så er det også tøvende den går i gang og jeg skal tit give den nogle
> flere omdrejninger for at få fart på bilen.
>
> Motoren går ikke i stå, men det føles altså ikke som om bilen har den
> samme kraft som den plejer at have. Når jeg kører på motorvej, så kan
> jeg kun presse bilen op til 120 km i timen. Før var +140 ikke noget
> problem.
>
> Det jeg synes er mærkeligt er, at der altså ingen problmer er de
> første par kilometer, men så snart motoren er varm, så kommer
> problemerne. Jeg har hældt rigeligt med karburatorsprit på, så der
> burde ikke være is der, og så ville jeg også tro, at bilen ville gå
> helt i stå.
>
> Er der nogen her i nyhedsgruppen som har oplevet noget lignende med en
> Jetta og som kan komme med et godt forslag om hvad der kan være galt.
> På forhånd tak for hjælpen.


for at ta det fra en ende af


hvordan ser dit luftfilter ud?
hvordan har rotor og rotordæksel, tændkabler og tændrør det ?
er der øget benzin forbrug?

hvis ovenstående er ok, kunne det være automat chokeren der ikke slår fra
som den skal

går den ujævnt når den er varm, er den svær at starte?

du kan teste automat chokeren, ved at pille vaccum slangen fra den og så se
om motorlyden ændre sig!
hvis chokeren er ok går motoren op i omdrejninger ( det gør den ihvertfald
på min Golf II 1,8)

det var lige mine bud

Mvh
Gert Ringholm Møller
Golf II 1,8 1986. Golf 1,8i 1987. Ford P7 17M V4 1971
www.classic-ford-bornholm.dk www.lynghoy.dk







Snusken (21-03-2004)
Kommentar
Fra : Snusken


Dato : 21-03-04 09:49

Der sidder en slange fra indsugningsmanifold til karburator, som kan
være mør og trække falsk luft som du beskriver..

mvh eric
-------------------------
Jørn Hansen skrev:
> Hej,
>
> jeg er den ellers lykkelige indehaver af en gammel 1986'er VW Jetta.
> Den plejer at køre som en drøm, men den sidste uges tid har det nu
> været så som så med køreglæden.
>
> Jettaen starten uden problemer og kører helt upåklageligt cirka to
> kilometer. Så begynder man at kunne mærke at motoren ikke trækker
> ordentligt igennem. Når jeg så standser og skal begynde at køre igen,
> så er det også tøvende den går i gang og jeg skal tit give den nogle
> flere omdrejninger for at få fart på bilen.
>
> Motoren går ikke i stå, men det føles altså ikke som om bilen har den
> samme kraft som den plejer at have. Når jeg kører på motorvej, så kan
> jeg kun presse bilen op til 120 km i timen. Før var +140 ikke noget
> problem.
>
> Det jeg synes er mærkeligt er, at der altså ingen problmer er de
> første par kilometer, men så snart motoren er varm, så kommer
> problemerne. Jeg har hældt rigeligt med karburatorsprit på, så der
> burde ikke være is der, og så ville jeg også tro, at bilen ville gå
> helt i stå.
>
> Er der nogen her i nyhedsgruppen som har oplevet noget lignende med en
> Jetta og som kan komme med et godt forslag om hvad der kan være galt.
> På forhånd tak for hjælpen.
>
> Mvh
> Jørn


TDN (21-03-2004)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 21-03-04 13:23


"Jørn Hansen" <tpherman@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:pnfq50lc5obsoet48tno6ltbd8qgkhnidh@4ax.com...
> Hej,
>
> jeg er den ellers lykkelige indehaver af en gammel 1986'er VW Jetta.
> Den plejer at køre som en drøm, men den sidste uges tid har det nu
> været så som så med køreglæden.
>
> Jettaen starten uden problemer og kører helt upåklageligt cirka to
> kilometer. Så begynder man at kunne mærke at motoren ikke trækker
> ordentligt igennem. Når jeg så standser og skal begynde at køre igen,
> så er det også tøvende den går i gang og jeg skal tit give den nogle
> flere omdrejninger for at få fart på bilen.
>
> Motoren går ikke i stå, men det føles altså ikke som om bilen har den
> samme kraft som den plejer at have. Når jeg kører på motorvej, så kan
> jeg kun presse bilen op til 120 km i timen. Før var +140 ikke noget
> problem.
>
> Det jeg synes er mærkeligt er, at der altså ingen problmer er de
> første par kilometer, men så snart motoren er varm, så kommer
> problemerne. Jeg har hældt rigeligt med karburatorsprit på, så der
> burde ikke være is der, og så ville jeg også tro, at bilen ville gå
> helt i stå.
>
> Er der nogen her i nyhedsgruppen som har oplevet noget lignende med en
> Jetta og som kan komme med et godt forslag om hvad der kan være galt.
> På forhånd tak for hjælpen.
>
> Mvh
> Jørn

Jeg har også en gammel Jetta 1.3 fra 1985. Der er flere ting der kan lave
ballade:

- Benzinfilter
- Luftfilter
- Tændkabler
- En defekt karburator flange (en slags pakning der sidder mellem manifold
og karburator) Hvis den er defekt får motoren falsk luft og går dårligt. Det
skulle være et kendt problem og min er også lige blevet skiftet, hvilket
afhjalp en meget dårlig motorgang.

Mvh
Thomas



Jørn Hansen (21-03-2004)
Kommentar
Fra : Jørn Hansen


Dato : 21-03-04 19:22

Hej,

"TDN" <thomas.d.nielsen@REMOVETHISstofanet.dk> wrote:
>Jeg har også en gammel Jetta 1.3 fra 1985. Der er flere ting der kan lave
>ballade:
>
>- Benzinfilter
>- Luftfilter
>- Tændkabler
>- En defekt karburator flange (en slags pakning der sidder mellem manifold
>og karburator) Hvis den er defekt får motoren falsk luft og går dårligt. Det
>skulle være et kendt problem og min er også lige blevet skiftet, hvilket
>afhjalp en meget dårlig motorgang.

Tak til Thomas og de andre som er kommet med gode forslag til hvad der
kan være galt.

Jeg kan supplerende sige, at vi har checket benzinfilter og luftfilter
og de skulle være i orden. Sådan punktmæssigt opstillet er situationen
denne:

1. Ved kold motor ingen startproblemer (typisk)
2. Efter 1-2 km begynder motoren at gå lidt ujævnt - det virker som om
at bilen kører hurtigere end motoren kan trække.
3. Ved vejkryds og signaler holdes bilen i gang med lidt flere
omdrejninger, og den har ligesom svært ved at tage ved når man starter
igen - bilen går let i stå hvis man ikke passer på.
4. Bilen kan godt holdes i gang, men den kører ujævnt i motoren.
5. Der er ikke så meget optræk og fart i bilen som normalt - max
hastighed nu ca 120 mod før 140-150 km - og det tager længere tid at
komme op i fart end normalt.
6. Efter stop og med varm motor svær at få i gang og holde i gang
indtil man får nok omdrejninger på motoren.
7. Da jeg rørte ved strømfordelen fik jeg stød.

Så det kunne jo nok tyde på at det enten er strømfordeleren det er
galt med, eller det er det med den falske luft der driller. Igen mange
tak for hjælpen. Jeg tager en snak med VW-værkstedet i morgen, da jeg
med mine 10 tommelfingre ikke vil bevæge mig ud i større operationer i
mekanikkens mystiske verden

Jeg skal nok give en tilbagemelding når VW har lavet bilen.

Mvh
Jørn



Jørn Hansen (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Jørn Hansen


Dato : 25-03-04 13:47

Hej igen,

jeg vil bare lige oplyse, at jeg har fået dommen fra VW-værkstedet. De
mente at det måtte være pakningen ved karburatoren det var galt med,
altså problemet med falsk luft. Det vil koste cirka 2.000 at få det
lavet, så det er jo nok til at lave med - hvis det altså er der fejlen
ligger

Mvh
Jørn

TDN (25-03-2004)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 25-03-04 21:56


"Jørn Hansen" <tpherman@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3uk560dr5knd3mauq85bas4852mqbu0bi3@4ax.com...
> Hej igen,
>
> jeg vil bare lige oplyse, at jeg har fået dommen fra VW-værkstedet. De
> mente at det måtte være pakningen ved karburatoren det var galt med,
> altså problemet med falsk luft. Det vil koste cirka 2.000 at få det
> lavet, så det er jo nok til at lave med - hvis det altså er der fejlen
> ligger
>
> Mvh
> Jørn

Hej !

Stop - stands, det kan aldrig gå at få VW til at skifte den. Jeg fik
Superdæk til det og det kostede 425 kr. for karburatorflangen og 840 kr. for
2 timers arbejde med at fejlsøge og udskifte, ialt kr. 1.265 kr. Hvis du er
sikker på det er karburatorflangen kan du sikkert nøjes med ca.1 time og
dermed spare ca. kr. 1.000.i forhold til VW.

På sådan en gammel bil er det overkill at bruge autoriseret værksted. Den er
så simpel og deler mekanik med Golf 2 som enhver mekaniker med respekt for
sig selv kan reparere med bind for øjnene.

Mvh
Thomas




Jørn Hansen (26-03-2004)
Kommentar
Fra : Jørn Hansen


Dato : 26-03-04 10:41

Hej Thomas,

>Stop - stands, det kan aldrig gå at få VW til at skifte den. Jeg fik
>Superdæk til det og det kostede 425 kr. for karburatorflangen og 840 kr. for
>2 timers arbejde med at fejlsøge og udskifte, ialt kr. 1.265 kr. Hvis du er
>sikker på det er karburatorflangen kan du sikkert nøjes med ca.1 time og
>dermed spare ca. kr. 1.000.i forhold til VW.

Tak for rådet.

Problemet er at bilen allerede er repareret hos VW og at den skal
hentes i dag, og så følger der jo nok en faktura med

Nej, jeg er ikke sikker på at det er karburatorflangen det er galt
med, men det var den konklusion som VW kom til, da de sagde, at alt
andet (alt andet lige!) fungerede som det skulle. Men de ville ikke
garantere for at det virkelig var dér fejlen var, men det antog de. Så
nu krydses der fingre for at bilen kører normalt, når den skal ud på
sin første køretur her senere i dag.

Mvh
Jørn

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408679
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste