billigt socket A. epox ep-8krai?
Fra : No1

Dato : 21-03-04 02:43

Jeg skal bruge et billigt mobo til en Barton 2500+

Indtil videre hælder jeg til Epox ep-8krai. Det har KT600 chipset. ca.
450kr.

Skal jeg hellere gå efter et nForce2 board pga. højere ydelse? Hvilket?

Prisen må ikke være så høj. Må gerne være god til overclocking.

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 21-03-04 10:49

No1 wrote:

> Skal jeg hellere gå efter et nForce2 board pga. højere ydelse? Hvilket?

Med risiko for at starte en religionskrig: Efter min mening er det ikke
chipsættet man skal gå efter... måske i meget sjældne tilfælde hvor der
lige er kommet et nyt chipsæt (og måske også ny type cpu) og det viser
sig at et bestemt chipsæt er ekstremt langsomt/ustabilt - så skal man
selvfølgelig udngå dette. Chipsættet er kun en lille brik i det meget
komplicerede puslespil der heder motherboardet, og man kan ikke teste et
chipsæt op mod et andet - det er lidt lige som at sammenligne en AMD og
en Intel cpu på enkeltstående detaljer.

Kig i stedet på hele boardet (fysiks), har det et godt pcb-layout, der
passer til din indretning i kabinettet? Er der huller omkring cpu-skolen
(det foretrækker jeg personligt)? Pasiv køling af northbridge? Og på
hvilket funktioner du sætter pris på, f.eks. wake on kb/lan/ring, antal
usb prote, sata, raid, max ram osv.

> Prisen må ikke være så høj. Må gerne være god til overclocking.

Der er en der lige har forslået mig AsRock K7S8X, og jeg synes det ser
ret fornuftigt ud (evt storebroderen K7S8XE+), jvf ovenstående, der er
dog et par småting jeg ikke er helt sikker på endnu, men så kan man jo
altid spørge specifikt her i gruppen, hvis man ikke slev kan finde ud af
det. K7S8X passer vel også meget godt med dit budget, og det har
mulighed for at instille fsb og multiplier (hvis du kan lide at pille
ved din cpu)

Mvh
Thomas

Fra : No1

Dato : 21-03-04 22:01

> [...]
> det. K7S8X passer vel også meget godt med dit budget, og det har
> mulighed for at instille fsb og multiplier (hvis du kan lide at pille

Jeg har ikke tænkt mig at lege med broerne på CPU, men evt. se om jeg
kan sætte FSB på fx 200Mhz så den kører som en 3200+

Grunden til at jeg har valgt ep-8krai er at epox virker som et godt
mærke, det kan køre 400Mhz FSB, har SATA mm.